VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum, byty, parkování... Projekt Tesla City počítá s investicí 360 milionů

Pardubice - Plány na využití zchátralého areálu bývalé Tesly v Kyjevské ulici představila společnost Roheries.

23.4.2015
SDÍLEJ:

Projekt Tesla cityFoto: Roheries

Ta městu nabídla, že nevyužívaný areál odkoupí a kompletně ho zrenovuje. Na opravu prý mají už sehnáno 360 milionů korun. Od vedení města potřebují, aby jim dalo zelenou, že mohou v projektu Tesla City pokračovat.

„Chceme využít celý areál Tesly, stěžejní je pro nás ovšem budova bývalé Telegrafie. S projektem bychom rádi začali co nejdříve, abychom mohli opravený areál veřejnosti představit už za čtyři roky, kdy toto místo oslaví sto let od svého otevření," vysvětlil Jan Pilný ze společnosti Roheries, která sdružuje firmy, jež by se měly na sanaci areálu podílet.

Tři firmy

S financováním celé renovace by prý neměl být problém, autoři projektu už mají údajně sehnané tři firmy, z nichž každá je ochotná do areálu Tesly investovat 100 milionů korun. Zbytek nákladů by měl pokrýt úvěr od banky.
„Jsme ochotní se podílet i na dopravním napojení celého areálu. Do dopravního řešení bychom investovali dalších 100 milionů korun," podotkl Jan Pilný.

Autoři projektu Tesla City nyní potřebují, aby se od pardubických politiků dozvěděli, zda jsou ochotni jim areál prodat, případně pronajmout s tím, že jim ho odprodají, až budou mít před očima nějaké hmatatelné výsledky.

„Máme jasný byznys plán, nyní s ním obcházíme zastupitelské kluby. Chtěli bychom, aby zastupitelé naši vizi projednali na nejbližším zasedání. My vlastně po městu nic nechceme, navíc jim za 100 milionů vyřešíme dopravu u nemocnice. Nyní by nám stačila i smlouva o smlouvě budoucí, abychom mohli začít konat," sdělil Jan Pilný.

Město musí ročně platit za údržbu bývalé Tesly asi milion korun. Předkládaný projekt by tak mohl zaujmout strany a hnutí, které před volbami slibovaly odstranění pardubických brownfieldů, mezi které patří i areál Tesly.
Vedení města má nyní na stole pět nabídek, z toho tři projekty plánují využít celý areál, další dvě jen jeho části.

„Shodli jsme se, že budeme chtít, aby investor převzal celý areál. Každopádně vypíšeme soutěž na investora. Není možné prodat areál bez soutěže panu Pilnému jen proto, že je jeho projekt nejvíce vidět v médiích," vyjádřila se náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková.

Projekt Tesla city

Vyberou investora

Areál budou na svém mimořádném pondělním zasedání řešit i pardubičtí zastupitelé. Náměstkyně upozornila, že k výběru investora by se mělo přistoupit rychle, město pak bude požadovat garance, že nový majitel Tesly bude investovat do dopravního napojení na Kyjevskou ulici.

A jak by měl renovovaný areál Tesly vypadat? Budovu Telegrafie by chtěli investoři zrenovovat, ostatní objekty jsou připravení zbourat a postavit na jejich místě nové domy. Nový projekt se inspiroval studií architekta Jana Kováře, kterou někteří politici slibovali prosadit už v roce 2010.

„Plánujeme vznik zhruba 120 nízkonákladových bytů. Ty by mohly sloužit pro personál nemocnice nebo jako startovací byty pro mladé. Součástí areálu by pak měla být také dvě parkoviště. Jedno bude sloužit pacientům Pardubické nemocnice, druhé bude pro rezidenty a návštěvníky Tesla City. U obou počítáme s kapacitou zhruba 400 až 500 parkovacích míst," uvedl autor projektu Tesla City Jan Bartošek.

V opraveném areálu by měli návštěvníci najít také muzeum, penzion pro seniory, samoobsluhu či společenský sál. Autor projektu cílí také na mládež.

„Pro děti tu vznikne něco jako IQ Park v Liberci, bude to ale mnohem sofistikovanější a propracovanější. Mělo by to být centrum, které nemá v Evropě obdoby. Podobné projekty fungují v cizině a mají tam plno po celý týden. Mluvil jsem s řediteli některých škol a dostalo se mi ujištění, že by do takového vzdělávacího centra vypravili autobus klidně i několikrát ročně. Počítáme s tím, že by centrum denně mohlo navštívit až sedm školních autobusů z celé republiky," nechal se slyšet Jan Bartošek.

Oživme Teslu

O využití bývalého průmyslového areálu se zajímá také uskupení Oživme Teslu, které založil zastupitel prvního pardubického obvodu Filip Sedlák. Ten ale prosazuje, aby areál zůstal v majetku města.

„Město může areál samo využít, nemusí ho prodávat. Zatím mu ale chybí vize. Pokud do areálu přijde soukromý investor, bude se snažit na tom co nejvíce vydělat. To ale samozřejmě nikomu nezazlívám," podotkl Filip Sedlák. Toho kontaktovali i autoři projektu Tesla City s tím, aby s nimi spolupracoval na plánovaném muzeu.

Sedlák má ovšem k projektu určité výhrady. „Nelíbí se mi třeba, že by tam měly být obytné domy. Projekt také počítá s velkými investicemi," dodal Filip Sedlák.

Jenže město o chátrající areál zájem nemá, je prý nereálné, že by bylo schopno ho samo opravit a pak tam ještě provozovat muzeum.

„Bylo by to krásné, ale nedovedu si to představit. Musela by tam být přímá investice do dopravního napojení a opravy, navíc by bylo nutné dotovat i provoz rekonstruovaného areálu. Na to Pardubice peníze nemají a v nejbližší době mít nebudou," vysvětlila Helena Dvořáčková.

Muzeum historie značky Tesla a provoz "chráněné dílny"

- Vzdělávací aktivity pro děti věkové skupiny 5-14 let
– Centrum občanské vybavenosti
– Centrum mimoškolních vzdělávacích aktivit pro základní školy
– Volnočasové aktivity pro maminky s dětmi
– Volnočasové aktivity pro věkovou skupinu 5-17 let (baletní/taneční studio, dětské zábavní centrum atd.)
– Kosmetické služby pro ženy (kadeřnictví, kosmetika, masáže atd.)
– Kancelářské prostory
– Ubytovací prostory (ubytování pro personál nemocnice a vybudování startovacích bytů pro mladé)
– Multifunkční sportovně relaxační prostory
– Multifunkční kulturní centrum (víceúčelový sál k pořádání kulturních a společenských akcí, školící a přednáškové místnosti atd.)
– Centrum rehabilitační péče, rekonvalescenčních služeb, speciálních terapeutických pracovišť související s blízkostí nemocnice
– Centrum obvodních lékařských pracovišť

Autor: Lukáš Dubský

23.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies