Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na opravu mlýnů chtějí využít dotace

Pardubice - Noví majitelé převzali objekt mlýnů 
v minulém týdnu.

11.5.2016
SDÍLEJ:

Automatické mlýny v PardubicíchFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Polytechnické dílny by mohly vzniknout 
v areálu pardubických Winternitzových mlýnů, které před časem koupil nový majitel.

„Je to přelomová stavba architekta Josefa Gočára. Objekt jsme převzali minulý týden a zatím se tady rozkoukáváme. Areál má deset tisíc metrů čtverečních a když mi bývalí majitelé předávali klíče, tak mě přivedli ke skříni, ve které viselo asi 300 klíčů,“ nechal se slyšet architekt a nový majitel mlýnů Lukáš Smetana.

Areál je nyní opuštěný, svému účelu přestal sloužit v roce 2013. Společnost GoodMills mlýny zavřela také kvůli špatné dopravní dostupnosti nákladních automobilů.

Jaké bude další využití národní technické památky?

VYUŽITÍ? HLEDÁ 
SE NEJLEPŠÍ ŘEŠENÍ

„Mouka se tady už mlít nebude,“ prohlásil s úsměvem Lukáš Smetana.

„Zatím hledáme nejlepší využití. Díky společnosti Mlýny městu máme dobrou vazbu na magistrát. Víme, že město má vybudovat polytechnické dílny, na které by šlo využít až dvě třetiny historické budovy,“ dodal nový majitel.

Ten nechce, aby mlýny byly monofunkční jako dosud. „Byl bych nerad, kdyby tady byla třeba jen kultura. Když přijde krize, je kultura první odvětví, které přijde o peníze,“ řekl Lukáš Smetana, který si uvědomuje velkou náročnost rekonstrukce. Proto by rád získal na opravy i nějaké dotace.

Možnost využít dotace majitelům potvrdil i ministr kultury Daniel Herman, který byl včera v areálu mlýnů na prohlídce.

„V automatických mlýnech jsem poprvé a je to pro mě milé překvapení. Technické památky spojují unikátnost prostoru s památkovými prvky. Vzhledem k tomu, že objekt je národní technickou památkou, mohou majitelé uvažovat 
o využití evropských dotací, které již zachránily mnoho historických budov. Existuje i možnost získat finance ze státního rozpočtu, ministerstvo kultury vypisuje celou řadu dotačních projektů,“ uvedl Daniel Herman.

Historická budova je podle stavebně technického průzkumu stabilní, problém je ovšem třeba v masivních dřevěných podlahách, které by mohly mít problémy se současnými bezpečnostními předpisy. Do konce srpna by chtěl mít majitel vizi pro celý areál, který se bude opravovat na etapy.

První pardubická stavba architekta Josefa Gočára vznikla v letech 1909 a 1910 na břehu Chrudimky. Po požáru v roce 1919 a následně ve dvacátých letech prošla několika úpravami. Levé křídlo se silem bylo propojeno přemostěním a některé části dostaly atiku zpodobňující hradní cimbuří. V roce 1960 bylo ještě levé křídlo prodlouženo čtyřpatrovou přístavbou, avšak respektující původní vzhled.

Autor: Lukáš Dubský

11.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení