Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj o vlaky aneb Za Třebovou stojí region

Orlickoústecko, Svitavsko - Města a obce ze dvou okresů táhnou za jeden provaz kvůli zastavování dálkových vlaků vyšší kategorie v České Třebové. Ministerstvo dopravy totiž v novém grafikonu 2015/2016 navrhuje zavedení střídavé obsluhy Kolína a České Třebové.

3.10.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

V praxi by to znamenalo, že sedmi párům dálkových vlaků ve směru na brněnské nádraží by cestující v České Třebové mohli jen zamávat. Cílem opatření je zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Brnem o tři minuty.

Papírová válka

Kvůli grafikonu začala papírová válka mezi obcemi podporovanými Pardubickým krajem a ministerstvem dopravy. „Stále doufám, že zvítězí rozum a tak, jak vlaky jezdily dosud, budou jezdit dál. Ale nemohu vyloučit, že skupinka lidí na ministerstvu prosadí svou a těch sedm párů vlaků tady zastavovat nebude," řekl na adresu ministerských úředníků českotřebovský starosta Jaroslav Zedník.

O konečné podobě jízdních řádů se stále vyjednává. Vznikla dokonce studie, jež měla posoudit dopad plánovaných opatření na dopravní obslužnost v České Třebové, která je železničním uzlem a spádovou oblastí pro široký region. Na základě objednávky ministerstva dopravy ji zhotovil Sudop Praha.

A nezůstala bez odezvy. Za Českou Třebovou se postavili starostové Litomyšle, Ústí nad Orlicí, Moravské Třebové, Lanškrouna i obcí Semanín, Třebovice, Rybník a Přívrat. „Připojili jsme se k protestu proti rušení čtrnácti spojů do Brna," potvrdil starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Redukce o třetinu

Zpracovatel studie za nejvýraznější změnu v navrhovaném grafikonu považuje počty dálkových vlaků ve směru na Brno, kde se redukuje počet zastavujících vlaků o celou jednu třetinu.

Za kompenzaci však považuje spěšné vlaky a poukazuje na to, že i po redukci spojů bude v České Třebové zajištěn dvouhodinový takt vlaků vyšší kategorie.

Jako klíčové argumenty ze studie vystupují ekonomické aspekty, Sudop konkrétní částkou vyčíslil jak úsporu trakční energie, tak úsporu času cestujících.

Úspora v milionech

„Vychází jednoznačně lépe varianta projíždění železniční stanice Česká Třebová vybranými dálkovými vlaky. Tento výsledek potvrzuje jak finanční, tak ekonomické (celospolečenské) hledisko. Celková roční úspora nákladů úspora trakční energie a úspora času cestujících je ve výši 22 236 551 korun," shrnul zpracovatel studie, který nastolený trend doporučuje následovat i v dalších letech.

Za jeden provaz

To si ale náš region nechce nechat líbit. U ministra se vystřídal starosta České Třebové Jaroslav Zedník i hejtman Martin Netolický.

Nedávno do schránky ministerstva dopravy doputoval společný dopis starostů, v němž reagují na výše zmiňovanou studii. Nechtějí polemizovat s odborným zpracováním studie, přesto jako už mnohokrát poukazují na některé aspekty. Zdůrazňují, že nejde jen o Českou Třebovou, ale o dopravní obslužnost daleko širší oblasti.

„Přeprava cestujících dopravními prostředky Českých drah je veřejnou službou za veřejné prostředky, a ta by měla být územně, systémově, časově a cenově dostupná co nejširšímu počtu občanů," připomínají starostové a dodávají, že řešit návaznost vlaky nižší kategorie není řešení pro cestující. Jednoznačně tak všichni žádají zachování dostupnosti dálkových vlakových spojů v České Třebové.

Starostové a především cestující nyní čekají na vyjádření ministerstva dopravy, které ještě neřeklo poslední slovo. „Jízdní řád pro zastavování vlaků v České Třebové stále ještě nebyl zfinalizován. Dosud jsme neobdrželi vyjádření všech zúčastněných subjektů k navrženému modelu," uvedl pro Deník Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Autor: Michele Vojáček, Šárka Mikulecká

3.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
5 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

AUTOMIX.CZ

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení