VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj o vlaky aneb Za Třebovou stojí region

Orlickoústecko, Svitavsko - Města a obce ze dvou okresů táhnou za jeden provaz kvůli zastavování dálkových vlaků vyšší kategorie v České Třebové. Ministerstvo dopravy totiž v novém grafikonu 2015/2016 navrhuje zavedení střídavé obsluhy Kolína a České Třebové.

3.10.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

V praxi by to znamenalo, že sedmi párům dálkových vlaků ve směru na brněnské nádraží by cestující v České Třebové mohli jen zamávat. Cílem opatření je zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Brnem o tři minuty.

Papírová válka

Kvůli grafikonu začala papírová válka mezi obcemi podporovanými Pardubickým krajem a ministerstvem dopravy. „Stále doufám, že zvítězí rozum a tak, jak vlaky jezdily dosud, budou jezdit dál. Ale nemohu vyloučit, že skupinka lidí na ministerstvu prosadí svou a těch sedm párů vlaků tady zastavovat nebude," řekl na adresu ministerských úředníků českotřebovský starosta Jaroslav Zedník.

O konečné podobě jízdních řádů se stále vyjednává. Vznikla dokonce studie, jež měla posoudit dopad plánovaných opatření na dopravní obslužnost v České Třebové, která je železničním uzlem a spádovou oblastí pro široký region. Na základě objednávky ministerstva dopravy ji zhotovil Sudop Praha.

A nezůstala bez odezvy. Za Českou Třebovou se postavili starostové Litomyšle, Ústí nad Orlicí, Moravské Třebové, Lanškrouna i obcí Semanín, Třebovice, Rybník a Přívrat. „Připojili jsme se k protestu proti rušení čtrnácti spojů do Brna," potvrdil starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Redukce o třetinu

Zpracovatel studie za nejvýraznější změnu v navrhovaném grafikonu považuje počty dálkových vlaků ve směru na Brno, kde se redukuje počet zastavujících vlaků o celou jednu třetinu.

Za kompenzaci však považuje spěšné vlaky a poukazuje na to, že i po redukci spojů bude v České Třebové zajištěn dvouhodinový takt vlaků vyšší kategorie.

Jako klíčové argumenty ze studie vystupují ekonomické aspekty, Sudop konkrétní částkou vyčíslil jak úsporu trakční energie, tak úsporu času cestujících.

Úspora v milionech

„Vychází jednoznačně lépe varianta projíždění železniční stanice Česká Třebová vybranými dálkovými vlaky. Tento výsledek potvrzuje jak finanční, tak ekonomické (celospolečenské) hledisko. Celková roční úspora nákladů úspora trakční energie a úspora času cestujících je ve výši 22 236 551 korun," shrnul zpracovatel studie, který nastolený trend doporučuje následovat i v dalších letech.

Za jeden provaz

To si ale náš region nechce nechat líbit. U ministra se vystřídal starosta České Třebové Jaroslav Zedník i hejtman Martin Netolický.

Nedávno do schránky ministerstva dopravy doputoval společný dopis starostů, v němž reagují na výše zmiňovanou studii. Nechtějí polemizovat s odborným zpracováním studie, přesto jako už mnohokrát poukazují na některé aspekty. Zdůrazňují, že nejde jen o Českou Třebovou, ale o dopravní obslužnost daleko širší oblasti.

„Přeprava cestujících dopravními prostředky Českých drah je veřejnou službou za veřejné prostředky, a ta by měla být územně, systémově, časově a cenově dostupná co nejširšímu počtu občanů," připomínají starostové a dodávají, že řešit návaznost vlaky nižší kategorie není řešení pro cestující. Jednoznačně tak všichni žádají zachování dostupnosti dálkových vlakových spojů v České Třebové.

Starostové a především cestující nyní čekají na vyjádření ministerstva dopravy, které ještě neřeklo poslední slovo. „Jízdní řád pro zastavování vlaků v České Třebové stále ještě nebyl zfinalizován. Dosud jsme neobdrželi vyjádření všech zúčastněných subjektů k navrženému modelu," uvedl pro Deník Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Autor: Michele Vojáček, Šárka Mikulecká

3.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies