VYBERTE SI REGION

Chtějí spokojené pacienty. 
Do programu investují milion

Pardubice - Pacienti si nejčastěji stěžují na chování zdravotnického personálu, prostředí a kvalitu stravy.

27.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Tuhle situaci asi zažila většina lidí. Vystresovaný pacient míří s nějakým zdravotním problémem do nemocnice. Nejprve několik minut bloudí po areálu, když konečně nalezne budovu, kterou hledal, dočká se na dveřích ordinace strohého nápisu „Neklepat!". Poté vyleze nepříjemná sestra, zeptá se ho, co chce a nechá ho sedět v depresivně vyhlížející čekárně, která byla naposledy opravena ještě za socialismu. A pacient čeká a čeká a čeká…

Nový program

Přesně takových situací by mělo být v nemocnicích v Pardubickém kraji co nejméně. Zásluhu by na tom měl mít nový program nazvaný Přátelská nemocnice. Pardubický kraj by do něj měl během následujících let investovat zhruba milion korun.

„Spokojenost pacientů jsme dosud tolik neřešili, protože jsme měli ve zdravotnictví aktuálnější problémy. V roce 2012 byly některé nemocnice existenčně ohrožené. Nejprve jsme je tedy museli ekonomicky stabilizovat a investovat do nich," vysvětlil první náměstek hejtmana Roman Línek, který je za oblast zdravotnictví zodpovědný.

Nyní se v nemocnicích zaměří na to, aby se tam pacienti cítili co nejlépe. Chtějí zlepšit komunikaci personálu s pacienty, kultivovat prostředí čekáren a ambulancí, ale také například zlepšit možnosti parkování.

Nemocnice v kraji už si vyhodnotily stížnosti za první polovinu letošního roku. Je jich prý málo, pochval je daleko víc. Pokud však nějaká stížnost přijde, málokdy se týká přímo léčby. „Převážná část stížností je na chování personálu. Je to logické, protože laik může těžko posoudit kvalitu léčebného procesu," uvedl ředitel Nemocnic Pardubického kraje Tomáš Gottvald.

Kromě chování personálu si lidé v nemocnicích nejčastěji stěžují na nevlídné prostředí nebo na kvalitu stravy. Ta se ale prý v poslední době výrazně zlepšila a stížností tudíž ubylo.

Zlepšit prostředí v nemocnicích má pomoci také přednosta Ústavu etiky na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy Marek Vácha. Měl by pomoci s rozpracováním jednotlivých témat, nyní připomínkuje materiál sestavený krajem. „Řada studií už prokázala, že atmosféra na pracovišti, přátelskost a slušnost významně snižují procento stížností ze strany pacientů," řekl Marek Vácha.

Zpětnou vazbu 
nemocnice mají

Už nyní prý v nemocnicích probíhají standardní dotazníková šetření, takže zpětnou vazbu vedení nemocnic má. Přesné statistiky ovšem v rukou nemají a pokud by byly, jednalo by se o interní záležitost.

„Máme zkušenosti, že ryba smrdí od hlavy. Je velmi znát, pokud má kultivované vystupování vedení nemocničního oddělení. Samozřejmě také víme, která oddělení jsou v tomto ohledu kritická," podotkl Tomáš Gottvald. Nový projekt by ale neměl zlepšit jen spokojenost pacientů, myslí při něm i na zaměstnance. „Chceme jim pomáhat, aby profesně nevyhořeli," dodal ředitel Nemocnic Pardubického kraje.

Náklady na celý program by měly být zhruba jeden milion korun. „Některé části projektu může být vhodné přihlásit do evropských dotačních titulů. Půjde například o školení personálu, ale také o budování klidových místností, jako má dnes na ukázkové úrovni Orlickoústecká nemocnice," sdělil Deníku Roman Línek.

Detaily projektu by se měly doladit na podzim, realizovat jednotlivé kroky chce kraj v letech 2016 a 2017.

Program Přátelská nemocnice• Firemní kultura (etický kodex, hodnotící systém, školení)
• Vzájemná slušnost (komunikace zdravotnického personálu a pacientů, vstřícná atmosféra, ochrana personálu)
• Prostředí (kultivace ambulancí, objednávání online, zlepšení orientace v areálech, bezbariérovost, bezplatná wi-fi, přístup k informacím)
• Pro umírající pacienty (odtabuizovat umírání, vytvořit možnosti pro důstojné rozloučení)
• Psychologická pomoc (duchovní služby, krizová pomoc psychologa)
• Dobrovolnictví (spolupráce s Českým červeným křížem, spolupráce s dobrovolnickými centry)
• Stravování a služby (dotazníkové průzkumy, možnost nadstandardní stravy)
• Parkování (dopravní napojení Pardubické nemocnice)
• Posilování vnějších vztahů s veřejností (web, Facebook, Dny nemocnice, ankety spokojenosti, preventivní programy)

Autor: Lukáš Dubský

27.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
15 18

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.
3 3

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Obamovi balí, prezidentští úředníci vyklízejí Bílý dům

Odcházející americký prezident Barack Obama se loučí s Bílým domem, v němž jako hlava státu bydlel osm let. Oficiální akce, projevy a tiskové konference má za sebou a dnes je jeho program podle poradců volnější, byť Bílý dům ještě neopouští. Hlavou státu je do pátku 12:00 místního času (18:00 SEČ), kdy složí přísahu jeho nástupce Donald Trump.

AKTUALIZOVÁNO

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies