VYBERTE SI REGION

Boj o vlaky aneb Za Třebovou stojí region

Orlickoústecko, Svitavsko - Města a obce ze dvou okresů táhnou za jeden provaz kvůli zastavování dálkových vlaků vyšší kategorie v České Třebové. Ministerstvo dopravy totiž v novém grafikonu 2015/2016 navrhuje zavedení střídavé obsluhy Kolína a České Třebové.

3.10.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

V praxi by to znamenalo, že sedmi párům dálkových vlaků ve směru na brněnské nádraží by cestující v České Třebové mohli jen zamávat. Cílem opatření je zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Brnem o tři minuty.

Papírová válka

Kvůli grafikonu začala papírová válka mezi obcemi podporovanými Pardubickým krajem a ministerstvem dopravy. „Stále doufám, že zvítězí rozum a tak, jak vlaky jezdily dosud, budou jezdit dál. Ale nemohu vyloučit, že skupinka lidí na ministerstvu prosadí svou a těch sedm párů vlaků tady zastavovat nebude," řekl na adresu ministerských úředníků českotřebovský starosta Jaroslav Zedník.

O konečné podobě jízdních řádů se stále vyjednává. Vznikla dokonce studie, jež měla posoudit dopad plánovaných opatření na dopravní obslužnost v České Třebové, která je železničním uzlem a spádovou oblastí pro široký region. Na základě objednávky ministerstva dopravy ji zhotovil Sudop Praha.

A nezůstala bez odezvy. Za Českou Třebovou se postavili starostové Litomyšle, Ústí nad Orlicí, Moravské Třebové, Lanškrouna i obcí Semanín, Třebovice, Rybník a Přívrat. „Připojili jsme se k protestu proti rušení čtrnácti spojů do Brna," potvrdil starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Redukce o třetinu

Zpracovatel studie za nejvýraznější změnu v navrhovaném grafikonu považuje počty dálkových vlaků ve směru na Brno, kde se redukuje počet zastavujících vlaků o celou jednu třetinu.

Za kompenzaci však považuje spěšné vlaky a poukazuje na to, že i po redukci spojů bude v České Třebové zajištěn dvouhodinový takt vlaků vyšší kategorie.

Jako klíčové argumenty ze studie vystupují ekonomické aspekty, Sudop konkrétní částkou vyčíslil jak úsporu trakční energie, tak úsporu času cestujících.

Úspora v milionech

„Vychází jednoznačně lépe varianta projíždění železniční stanice Česká Třebová vybranými dálkovými vlaky. Tento výsledek potvrzuje jak finanční, tak ekonomické (celospolečenské) hledisko. Celková roční úspora nákladů úspora trakční energie a úspora času cestujících je ve výši 22 236 551 korun," shrnul zpracovatel studie, který nastolený trend doporučuje následovat i v dalších letech.

Za jeden provaz

To si ale náš region nechce nechat líbit. U ministra se vystřídal starosta České Třebové Jaroslav Zedník i hejtman Martin Netolický.

Nedávno do schránky ministerstva dopravy doputoval společný dopis starostů, v němž reagují na výše zmiňovanou studii. Nechtějí polemizovat s odborným zpracováním studie, přesto jako už mnohokrát poukazují na některé aspekty. Zdůrazňují, že nejde jen o Českou Třebovou, ale o dopravní obslužnost daleko širší oblasti.

„Přeprava cestujících dopravními prostředky Českých drah je veřejnou službou za veřejné prostředky, a ta by měla být územně, systémově, časově a cenově dostupná co nejširšímu počtu občanů," připomínají starostové a dodávají, že řešit návaznost vlaky nižší kategorie není řešení pro cestující. Jednoznačně tak všichni žádají zachování dostupnosti dálkových vlakových spojů v České Třebové.

Starostové a především cestující nyní čekají na vyjádření ministerstva dopravy, které ještě neřeklo poslední slovo. „Jízdní řád pro zastavování vlaků v České Třebové stále ještě nebyl zfinalizován. Dosud jsme neobdrželi vyjádření všech zúčastněných subjektů k navrženému modelu," uvedl pro Deník Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Autor: Michele Vojáček, Šárka Mikulecká

3.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies