Cyklistů přibývá nejen v Pardubicích. Stěžují si, že jízda na kole, zvlášť ve městech, je nebezpečná. Tyto podmínky se snaží zlepšit nově vzniklá Asociace měst pro cyklisty   „Při přípravě a realizaci opatření pro cyklisty je nutná spolupráce více partnerů. Když jeden z nich navrhované řešení nepodpoří nebo se jen striktně drží předpisů, které na takovou situaci nepamatují, nové opatření prostě nevznikne a cyklisté se místu buď budou stále vyhýbat nebo prostě na kole jezdit nebudou," komentoval stávající situaci předseda Asociace měst pro cyklisty a jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. „To jsou některé důsledky stávajícího systému, který chceme změnit," dodal Jaroslav Vymazal.

O řád levněji

Většina problémů vzniká tím, že se úředníci striktně drží často zastaralých předpisů. Přitom někde by stačila jednoduchá legislativní změna a řešení pro cyklisty by mohlo být realizováno až o řád levněji. Klíčové při tom je, aby se na cyklisty nezapomínalo už při plánování dopravních staveb a úpravách veřejného prostoru.

„Pokud se na  potřeby všech druhů dopravy bude myslet již při projektování, výsledné řešení bude kvalitnější a levnější. Pro tato řešení ale potřebujeme proškolit lidi a upravit legislativu," uvedl Jaroslav Martínek, národní cyklokoordinátor a jednatel Asociace měst pro cyklisty.

„V Pardubicích je poměr jednotlivých druhů dopravy podle posledního průzkumu, který se uskutečnil jako součást projektu Central MeetBike relativně vyvážený. Je to možná také tím, že více než tři čtvrtiny cest jsou kratší než pět kilometrů. Máme ale rezervy," řekl náměstek pardubické primátorky Michal Koláček. Právě Pardubice jsou místem, kde vznikla takzvaná Vize 25, což je myšlenka, že každému druhu dopravy by měla být věnována stejná pozornost.

Stejný prostor

„Názor, že chodec, řidič i cyklista musí v českých městech dostat stejný prostor, postupně přestává být menšinovým, nicméně stále vzniká málo řešení, kde se s cyklodopravou počítá jako s integrovanou součástí celého řešení. Nejen dopravního, ale i veřejného, prostoru obecně," nechal se slyšet Miroslav Kundrata, ředitel Nadace Partnerství.

Asociace měst pro cyklisty také připravila pro města balíček informací k plánování a výstavbě cyklotras, který se může stát  platformou pro další rozvoj. Řešení jsou tu však pouze navrhnuta, a každé z měst si je  musí dotvořit samo.
„Důvod neúspěchu je prostý. Cyklistická doprava stále není brána vážně a nerozumí se jejím přínosům. Překonat klišé je jedním z našich nejtěžších úkolů," dodal Jaroslav Martínek.