VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Město a kraj se shodly. Stavba terminálu má začít ještě letos

Pardubice - Akcionáři letiště si nechají zpracovat oponentní posudek, chtějí ušetřit. Obálky se budou otevírat na konci února.

27.1.2016
SDÍLEJ:

Návrh vzhledu nového terminálu na pardubickém letišti.Foto: EBA

POZNÁMKA: Sleva nemusí být zadarmoSnaha ušetřit je pochopitelná, ostatně politici byli do svých funkcí zvoleni mimo jiné také proto, aby rozumně hospodařili s veřejnými prostředky. Jenže snaha ušetřit za každou cenu může být kontraproduktivní. Není od věci si připomenout, jak dopadla stavba Sportovní haly Dašická. Tam se sice bývalé vedení kraje chlubilo, jak se podařilo náklady na stavbu sportovního stánku snížit, bylo to ovšem na úkor kvality. Kraj pak musel do projektu investovat další miliony. Holt, každá sleva není zadarmo…

Nový terminál pardubického letiště by se měl začít stavět v tomto roce. Shodli se na tom představitelé kraje i města Pardubice na včerejším společném jednání.

„Jednání bylo věcné. Vše je na dobré cestě, aby se terminál realizoval," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Kraj se k celému projektu stavěl rezervovaně. Co krajské politiky přesvědčilo? Prý především prezentace ředitelky společnosti East Bohemian Airport Hany Šmejkalové, která představila politikům jasný plán, jak zastavit propad cestujících a nastartovat ekonomiku firmy.

„Předchozí vedení letiště nám nikdy nedokázalo na naše dotazy odpovědět, pořád jen mluvili o spásném terminálu," podotkl hejtman. Výsledky jednání potěšily i management letiště. „Mám z toho velice pozitivní pocit. Bylo to tvrdé jednání, nakonec se ale našla shoda," řekla Hana Šmejkalová.

Jaká bude cena?

Politici na včerejší tiskové konferenci hýřili úsměvy, ale o ceně terminálu, která byla hlavní třecí plochou, se konkrétněji nezmiňovali. Bude se totiž zpracovávat další oponentura současného projektu za 300 milionů korun. Prověřovat se budou použité technologie a energetická stránka projektu. Snaha je jasná – politici doufají, že půjde ještě nějaké peníze ušetřit.

„Měli bychom si vzít příklad ze Slovenska, které dokázalo od stejné projekční firmy snížit náklady na letiště v Popradu o 60 procent. Věřím, že i my náklady snížíme, aby naši nástupci ve vedení kraje nemuseli řešit naše dluhy," poznamenal náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda je rád, že po dvaceti letech se terminál konečně dočká realizace. Obálky s nabídkami by se měly otevírat koncem února. „Jsem rád, že se na jednání nepolitikařilo. Ačkoliv ne všichni krajští radní se asi smířili s tím, co se na schůzi dohodlo," nechal se slyšet Pavel Svoboda.

Jedno je ale jasné. Pokud se bude nějak měnit cena, nesmí to znamenat žádné výraznější změny projektu. Ten už má totiž platné stavební povolení a hlavně hodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Pečlivý dozor

„Při zásadní změně projektu bychom možná na novou EIA nedosáhli, protože došlo k velkým legislativním změnám při posuzování vlivu staveb na životní prostředí," dodal Martin Netolický.

Podle pardubického primátora Martina Charváta je možné ušetřit finanční prostředky také pečlivým stavebním dozorem. „Je důležité vybrat pečlivý stavební dozor. Městu se to osvědčilo třeba u opravy třídy Míru," sdělil primátor.

Na čem se město a kraj shodly1. Pro rozvoj civilní části letiště je terminál nezbytným předpokladem.
2. Zahájení výstavby terminálu v roce 2016.
3. Rozpočet Pardubického kraje na rok 2016 bude navýšen o dalších 22 milionů korun na celkových 30 milionů.
4. Podíl Pardubického kraje bude uhrazen přímo z rozpočtu bez účasti na směnečném programu a bez vlivu na majetkový poměr, který by měl být zachován v současné výši 2:1 pro město.
5. Zadání oponentury projektu, která bude vycházet ze stávajícího stavebního povolení. Ta doplní oponentury projektu provedené v roce 2015. Výsledek bude probrán na společné radě města a kraje.
6. Shoda obou vlastníků na týmu stavebního dozoru investora.
7. Vyřeší společné financování.

Autor: Lukáš Dubský

27.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies