VYBERTE SI REGION

Na startu Velké pardubické vládnou emoce a vzrušení

Pardubice - Startérka Soňa Froňková vypustí koně do slavného dostihu tuto neděli už po osmé.

6.10.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Kolik startérek dostihů je v naší zemi?

Startérka Velké pardubické SOŇA FROŇKOVÁ odpovídá, že nezná žádnou jinou. Ředitelka Střední školy dostihového sportu a jezdectví se učila u legendárního startéra Jiřího Šindlera a koně do nejnáročnějšího překážkového dostihu pustila už sedmkrát. Poprvé 
v roce 2004. A v neděli si na pardubickém závodišti připíše další pomyslnou čárku…

Jak jste se vůbec k profesi startérky dostala?
Na začátku je asi celoživotní láska ke koním, už od malé holčičky. Následovala zemědělská škola, vysoká zemědělka a praxe v Chuch-li. Po zjištění, že talent na ježdění, váhu ani fyziognomii nemám, jsem chtěla být koním prospěšná jinak. Začala jsem pracovat jako rozhodčí, byla jsem na váze, v cíli, pak jsem začala dělat pomocného startéra. Později jsem startovala ve Velké Chuchli klusáky a cvaláky. Zaučoval mě Jiří Šindler, který odstartoval 33 ročníků Velké pardubické, a pak, když už to bylo špatné s Miroslavem Samšiňákem, který převzal štafetu po něm, jsem se dostala do Pardubic.

Poslouchají vás jezdci na startu? Tam asi vládnou velké emoce…
Vládnou. Je tam vzrušivá atmosféra, ale poslouchají. Je pravda, že občas někdo vypustí nějakou poznámku, ale to je v té chvíli i pochopitelné. Navíc já to málokdy slyším. Když už nějakou poznámku upustí, je to tak, abych to neslyšela, někde za rohem. Jsem na jezdce slušná a oni jsou slušní ke mně. Je tam vzájemný respekt.

Kolik je žen startérek v naší zemi?
Neznám žádnou jinou.

Můžete laikům vysvětlit, co se na startu děje, jak to všechno probíhá?
Ono to začíná už dlouho před startem. Půl hodiny před ním už kontroluji jezdce ve vážnici, sháním je, aby se včas dostavili do vážnice na shromaždiště jezdců, kontroluji jejich dresy a čapky. Deset minut před startem dostihu odvádím jezdce do paddocku, kde také kontroluji koně – jestli jsou tam všichni, jestli mají správně nasedlané číslo, jestli mají podkovy, jestli mají zaváděcí řemínek v pří-padě rovin nebo jestli mají stínidla uvedená v dostihovém programu. Následně dávám pokyn jezdcům nasednout, pouštím je do zkušebního cvalu a na zkušební skok, případně je řadím na slavnostní přehlídku. Samozřejmě pak musím dávat pozor, jestli jezdci a koně řádně absolvují zkušební skok nebo cval. Po příjezdu na start si zase koně a jezdce převezmu, přepočítám, jestli jsou všichni a jestli jsou v pořádku. Na pokyn komise už je pak start v mé pravomoci, kdy zvednu červený praporek. Musím si koně na startu seřadit. Každý kůň má ale svá specifika – některý je tempař a musí jít zepředu, jiný se musí schovat za ostatními. Jezdci už většinou mají před startem domluveno, kdo bude fírovat a kdo půjde za koňmi. Nicméně na mně je, aby odstartovali podle dostihového řádu. Aby měli všichni stejnou možnost odstartovat, aby byli všichni po směru startu a nebyly mezi nimi významné rozdíly.

Jaké to je startovat Velkou pardubickou?
Startovat Velkou pardubickou, vrchol překážkové sezony, je prestižní záležitost a myslím, že každý startér chce u toho být. Je 
to slavnost, vzrušení, emoce. Ale jinak je to dostih jako každý jiný. Ještě před dvěma lety bych vám s klidem řekla, že je to naopak bez problémů. Jenže pak v roce 2014 na startu převážily emoce a jezdci odskočili před pokynem startéra. 
A musela jsem start Velké pardubické vracet…

Dostihová dráha jako na dlani. Do zítřka v Paláci

Fanoušci pardubických dostihů dostanou před Velkou pardubickou neobvyklý dárek. Provozovatel závodiště, Dostihový spolek, připravil 3D model dostihové dráhy, kterou tak budou mít diváci doslova jako na dlani.

Měřítko modelu 1:500 dává prostor k detailnímu zpracování budov, stromů, vodních ploch a především jednotlivých překážek.

Rozměry modelu závodiště jsou 2 krát 1,5 metru.

Jeho součástí jsou i dva přenosné stojany s oboustrannými informačními tabulemi o rozměrech 150 krát 100 centimetrů.

„Budou nejen zdrojem informací o závodišti, ale také přiblíží zázemí areálu a místa, kam se běžný návštěvník nedostane," říká mluvčí závodiště Kateřina Anna Nohavová.

„Model závodiště jsme mohli pořídit díky dotaci Pardubického kraje z prog-ramu podpory cestovního ruchu. Bereme to jako další krok ke zvýšení atraktivity závodiště nejen pro diváky dostihů, ale i pro další návštěvníky. Ti totiž mohou náš areál navštívit kdykoliv. Umíme jim poskytnout komentované prohlídky," připomíná ředitel Dostihového spolku Martin Korba.

Model závodiště je dalším doplněním informační stezky pardubickým závodištěm, která byla zprovozněna v loňském roce spolu 
s interaktivní geolokační hrou GEOFUN.

Model bude do zítřka umístěn v pardubickém Atriu Paláci, od pátku už bude definitivní součástí dostihového závodiště.

Vodní příkopy jsou zase o něco bezpečnější

Péče o dostihovou dráhu je celoročním kolotočem. Ale s Velkou pardubickou je to jako třeba s Vánoci. Uklízí se, renovuje, vylepšuje. Největšími změnami před letošním ročníkem dostihového svátku prošly vodní příkopy. Jejich úpravy vedou k dalšímu zvýšení bezpečnosti koní.

VIDITELNÉ ZMĚNY

Nejviditelnější změny jsou na Velkém vodním příkopu. V devadesátých letech byl do původně přírodního brodu instalován umělý bazének, který sám od té doby prošel mírnými úpravy.

Například na doskokové straně byl vysypán drobným kačírkem tak, aby se příkop plynule svažoval ke svému středu. „Jenže když koně šlápnou do kačírku, odletí kamínky na všechny strany. Proto jsme kačírek nahradili betonovým „svahem", který je pokrytý speciální matrací a gumovým pásem. Pro koně je pak doskok mnohem bezpečnější i v případě, kdy v překážce nechají nohy. Riziko zranění je mnohem nižší," vysvětluje úpravy vodního příkopu správce dráhy Jiří Janda.

Parametry překážky se ale nijak nezměnily.

Na Malém vodním příkopu došlo ke změnám už na začátku sezony, kdy byla pro klasické steeplechase kláda na odskoku nahrazována proutěnou překážkou.

„A protože koně samotnou kládu příliš nerespektují, vyměníme ji za proutěnou překážku i při krosech. Je vysoká 50 centimetrů, koně ji uvidí a budou ji více respektovat a skok nepodcení," dodává Jiří Janda 
s tím, že do budoucna závodiště upraví i doskokovou hranu jako u „velké vody".

STŘÍHAJÍ ŽIVÉ PLOTY

Kromě vodních překážek ale správce dráhy se svým týmem pracuje i na dalších úpravách a opravách. Stříhají se živé ploty, opravují překážky, natírají klády na odskocích, upravují se odskoky a doskoky.

A především je dostihová dráha stále zavlažována, aby i přes dlouhodobé sucho byla pro koně co nejpružnější.

Unikátní ohlédnutí do historie Velké pardubické

Na 126. Velkou pardubickou s Českou pojišťovnou zvou i unikátní dostihové snímky legendárního sportovního fotografa Vladimíra Davida.

Do zítřka jsou k vidění 
v pardubickém Atriu Paláci.

Série historických fotografií je autentickou připomínkou poslední výstavy za života známého fotografa. Díky vstřícnosti rodiny Vladimíra Davida bude vystaveno na dvacet černobílých fotografií zachycujících historii Velké pardubické.

Mapují nejen samotné dostihy, ale také zákulisí a dostihovou atmosféru. Fotografie byly naposledy vystaveny v Holicích před rokem 2009, kdy Vladimír David nečekaně zemřel. Za svého života fotografoval více než 50 ročníků Velké pardubické, poprvé už v roce 1956.

„Velmi si vážíme, že nám rodina Vladimíra Davida vyšla vstříc a fotografie zapůjčila. Je to unikátní ohléd-nutí se do historie Velké pardubické. Možná, že si někteří pamětníci i vybaví koně a jezdce, kteří před pár desítkami let vítězili, nebo si vzpomenou na atmosféru, kterou při Velké pardubické zažívali," prohlásil ředitel pardubického Dostihového spolku Martin Korba.

Vladimír David se narodil v roce 1931. Byl aktivním sportovcem a od roku 1956 externím fotoreportérem a publicistou. Známý je především jako sportovní fotograf. Fotil automobilové a motokrosové závody, tenisovou Pardubickou juniorku, dráhovou cyklistiku, plochou dráhu…

Byl fotografem na olympijských hrách v Moskvě v roce 1980, fotil dostihy 
v Itálii i anglickém Liverpoolu či Doncasteru.

Je také autorem textové 
a fotografické části publikací o Velké pardubické: Od star-tu do cíle (1974) a Taxis a ti druzí (1987). Obdržel Medaili města Pardubic za dlouholetý přínos pro město Pardubice, získal několik ocenění a uznání v tuzemských i zahraničních soutěžích včetně Czech Press Photo 
a World Press Photo.

Autor: Redakce

6.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies