Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Moravské Třebové žije třetí dekádu

Moravská Třebová - Nekonečné kolony, přechody, které nelze přejít, kamiony uprostřed města. Vzpomínáte si? To je Moravská Třebová před více než dvaceti lety. Od té doby automobilů na silnicích sice obecně přibylo, ale Moravskotřebovským odlehčil obchvat. Změnil život v centru města.

9.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: DENÍK/David Taneček

Radní jsou rádi, že obchvat města byl zprovozněný už v devadesátých letech, a to, jak tomu u podobných staveb bývá, po dlouhých diskuzích. Ve hře byly různé varianty. „Průjezd městem v současné době by byl likvidační pro komunikace, objekty. Potvrdilo se to v situaci, kdy přes Moravskou Třebovou byl veden provoz všech druhů vozidel několik týdnů kvůli opravě I/35. Došlo k masívnímu poškození průjezdných ulic Svitavské nebo Olomoucké," sdělila Dagmar Zouharová za moravskotřebovskou radnici.

Deset tisíc aut

Tisíce automobilů denně, včetně těžké nákladní dopravy, dnes do centra města nemusí. Naštěstí. Podle posledních výsledků sčítání dopravy z roku 2010 úsekem obchvatu od tunelu Hřebeč po okružní křižovatku totiž projede 8600 vozidel za den. Další část komunikace je ještě frekventovanější. „Od okružní křižovatky směr Mohelnice je intenzita 10 200 vozidel za 24 hodin," uvedla Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Stavbě, která dnes výrazně ulehčuje dopravě ve městě, předcházela řada diskuzí. Navrženy byly tři varianty, severní, střední a jižní. Nakonec byla vybraná střední, která byla podle dokumentů z městského muzea zahrnutá už v územním plánu města z roku 1940. Po vlně protestů, které se objevily po sametové revoluci a kritizovaly rozdělení města silnicí, se nakonec stavba moravskotřebovského obchvatu po etapách uskutečnila.

„Podle vedení města nebylo příliš šťastné, že přetnutím historické spojnice z centra na Křížový vrch byla přerušená vazba těchto dvou městských oblastí. Nehledě na to, že například v souvislosti s novou Cestou od renesance k baroku je přechod mezi historickým jádrem a Kalvárií znehodnocený esteticky, což však nikdo nemohl vědět, přestože přirozený pohyb na hřbitov zde byl vždycky. Jiná varianta však nebyla reálná, takže v současném pohledu se jeví pro město absolutně nevyhnutelná. Jsme rádi, že průjezd je hotový, když vidíme, jak dnes trvá řešení podobných situací," konstatovala Dagmar Zouharová.

Minimální opravy

Úseky obchvatu v blízkosti města byly dokončené v letech 1990 a 1993. Poté však řidiči ještě několik let museli projíždět hřebečské serpentiny, dokud nebyl v roce 1997 zprovozněný tunel. Stavebníci odvedli zřejmě dobrou práci. Čistě pro zajímavost, jen na Křížovém vrchu bylo přemístěno na sto tisíc kubíků zeminy. Ani velkých oprav nebylo za dvacet let mnoho. „Za dobu fungování obchvatu se prováděla na úseku od hřebečského tunelu po kruhový objezd oprava širokých trhlin s následnou pokládkou dvouvrstvého mikrokoberce, na úseku od okružní křižovatky po estakádu Linhartice pak oprava živičného krytu," informovala Nina Ledvinová.

Bezpečně

Přestože denně po komunikaci projedou tisíce automobilů, dá se říci, že silnice je poměrně bezpečná. Od roku 2005 se v části od kruhového objezdu směrem k hranici okresu stalo přes dvě stovky nehod, z toho jedenáct mělo tragické následky.

„Kousek za kruhovým objezdem se stala nehoda, kde byl usmrcen chodec. Jinak se tragické nehody odehrávaly víceméně spíše až za Linharticemi směrem na Grunu," řekla mluvčí svitavské policie Anna Štegnerová. Nejvíce nehod, kdy došlo k úmrtí, pak bylo v daném úseku v roce 2005. Od roku 2007 se pak vždy střídá rok, kdy zemřou na silnici dva lidé, s dvouletými obdobími bez záznamů do smutné statistiky. Vloni v červnu u Gruny zahynul po střetu s nákladním vozem cizinec v osobním autě. V červenci pak srážku dvou náklaďáků nepřežil u Linhartic jeden z řidičů.

SYLVA HORÁKOVÁ

Autor: Redakce

9.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hodonínský zastupitel Roman Sedlačík svolal shromáždění před hodonínskou radnicí, aby vysvětlil svůj postup v případě, kdy zavolal městské strážníky na cizince procházející na Národní třídě.
1 7

Zastupitel Hodonína zavolal na černošský pár policii, prý kvůli bezpečnosti

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Manažer Českého Švýcarska: Chalupáři zachránili celý fond starých domů

/ROZHOVOR/ České Švýcarsko je podle názoru Jiřího Raka, manažera stejnojmenné obecně prospěšné společnosti z Krásné Lípy, jednou z nejatraktivnějších a nejromantičtějších krajin u nás. Krásné rozeklané skály kombinované s čedičovými kopci, vzniklými sopečnou činností mu učarovaly již v dětství.

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Chceme nižší daně a zrušení EET, jinak nepůjdeme do vlády, hlásá ODS

ODS dnes představila 12 podmínek pro svůj vstup do vlády po podzimních volbách. Strana mimo jiné bude požadovat snížení daní, zrušení elektronické evidence tržeb (EET), odmítnutí povinných kvót na přijímání migrantů nebo zvyšování výdajů na obranu. 

Finanční poradce: Zažíváme skvělé časy, které nebudou trvat věčně

/ROZHOVOR/ Česká národní banka nedávno zvedla úrokové sazby. Znamená to zdražení úvěrů, naopak střadatelé mohou být potěšeni. Pro koho je to ještě dobrá zpráva a kdo si pohoršil, přibližuje finanční poradce Partners Josef Uchytil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení