Jedna z nich dorazila na radnici v Letohradu. Vladimír Římánek byl dlouhá léta zvyklý jezdit ráno z Letohradu do Pardubic přímým spěšným spojem, jenže ten už letos nejezdí a osobní vlak má o 20 minut delší dojezdovou dobu. Při prostudování návrhu nového jízdního řádu narazil na další mrzutost. „Tuto sezonu bylo dobré spojení osobním vlakem 7164 s odjezdem z Letohradu v 5.45 hodin a přesednutím v Ústí nad Orlicí na IC 542, s odjezdem v 6.08 hodin. V novém návrhu už IC 542 není a podmínky pro dojíždění do zaměstnání se tak dále zhoršují," konstatoval. Vladimír Římánek je přesvědčen, že lidé by měli být při přípravě jízdních řádů aktivní a snažit se ovlivnit ty, kdo grafikon tvoří, dokud se o něm diskutuje.

Aktivní přístup nechybí ani některým obyvatelům Ústí nad Orlicí, na radnici dorazilo šest připomínek. „Většina se týká jednoho spoje, který jede ráno směr Praha. V návrhu byl zrušen a nahrazen vlakem vypravovaným ze Slovenské republiky. Občané mají obavy, že spoj bude zpožděný, protože je vypravován z Humenného, a že nebude mít odpovídající kvalitu," uvedl vedoucí odboru dopravy na Městském úřadu v Ústí nad Orlicí Marcel Klement. Evergreenem jsou pak stížnosti na to, že v Ústí nad Orlicí pravidelně nestaví vlaky vyšší kategorie IC a EC, ani žádný ze soukromých dopravců na železnici.

V Ústí nad Orlicí dříve stavěl RegioJet, jako zastávka zmizelo z jízdních řádů v roce 2012. Město se snaží přivést do Ústí soukromého dopravce zpět, jeho zástupci jednali s RegioJetem i Leo Expressem, pro cestující požadující komfortnější cestování však zatím nemají dobré zprávy.
Kromě ranního spoje do Pardubic a Prahy, který by cestujícím citelně chyběl, mají být zrušeny ještě další dva rychlíky, jeden jede ve večerních hodinách směrem z Prahy, druhý dopoledne kolem desáté do Prahy.

Také odbor dopravy Městského úřadu v České Třebové vznesl požadavek na úpravu návrhu jízdního řádu, který má platit od prosince 2015 do prosince roku 2016. „Nemá zde stavět ani jeden vlak EC, které jede ve směru Ústí nad Labem – Praha – Česká Třebová – Brno – Bratislava. My jsme tak ztratili veškeré připojení na bratislavské letiště. Tímto směrem jezdí osm EC vlaků, dříve zde zastavovaly všechny, nyní ani jeden. Vznesli jsme připomínku, aby aspoň dvě EC zastavila dopoledne a dvě odpoledne a Česká Třebová tak neztratila spojení od severozápadu na jihovýchod," vysvětlil vedoucí odboru dopravy Tomáš Hájek.

O připomínkách, které k novému grafikonu přišly, se nyní bude jednat. „Proces přípravy jízdního řádu bude završen počátkem srpna úředním projednáním všech zaznamenaných připomínek. Definitivní uzávěrka jízdního řádu pro rok 2016 připadá na začátek září," informoval před časem veřejnost Tomáš Netolický, obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice. 

Jak to vidíte vy? Bude se vám cestovat lépe, nebo vám nové jízdní řády zkomplikují život? Napište nám (dana.pokorna@denik.cz)!

Kam pro informace
Návrh železničního jízdního řádu 2015/2016 lze najít na webových stránkách Pardubického kraje: www.pardubickykraj.cz/dopravni-obsluznost
Zde budou postupně zveřejňovány doplňující informace k návrhu jízdního řádu.

Zrušení ranního vlaku IC 542: Králicko a Letohradsko je proti

Orlickoústecko – V minulých dnech se nad novým železničním jízdním řádem 2015/2016 sešli zástupci kraje, obcí a dopravce. Probíraly se veškeré připomínky obcí a jednotlivých občanů.

Na území Orlickoústecka je nejožehavějším tématem zrušení ranního vlaku IC 542. Tím dojíždí většina obyvatel z Králicka a Letohradska do zaměstnání v Pardubicích. Zrušení IC 542 je věcí dopravce, který tento vlak zavedl v současném jízdním řádu jako vlak komerční, tedy bez objednávky ministerstva dopravy.

Náhradou je vlak EN 442, který je v jízdním řádu 2015/2016 uvažován tak, že v Bohumíně na něj bude přivěšeno asi pět vozů pro vnitrostátní přepravu a jeho jízdní doba bude uzpůsobena pro maximální eliminaci zpoždění ze sousedního státu.

Tento stav se obyvatelům nelíbí a požadují návrat IC 542, což Pardubický kraj nemůže ovlivnit. Celá problematika byla řešena i náměstkem hejtmana pro dopravu Jaromírem Duškem na Ministerstvu dopravy ČR, kde mu bylo sděleno, že zrušení předmětného vlaku je problém provozovatele drážní dopravy, tedy Českých drah. Ministerstvo dopravy neuvažuje o objednávce náhrady vlaku IC 542, protože náhradu vlakem EN 442 považuje za dostatečnou.

Dalším problematickým bodem jízdního řádu 2015/2016 je striktní požadavek na znovuzavedení přímých spěšných vlaků z Lichkova do Pardubic. To v současné době není možné, protože by muselo dojít ke zrušení trasy osobního vlaku, který provádí obsluhu všech zastávek v úseku Lichkov – Ústí nad Orlicí. To bylo žadatelům vysvětleno.

Na jednáních se také probírala problematika zastavování všech vlaků dálkové dopravy v železniční stanici Česká Třebová. Ministerstvo dopravy připravilo pro obyvatele Pardubického kraje nemilé překvapení v podobě projíždění vlaků kategorie EC (Praha – Brno – Bratislava) v České Třebové. Důvodem je zrychlení jízdní doby vlaků o 2 minuty. S tímto Pardubický kraj nesouhlasí.

Celou problematiku řešil náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek na ministerstvu dopravy, kde mu bylo sděleno, že zrušení zastavování je požadavek ministerstva dopravy, které na něm trvá. Dalším důvodem uváděným zástupci ministerstva k předmětné problematice je ten, že v současné době je zaznamenávána značná obsazenost souprav mezinárodních EC, což průjezd Českou Třebovou vyřeší.

(zr)