Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Made in Pardubice: Loď, která může brázdit i ledová pole

Pardubice /FOTOGALERIE/ - Kdyby vám někdo řekl, že v Pardubicích za Kauflandem je námořní loděnice, prošlo by to možná jen na Apríla. Jenže tohle není vtip. Ve čtvrtek vydala první plavidlo.

1.2.2013
SDÍLEJ:

Stěhování námořní lodě z Pardubic. Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Zvětšit vrata…

Včera ráno se totiž otevřela vrata jedné montážní haly na pardubické Višňovce a za skřípění kovu z jejích útrob na nosné konstrukci „vyplula" plachetnice. Pochopitelně zatím jen obrazně…
Pardubická loděnice zhotovila pro svého zákazníka jen základní ocelový skelet, přepážky a obšívku. Dokončovací práce už si převezme pražská firma.
„Co jsme měli podle zadání projektu udělat, jsme udělali. Ostatně neměli jsme ani jinou možnost než práce zastavit, už takhle jsme museli uříznout z futer třicet centimetrů zdiva, aby se nám ji vůbec podařilo dostat ven," říká se smíchem hlavní koordinátor stavby Václav Pícl.

Motor i plachty

„Ke stavbě lodi jsem se dostal vůbec poprvé. Zatím jsme tady stavěli spíše jezová tělesa. Loď jsme podle projektu dávali dohromady poprvé. Bylo to náročné, ale ne nemožné," podotýká Václav Pícl.

První práce na lodi začaly v dubnu 2012. Začalo se žebrovím a přepážkami. Pak přišla na řadu obšívka trupu a kýl. Do té doby ležela loď dnem vzhůru a bylo třeba ji s pomocí jeřábu obrátit, aby dělníci mohli dodělat palubu a nástavby. Tím byla hrubá stavba lodi dokončena.

„Nejtěžší na tom všem byla právě obšívka. Musela se tvarovat a všechny sváry musely projít zkouškou propustnosti kvůli odolnosti. Materiál je speciální lodní ocel, plášť je z plechů o síle osmi milimetrů na přídi až po čtyři milimetry na zádi. Kýl je zesílený a plochý kvůli motoru. Nejde totiž o čistou plachetnici, ale takzvaný motor-sailer – neboli plachetnici vybavenou motorem. Ten se dovnitř bude také ještě osazovat," uvádí Václav Pícl.

Na celé stavbě se spolu s ním podíleli čtyři lidé a dva pomocníci. Svou první loď ale zvládli ke spokojenosti.

Rezavět nebude

„Je bytelná. Podle všeho se bude tahle loď plavit do té doby, než nezrezaví, a to by mělo také trvat delší dobu, protože kov je proti korozi ošetřen několika způsoby," vysvětluje Václav Pícl.
A kam nová loď z Pardubic zamíří?

Ve čtvrtek se ke značnému překvapení řidičů vydala na cestu na korbě nákladního automobilu, a to do Lysé nad Labem. Tam se bude dále pracovat na jejím dokončení. A kam potom?

Loď do ledové tříště

„To zatím jen tušíme, ale prozradit to ještě nemůžeme. Každopádně je loď budovaná pro plavbu v ledové tříšti, takže jí nejspíš čeká arktická mise, zřejmě v Severním ledovém oceánu," dodává tajuplně Václav Pícl.

Lodní míry
Šířka trupu: 4 metry
Výška: 4,5 metru
Celková délka: 15 metrů (samotný trup 12 metrů)
Ponor: 1,7 metru
Výtlak: 17 tun
Hmotnost: 9-12 tun *
Posádka: cca 10 osob
*Hmotnost nejde přesně odhadnout, kvůli množství použitého svárového kovu. Ten může tvořit až 1/3 hmotnosti celého plavidla
Pozn.: Rozměry lodi jsou k dokončené hrubé stavbě. Dokončená loď bude mít jiné.

Autor:

1.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení