VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Další bič na markety: Podíl českých potravin. Pomůže to?

Východní Čechy – Ve vestibulech větších marketů nás možná začnou vítat cedule s informací,  jak velký podíl ze sortimentu potravin je domácí provenience. Ministerstvo zemědělství tím chce podpořit domácí výrobce a jít naproti rostoucímu zájmu zákazníků o regionální a kvalitní české výrobky.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: VLP/ Michal Lapčík

„Jsem určitě pro, aby byly obchody takto označené. Každý má právo volby, tak ať si pak vybere podle svého uvážení. Vzhledem k tomu, že teď při nákupu studuji na obalech, odkud je co dovezené, a upřednostním většinou český výrobek, tak pro mě osobně by bylo fajn, kdybych věděla, že nabízené zboží je české," myslí si Lucie Václavíková z Hradce Králové.

Ministerskou iniciativu pochopitelně vítá většina českých zemědělských sdružení včetně Potravinářské komory. A kupodivu nevadí ani řadě obchodních řetězců, kterých by se opatření dotklo.

„V každém případě by toto nařízení znamenalo administrativní zátěž. Dále bude nutné dořešit otázku aktualizací a také kontrolních mechanismů," podotkla pouze mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Smíšené zkušenosti

Proti se ovšem postavil Svaz obchodu a cestovního ruchu. Chystaný zákon označil za protiústavní v tom, že vlastně obchody nutí zveřejňovat obchodní tajemství, odkud své zboží nakupuje. „Český zákazník má o domácí potraviny stále větší zájem a další regulace je nadbytečná. O tom svědčí i zkušenost ze Slovenska, kde podobné opatření mělo minimální dopad," řekl šéf svazu Zdeněk Juračka.

Právě slovenským případem se české ministerstvo zemědělství přitom inspirovalo.  Zveřejňování údajů o zastoupení domácích potravin na tržbách prodejců s ročním obratem přes 10 milionů eur tam je povinné  od dubna.

A je pravda, že zatím se smíšenými zkušenostmi: Podle odborníků tyto informace nemají pro zákazníky velkou vypovídající hodnotu. Seznam totiž obsahuje pouze údaje o podílu slovenských potravin na obratu, nikoliv na sortimentu prodejen. A v tom je velký rozdíl. Nejasná jsou i pravidla ohledně označování původu výrobků. Za slovenský výrobek tak může být označen i produkt, který byl v zemi pod Tatrami pouze zabalen do slovenského obalu.

Asi nejen proto je podobná státní regulace trnem v oku více lidem než pouze Juračkovi. „Co to je zase za výmysl, označovat, odkud je zboží? Ať se lidi podívají přímo na konkrétní výrobek, když o to mají zájem," rozčiluje se Petr Eliáš z Pardubic. Jemu samotnému je jedno, jestli kupuje salám z Čech, Polska nebo Mongolska. „Hlavně, že je nejlevnější."

S tím nesouhlasí diskutér na webu Deníku Pavel N. „Jako zákazník nechci konkrétní přesné číslo, mně stačí informace, že v obchodě mají třeba 30 procent českého zboží – a to jsem silný optimista," napsal.

Rostoucímu zájmu Čechů o výrobky domácí provenience vedle obecného patriotismu a četných skandálů s polskými potravinami pomáhají i různé certifikáty, například Regionální potravina, Mls Pardubického kraje a další.

Autor: Jan Pruška, Kamil Dubský

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Dění kolem ministra financí, jeho spolustraníků a formálně jeho bývalé společnosti Agrofert začíná nabírat obřích kontur. A je na čase si konečně sundat růžové brýle a na situaci se podívat realistickým pohledem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies