VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letošek je pro nás odrazovým rokem, řekla ředitelka pardubického letiště

Pardubice - „Výstavba nového terminálu je pro budoucnost a další rozvoj letiště nutná," poznamenala Hana Šmejkalová.

21.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Pardubické civilní letiště se po letech konjunktury potýká s citelným úbytkem cestujících. Za první čtvrtletí zaznamenalo meziroční pokles počtu odbavených cestujících o více než 80 procent.

Jak tuto skutečnost hodnotí HANA ŠMEJKALOVÁ, ředitelka společnosti East Bohemian Airport, provozující pardubické letiště?

„Úbytek cestujících je logický a očekávali jsme jej. Když jsem loni v září stanula v čele firmy EBA, netušila jsem, že ruská společnost Transaero, která krátce předtím zrušila pravidelný spoj Pardubice – Moskva, za měsíc skončí a zanikne tak i linka Pardubice – Petrohrad," konstatovala ředitelka Hana Šmejkalová.

Ale už tehdy bylo jasné, že se letiště bude muset vyrovnat 
s úbytkem pasažérů…
Že ztráta bude ještě citelnější, se ukázalo o měsíc později, když společnost Transaero ukončila činnost. V roce 2015 ještě fungovaly obě pravidelné linky do Ruska, navíc do prvního čtvrtletí spadá období pravoslavných Vánoc, které zde Rusové hodně trávili. Propad proti loňsku je tedy markantní, ale nijak neočekávaný. Už při svém nástupu jsem říkala, že rok 2016 pro nás bude rokem odrazovým. Loni jsme začali jednat s operátory ohledně charterových destinací na podzim, kdy jsou karty na další rok většinou již rozdány, a to je pozdě. Výsledky jednání se tak projeví až 
v letní sezoně příštího roku.

Loni přišlo letiště, v důsledku zrušení „ruských" linek, o dvě třetiny cestujících. Dá se čekat, že rok 2016 bude ještě horší? Tedy že se ztráta společnosti ještě prohloubí?
Zrušení obou pravidelných linek se plně projeví až letos. S tím počítáme i ve svém finančním plánu na rok 2016. Za úspěch považuji už to, že přesto, že jsme šli na trh charterových letů pro letošní rok pozdě, podařilo se nám zachovat zhruba stejný objem dovolenkové přepravy jako v loňském roce. A to v situaci, kdy přibývá rizikových oblastí a lidé zvažují, zda se do zahraničí vydat. Nám se podařilo rozšířit lety do Bulharska, o které je letos, vzhledem k bezpečnosti a cenám mimořádný zájem.

Chystáte i nové destinace?

Nové destinace pro letošní léto neotevřeme. Na to je třeba delší časový horizont, ale jednání s českými touroperátory intenzivně pokračují a věřím, že již příští rok nabídku letů
z Pardubic rozšíříme o další atraktivní cíle. Kromě toho pokračujeme v jednáních 
s několika leteckými společnostmi o možnosti zřízení pravidelných linek. Všichni operátoři oceňují technické zázemí letiště. Zavedení letů ovšem podmiňují odpovídajícím zázemím pro cestující, tedy terminálem.

Jak rozvíjíte další činnosti, které by pomohly snížit ztráty?

Doháníme resty z minulých let v oblasti pohybu malých letadel. Za první čtvrtletí stoupl počet těchto letů o téměř 30 procent. Snažíme se někam posunout i cargo přepravu. Hledáme investora na výstavbu cargo terminálu právě pro nákladní dopravu, neboť v regionu je řada firem, která by tuto možnost dopravy uvítala. Zkrátka snažíme se letiště rozvíjet ve všech činnostech, vymanit jej ze závislosti pouze na ruské klientele a charterových letech. Navíc jsem v loňském roce přijala interní opatření, díky nimž společnost letos vykáže milionové úspory.

Jak to vypadá s návratem ruských přepravců do Pardubic?
Jednání, která jsem vedla mimo jiné i na veletrhu cestovního ruchu MITT v Moskvě, ukázala, že se situace pomalu začíná stabilizovat. Nelze ale očekávat, že se v krátkém časovém období vrátí ruská klientela v původní výši. Devalvace rublu je znatelná a Rusové šetří. Proto musíme vytvořit podmínky, které by do Pardubic přilákaly nejen ruské dopravce a nejen ruskou klientelu. Ostatně, i ruští zákazníci jsou zvyklí na určitý standard služeb.

Je rozumné začínat v tomto nejistém období se stavbou letištního terminálu?
Současná situace je tak trochu i důsledkem dlouholetého váhání akcionářů. Čeká nás konec recese, noví klienti. Výstavba nového terminálu je pro budoucnost a další rozvoj letiště nutná. Bez něj bychom mohli pravidelnou přepravu z nabídky mezinárodního letiště zcela vyřadit. A to by nebyl v období konjuktury letecké přepravy správný krok. A nebylo by to dobré pro region.

U řady lidí stále přetrvává názor, že oni vlastně letiště nepotřebují. Co říct na tyto názory?
Neuvědomují si, jak velkou devizou je existence letiště pro celý kraj. To, že odtud můžeme letět na dovolenou, je pomyslná třešinka na dortu. Ale to, že díky existenci letiště může mít na tu dovolenou, nebo na cokoli jiného, více lidí, je neopominutelný fakt. Nadneseně se říká, že letiště je vzdušný přístav. Přes něj by mělo do regionu přicházet více turistů, podnikatelských příležitostí, nové investice a pracovní příležitosti. V tom je podstata rozvoje, proto potřebujeme terminál, rozvíjet cargo přepravu a poskytovat odpovídající služby i těm, kteří do Pardubic přiletí „malým" letadlem třeba za obchodem. Všechny tyto aktivity tvoří celek, na němž stavíme budoucnost letiště, ale také prosperitu regionu, ve kterém leží.

Autor: Tomáš Dvořák

21.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Dění kolem ministra financí, jeho spolustraníků a formálně jeho bývalé společnosti Agrofert začíná nabírat obřích kontur. A je na čase si konečně sundat růžové brýle a na situaci se podívat realistickým pohledem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies