Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kaskadér: Umírají hlavně starší motorkáři

Chornice - Po vozovce vysokou rychlostí piráta silnic doslova „létá" motorkář. Má sice spoustu zkušeností díky tisícům najetých kilometrů, jenže co je mu to platné, když se na něj může v následující zatáčce vyřítit osobní auto či náklaďák, který ho už za chvíli připraví o život.

24.7.2014
SDÍLEJ:

SKUPINA CRAZY DAY Jana Holuba se neživí jen předváděním náročných triků na čtyřkolkách. Jsou hlavními aktéry videoklipů osvětové kampaně pro řidiče a motorkáře.Foto: DENÍK/Bohuslav Stehno

Podobné scény se na českých silnicích odehrávají denně. Kritické dopravní situace, jako ty výše popsané, už dva roky natáčí pro program Bezpečnosti silničního provozu kaskadér Jan Holub se svou skupinou Crazy Day. Na víkendovém sportovně dětském dni v rámci chornické Pytlácké noci se rozpovídal o tom, jak to momentálně mezi motorkáři vypadá. Ti totiž patří mezi nejohroženější skupinu motoristů vůbec. Někdy jejich životy skončí přičiněním jiných, nejčastěji vlastní vinou.

Umírají čtyřicátníci

„Na silnicích nejčastěji umírají motorkáři ve věkovém rozmezí třiceti až čtyřiceti let. Zarazilo mě to," kroutí hlavou zkušený kaskadér Jan Holub s tím, že ho statistika nepřestává fascinovat.

Právě před dvěma lety ho Besip ve spolupráci s ministerstvem dopravy oslovil. Besip se s Crazy Day dal do práce a natočil pět nejčastějších situací, kdy motorkáři přicházejí o život. Videa jsou od té doby vyvěšená nejen na stránkách Besipu, ale kolují po sociálních sítích, videokanálech a především týden co týden jsou k vidění na televizních obrazovkách.

Jan Holub sám věkem spadá do kritické skupiny lidí vyznávajících ježdění v jedné stopě. „Jenže okolo motorek a čtyřkolek už se pohybuji hodně dlouho, vlastně skoro odmala. Přiznám se však, že v běžném silničním provozu už se strojem tolik nejezdím," dodává zkušený jezdec a dnes také lektor bezpečné jízdy.

Když s dalšími členy týmu začal s prací na projektu pro Besip, sám se aktivně začal zajímat také o to, které kategorie motorkářů nejvíce bourají. „Vždyť i já jsem si myslel, že to budou spíš mladí kluci od dvaceti do pětadvaceti let," říká Jan Holub s tím, že statistiky se bohužel stále vyznačují podobnými údaji už řadu let. Během kritického období prázdnin ročně na tuzemských silnicích zemřou desítky mužů v kožených bundách na silném stroji.

Společně se zástupci Besipu si prošel analýzu, proč právě kategorie lidí mezi třiceti až čtyřiceti lety je nejvíc riziková. „Když je člověk mladý, nemá tolik peněz na to, aby si koupil nejsilnější motorku. Namísto toho, když je starší a zabezpečený, má peníze a rodinu, chce si plnit sny. Jedním z nich je vlastnictví motocyklu," přibližuje Jan Holub.

Chtějí silné stroje

Takoví lidé pak podle něj vyhledávají co největší míru rizika, vzrušení, zážitku z rychlé jízdy. „Takže si nekoupí stopětadvacítku. Na té se přece nebudou ztrapňovat, když je jim čtyřicet. Takové přemýšlení není úplně správné. Kupují si motorku s objemem šest set nebo tisíc kubických centimetrů. To je úplně jiný svět a právě tam vznikají průšvihy," líčí hodnocení potom, co začal spolupracovat s programem Bezpečnosti silničního provozu. Jan Holub sám dnes provozuje školu kaskadérství a bezpečné jízdy.

A jestli ho překvapilo, jaká věková skupina mužů a žen na motocyklech končí pod koly vozů, o to víc ho možná zaskočilo to, kteří lidé mu teď přicházejí na kurzy.

„Když jsem zakládal školu, postupně jsem koukal na to, že se k nám začínají hlásit lidé od třiceti let výš. A přitom i tenkrát jsem si myslel, že zájem bude hlavně u mladých kluků a holek," těší Jana Holuba, že alespoň další protřelí borci se snaží být zodpovědnější. Sám už měl totiž pár kamarádů, kteří nepřežili. „Když se nás v Besipu ptali, jestli jsme měli kamarády, co už nežijí, každý z nás někoho našel," uzavírá.

Autor: Bohuslav Stehno

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení