VYBRAT REGION
Zavřít mapu

'Estakádu nikam' dokončí letos. Ale co dál?

Opatovice nad Labem - Letos v prosinci bude dokončena kilometr dlouhá estakáda nad mimoúrovňovou křižovatkou v Opatovicích. Budované třetí patro za 1,5 miliardy korun překlene jako součást plánované dálnice R35 na Moravu „hradubickou" čtyřproudovku a obří kruhový objezd ve druhém patře ve výšce 20 metrů nad terénem.

5.2.2015
SDÍLEJ:

Staveniště opatovické křižovatkyFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Slavnostní uvedení do provozu se však konat nebude. Most bude končit 12 metrů vysokým náspem nad říční nivou těsně před Labem a se zprovozněním se bude čekat ještě minimálně čtyři roky, než se podaří postavit dalších téměř 30 kilometrů dálnice k Vysokému Mýtu.

A ty zmíněné čtyři roky jsou ke všemu jen zbožnou ideou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž  nemá ani zdaleka vykoupené potřebné pozemky na trase z Opatovic do Časů, respektive ve druhé etapě do Ostrova, kde se má dálnice prozatím napojit na státovku z Chrudimě do Vysokého Mýta.

Silničáři totiž stačili po loňských komplikacích s přechodně sníženými výkupními cenami  pozemků získat jen čtvrtinu potřebných parcel. Obesláno je však už 86 procent vlastníků. „Pokračujeme s uzavíráním dalších smluv," řekla Hana Jarolímová z pardubické pobočky ŘSD.

Devadesátidenní lhůta, kterou majitelé mají na vyjádření, potrvá minimálně do konce března. Přes padesát procent smluv už se s kladnou odpovědí na ŘSD vrátilo. Již nyní je však jisté, že problémy s některými pozemky ještě nastanou. Zvláště u těch, které mají více vlastníků. Stačí, aby se na zadní postavil jeden jediný.

„Musíme počítat s tím, že se ozvou i vlastníci, kterým nebude stačit nabízený osminásobek, ale budou požadovat šestnáctinásobek stanovených výkupních cen. Pak by stála za úvahu případná vládní nařízení, která by pravidla a limity upřesnila," řekl vysokomýtský poslanec za KDU-ČSL Jiří Junek, který se ve věci R35 angažuje.

V současnosti se výkupní cena pozemků pohybuje okolo sto dvaceti korun za metr čtverečný. Případné žádosti o navýšení sumy posoudí nejprve ŘSD, ale poslední slovo má ministr dopravy.

První dvě patra křižovatky jsou v provozu od roku 2009, dostavba horní estakády byla poté kvůli úsporám zastavena. Rozběhla se znovu v roce 2013. „Dostavba měla být realizována spolu s navazujícím dvanáctikilometrovým úsekem R35 z Opatovic do Časů na Pardubicku, v rámci urychlení výstavby rychlostní silnice však bylo rozhodnuto o dostavbě estakády v předstihu. Bude však zprovozněna až po dokončení navazujícího úseku," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Úsek do Časů by se měl budovat zároveň s navazující etapou do Ostrova, aby mělo zprovoznění smysl. Termíny se však přes ujišťování ministrů o potřebnosti R35 neustále posouvají. Už nyní je jisté, že první auta se tudy svezou nejdříve v roce 2019.

Ještě více ve hvězdách je pokračování kolem Vysokého Mýta a Litomyšle do Mohelnice, kde se R35 napojí na již hotový úsek z Olomouce. Dálnice R35 má ulehčit nejen dosavadní přetížené státovce I/35, ale i brněnské D1.

Stavbu provázejí spory o financování
Zatímco po prvním úseku R35 z Opatovic nad Labem k Vysokému Mýtu bychom se možná mohli projet v roce 2019, zprovoznění zbylých 80 kilometrů do Mohelnice je ve skutečně hvězdách. Poté, co se vloni podařilo snad už definitivně rozetnout spory o trase R35 kolem Litomyšle, zůstaly jediným problém peníze. Způsob financování celé R35 totiž stále není jasný. Léta se vedou dohady ohledně možné kombinace veřejných a soukromých zdrojů, tzv. PPP projektů, které prosazuje ministr Dan Ťok nebo prezident Miloš Zeman. „Vřele podporuji PPP projekty a jsem velmi rád, že ministr dopravy je podporuje rovněž," uvedl Zeman při své nedávné návštěvě Pardubic. Například pardubický hejtman Martin Netolický a mnozí poslanci jsou však k tomu skeptičtí. „Nejsem proti, ale musíme vyvážit vzájemné podmínky mezi soukromým a veřejným sektorem. Mám obavy, aby to zase nevedlo k oddálení nebo prodražení stavby," uvedl Netolický. Špatné zkušenosti s účastí soukromých investorů při stavbě dálnic má třeba sousední Polsko nebo Maďarsko. PPP projekt chtěla česká vláda v minulosti využít pro výstavbu dálnice D47 na Ostravu. Kvůli údajné nevýhodnosti a podezřením z korupce byla smlouva zrušena a dálnici nakonec financovalo státní ŘSD. Brzy po dokončení se však v Ostravě objevily na dálnici výrazné závady.

Autor: Redakce, Kamil Dubský

5.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies