VYBERTE SI REGION

Co s trolejbusy? Politici řeší, zda se opět vrátí na třídu Míru

Pardubice - Mnoho lidí překvapily sloupy k uchycení trolejového vedení, kterými byla ulice v centru města nahusto osazena.

24.7.2014
SDÍLEJ:

Nové trolejové sloupy po celé délce rekonstruované třídy Míru už stojí. Trolejové vedení bylo dříve umístěno přímo na fasádách domů. Nyní má být již ukotveno výhradně na sloupech. Ale jestli se trolejbusy na třídu Míru vrátí, je ještě otázka.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Třída Míru od ulice Sladkovského po náměstí Republiky je navržena jako pěší zóna s provozem MHD. Profil ulice je v jedné rovině, pojízdný pás obslužné komunikace je graficky znázorněn pouze v dlažbě. Střední část ulice je rytmizována stromořadím s lavičkami střídajícími se s osvětlením. Podél objektů vedle pásu pro volný průchod je ponechán prostor pro vytvoření zahrádek. Prostor pěší zóny bude doplněn výtvarnými prvky. Prostorové uspořádání umožní rovněž splnění funkce pobytové a shromažďovací.

Vpravo bagr, nalevo několikametrová jáma. Chůze přes rekonstruovanou třídu Míru je v těchto dnech pořádný adrenalin. Práce jsou v plném proudu a ulice se doslova mění před očima.

Člověk zajde do obchodu a když po chvíli vyleze, musí si hledat novou cestu. Na místě, kudy přišel, je zábrana a za ní zející prohlubeň. Mnoho lidí v posledních dnech překvapily také sloupy k uchycení trolejového vedení, kterými byla ulice v centru Pardubic nahusto osazena.

„Dříve bylo trakční vedení ukotveno na domech, po rekonstrukci bude na sloupech. Lidé na to nejsou zvyklí, bude to vypadat odlišně," konstatoval náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber, který má opravy na starosti.

Osud trolejbusové dopravy je nejistý

O vznikající nové podobě nediskutují jen politici, houfně se debatuje také na sociálních sítích. „Aby bylo jasno, jsem pro trolejbusy na třídě Míru, ale to sloupořadí se mi také nelíbí. Myslím si, že to šlo technicky i designově vyřešit lépe. Ale s odsudky bych počkal, až to bude hotové," napsal v diskusi na Facebooku Jiří Reitmayer.

Osud trolejbusové dopravy na třídě Míru je ovšem zatím stále nejistý. Ozývají se rovněž hlasy, že vrátit vozy městské hromadné dopravy (MHD) zpět na původní trasu je vlastně zbytečné. „Sloupy trakčního vedení tam určitě zůstanou, ale je otázka, jestli se tam trolejbusy nakonec vrátí. Myslím, že vyhrazené jízdní pruhy na Sukově třídě se osvědčily. Nové zastupitelstvo tak může po volbách říci, že třída Míru zůstane pro MHD jen záložní trasou," nechala se slyšet pardubická primátorka Štěpánka Fraňková.

O pěší zóně vedli politici dlouhé spory

O tom, zda na třídě Míru zachovat trolejbusovou dopravu, vedli pardubičtí zastupitelé dlouhé spory. Čistá pěší zóna, která byla schválena původně, se nelíbila především majitelům obchodů. „Všichni dnes bohužel jezdí autem. Když uděláme čistou pěší zónu, tak tam nikdo nepřijde. Bylo by třeba udělat kompromis," uvedl známý pardubický klenotník Pavel Lejhanec.

Třídou Míru povede jeden jízdní pruh určený pro městskou hromadnou dopravu, cyklisty a dopravní obslužnost. Ve Sladkovského ulici zůstane zachován současný dopravní režim s obousměrnou osobní dopravou, městskou hromadnou dopravou a možností podélného parkování vozidel.

I tenhle schválený plán se ale může ještě dočkat revize. Snaží se o to pardubický radní Milan Košař. Sdružení Pardubáci se chystá na zářijovém zasedání zastupitelstva předložit návrh, aby se MHD na třídu Míru po dokončení oprav už nevracela. „Od samého počátku jsem bojoval za čistou pěší zónu. Nikdy se mi nelíbil tenhle kočkopes. Hustota sloupů je hrozná, vypadá to tam jako v lese. Sloupů se ale bohužel nezbavíme, jelikož jejich odstranění z projektu by ohrozilo čerpání evropské dotace. Budou tam tedy muset zůstat minimálně celých dlouhých pět let," vysvětlil pardubický radní, architekt Milan Košař.

Měly by se trolejbusy po opravách vrátit na třídu?
Klára Kudláčková, studijní referentka, Pardubice
Ne. Rozhodně jsem pro pěší zónu. Teď se jasně ukázalo, že to taky funguje. Dráty pro trolejbusy nebudou hezké, jsou na každé fotce, kterou si turisté vyfotí. Myslím, že by nevadilo, kdyby MHD třeba obsluhovala jen zastávku „u záchodků", pak by se napojila na Sukovu ulici, stejně jako předtím jezdila čtyřka.

Jan Vaňátka, konstruktér, Pardubice
Jsem pro pěší zónu. Dost dobře si nedokážu představit verzi s MHD a hlavně dráty pro trolejbusy, které by ulici nehyzdily.

Martin Kopecký, elektromechanik, Pardubice
Neměly. Jsem pro pěší zónu. Bylo by dobré, kdyby tam byla i stezka pro kola.

Eliška Šupejová, asistentka, Pardubice
Třída Míru by měla být pěší zónou. MHD může jezdit okolo jako nyní.

Autor: Lukáš Dubský

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies