„Merkur už není jenom klasická stavebnice, dnes jsme opravdu na jiné úrovni a jdeme s dobou," říká
k současnosti téměř sto let staré hračky i školní pomůcky.

Proč jste se stali součástí železničních oslav?
Už jsme tady jednu výstavu měli. Teď se slavilo 120. výročí železnice a my jsme největšími výrobci vláčků v České republice
a dá se říci, že i v historii.

Bylo tomu tak i v minulosti?
Merkur byl nejoblíbenější a nejrozšířenější modelovou železnicí. Bohužel v roce 1968 se rozhodlo, že vláčky bude dělat bývalá NDR, takže u nás se zastavila výroba a začaly se dělat menší vláčky. A bohužel ty nástroje, které jsme měli na výrobu, byly dány do šrotu.

Kdy vlastně Merkur vznikl?
Stavebnice Merkur vznikla v roce 1920, bylo to malinko jiné provedení, kterému se říkalo Inventor. Od roku 1925 je stavebnice v prakticky stejné podobě jako dnes. Samozřejmě je ale rozšířená o mnoho dalších prvků.

Jak se Merkur změnil?
Zaměřili jsme se na to, abychom kromě klasické stavebnice dělali i učební pomůcky.

Co vás k tomu vedlo?
Protože dnešní mládež začíná postrádat manuální zručnost, představivost 
a tvořivou činnost. Což se velmi negativně projevuje na trhu práce, kde chybí lidé na technické profese.

Takže co všechno vyrábíte?
Máme hračky, se kterými si můžou hrát děti už 
v mateřských školách a získávat tak vztah k tvořivé činnosti. Pak samozřejmě vyrábíme klasické stavebnice a učební pomůcky pro základní školy. Teď jsme se hodně zaměřili na střední školy. Vyvinuli jsme systém Merkur Education, který je vytvořený pro to, aby si děti a studenti mohli v praxi vyzkoušet to, co se ve škole teoreticky učí. Už Konfucius kdysi řekl: „Když uslyšíš, zapomeneš; když uvidíš, tak si to zapamatuješ; když si 
to vyzkoušíš, tak tomu porozumíš."

A k tomu vyrábíte vláčky. Jaké oblasti se dají pomocí stavebnice Merkur ve škole učit?
Fyzika, mechanika, elektřina, magnetismus, elektronika, kinematika, statika, dynamika, robotika a automatizace. Neznám firmu, která by v takovém rozsahu a pro tolik oborů dělala takové učební pomůcky. Vloni jsme rozšířili muzeum Merkuru v Polici nad Metují. Vytvořili jsme tam mechatronickou učebnu. Můžou tam jezdit školy na výlet, ale i se něco naučit. Ne všechno se totiž dá udělat prstem na tabletu nebo na počítači. Všechno je potřeba vyzkoušet. Proto jsme se rozhodli, že kromě pomůcek pro základní 
a střední školy vytvoříme systém pro studenty na univerzitách. I absolventi si potřebují některé věci vyzkoušet, aby byli uplatnitelní v praxi.

Co pro studenty vyrábíte?
Teď je velice moderní světový směr Industry 4.0, což je čtvrtá průmyslová revoluce, kdy je výroba řízena digitálně. My k tomu vytváříme učební pomůcky, aby se na modelech mohli připravit na budoucí trendy ve výrobě. Ve spolupráci 
s ČVUT a firmou Siemens vytváříme návrhy na výrobu automatizované linky, velká by mohla být třeba tři krát šest metrů, kde bude krásně znázorněné, jak by výroba měla být vedena a řízena. Bude to vzorová učební pomůcka nejenom pro školy, ale také firmy.

Jsou ještě nějaké projekty, ve kterých se stavebnice Merkur angažuje ve školství?
V současné době usiluji 
o to, aby se do škol vrátily technické zájmové kroužky. Všichni nemůžou jen zpívat a tančit. Je potřeba, aby naše děti měly vztah k technickému zaměření. Je totiž všeobecně známo, že rozhodující období u dítěte je zhruba od čtyř do deseti let. Pokud budou jen hrát hry na počítači, které jsou většinou plné soubojů a čím více zabíjíte, tím jste lepší, tak je svým způsobem vychováváme k terorismu. Kdežto když je budeme učit k tvořivosti a počítač budou používat na ovládání modelů, tak je naučíme praktickou aplikaci a především tvořivou činnost.