VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestáři v Pardubickém kraji v zimě udržují více než tři a půl tisíce kilometrů

Pardubice - Správa a údržba silnic Pardubického kraje se sama stará o 2266 kilometrů, na 1200 kilometrů pak obstarávají externí dodavatelé.

22.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Především pro manažery a dispečery autobusových i kamionových přepravců připravila Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) zajímavý seminář. Týkal se aktuálního tématu zimní údržby, kdy krajští silničáři chtěli představit plány zimní údržby, seznámit dopravce s novou mechanizací, informačními technologiemi vybavením dispečerských pracovišť zimní údržby silnic.

Krajští silničáři podobné semináře už pořádali a měli úspěch. Vzájemná spolupráce s dopravci, ale i složkami integrovaného záchranného systému je pro fungující systém zimní údržby potřebná.

V Pardubickém kraji je údržba zajišťována na více než tři a půl tisících kilometrů silnic všech tříd. Pouze 144 kilometrů nejméně významných cest silničáři v zimě neudržují. SÚS Pk se vlastními silami stará o 2266 kilometrů, na 1200 kilometrů obstarávají externí dodavatelé.

„Činnost Správy a údržby silnic Pardubického kraje je veřejností sledovaná. Všichni chceme jezdit po upravených a bezpečných silnicích. Krajští silničáři udržují poměrně rozsáhlou síť komunikací a řekl bych, že většinou s dobrým výsledkem. Letos mají novou techniku i zásoby posypových materiálů připravené, a tak zima může do Pardubického kraje naplno přijít," sděluje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Přípravy už v létě

Krajští silničáři se na zimu připravují už v létě, kdy například nakupují posypové materiály.

Skladovací haly soli jsou naplněny 16 tisíci tunami. To by mělo pokrýt průměrnou zimu. Drtě a písku mají cestáři připraveno téměř 25 tisíc tun.

Inertním posypem udržují 1427 kilometrů silnic, solí chemicky 1867 kilometrů.

Loňská mírná zima znamenala určité úspory, a to nejen v množství použitého materiálu, ale i díky menšímu počtu ujetých kilometrů.

„Část uspořených prostředků, konkrétně částku 10 milionů korun, jsme hned po skončení zimy použili na souvislé obnovy a opravy povrchů našich silnic," prozrazuje náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek, podle kterého náklady na zimní údržbu na jeden měsíc se pohybují průměrně v částce kolem 22 milionů korun.

Správa a údržba silnic investovala i do nové mechanizace. Pořídila dva nové nakladače a sedm nákladních vozidel. Některá jsou zcela nová, jiná po generální opravě.

Vybaveny jsou víceúčelovými sypacími nástavbami, které umožňují v zimě sypat a v létě mají využití na výspravu silnic horkou asfaltovou směsí, nebo se podílejí na běžné údržbě.

Radlice mají dva typy břitů gumu na odstranění břečky a sněhu, kov na odstranění zmrazků a ujetého sněhu.

Nové radlice

Mechanizaci rozšířily i nové radlice. „Ještě před zimou řidiče i dispečery proškolujeme. Musí se s novou technikou seznámit, naučit se s ní zacházet. Také si projíždějí trasy, které jim jsou na zimu přiděleny. Musí vědět, kde jsou například omezené šířkové poměry, dělící ostrůvky, čela propustů a mostů, začátky chodníků ohraničené obrubou a podobně. Pod vrstvou sněhu a často v nepříznivých klimatických podmínkách, v noci musí často řidiči jet i po paměti. Srážka vozidla s radlicí s pevnou překážkou je nejen ohrožení života a zdraví posádky, ale většinou také značná materiální škoda, obvykle totální zničení radlice a upínacího zařízení. Vozidlo pak bývá i na delší dobu mimo provoz. To klade vysoké nároky na rezervní vozidla," vysvětluje ředitel SÚS Pk Miroslav Němec.

Rozdílné podmínky

V Pardubickém kraji jsou podmínky pro údržbu silnic v zimě rozdílné. Ovlivněny jsou různými klimatickými podmínkami. Nadmořská výška se pohybuje od 200 metrů nad mořem v Polabí až po 900 metrů nad mořem na Králicku či Žamberecku. V nižších polohách bývají zrádné ranní námrazy, ve vyšších polohách zase řidiče ohrožují nejvíce sněhové jazyky a závěje. (pad)

Autor: Redakce

22.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
6 8

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny
15 8

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

V dubnu přišlo na silnicích o život 36 lidí, o jednoho méně než loni

Na českých silnicích zemřelo letos v dubnu 36 lidí, o jednoho méně než loni. Číslo vyrovnává tragickou bilanci z dubna před třemi roky, která byla nejnižší od roku 1990. Od začátku roku při dopravních nehodách v Česku zemřelo 124 lidí, což je o 19 méně než za první čtyři měsíce loňska. Vyplývá to z předběžných údajů policie.

Infografika: Škoda vyrobila miliontý Superb. Připomeňte si příběh vozu

Vlajkové lodi automobilky Škoda se daří skvěle. Nedávno totiž z výrobní linky sjel miliontý Superb.

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Za ohýnky a popíjení hrozí pokuty, varují strážníci před čarodějnicemi

Čarodějnické oslavy v noci ze 30. dubna na 1. května jsou z pohledu pražských strážníků rok co rok stejné. Stejně jako hasiči a zdravotničtí záchranáři zaznamenávají i příslušníci městské policie během filipojakubské noci požáry související s nedostatečným zabezpečením ohňů. Občas se objeví případy nahnutých či naříznutých májek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies