VYBERTE SI REGION

Zasněžené Svitavsko si oblíbili běžkaři. Vrací se každou zimu

Svitavy – Pokud bude zima štědrá a dopřeje svitavskému okresu dostatečnou sněhovou pokrývku, dopřeje naopak svitavský okres sportovcům kvalitní vyžití s desítkami kilometrů běžkařských tras.

29.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Stanislava Rybičková

Až pole, lesy, louky pokryje sněhová peřina, stačí jen správně namazat lyže a vyrazit na běžkách objevovat zákoutí Svitavska. My vám poradíme, kde můžete čekat upravené stopy, ale i jak se odborně o lyže postarat.

Litomyšl

Pracovníci městských lesů budou i letos upravovat běžecké stopy v Litomyšli i jejím blízkém okolí. „V roce 2010 jsme dali do programového prohlášení, že budeme udržovat alespoň tři trasy pro běžkařský sport v okolí města, ale záleží samozřejmě na zimě. Koupili jsme dobrý sněžný skútr, který to umí," prozradil Vojtěch Stříteský, druhý místostarosta Litomyšle.

V okolí Litomyšle je v závislosti na sněhových podmínkách možné běžkovat až na jedenácti trasách. „Některé z nich jsou vhodné na klasické běžkování, některé na bruslení, někde se to dá i kombinovat," upřesnil Vojtěch Stříteský. Jednotlivé trasy jsou barevně označené podle povahy okruhu. Zelené okruhy jsou určené pro klasické běžkování. Červené okruhy budou upravované pro klasiku i bruslení. V závislosti na sněhových podmínkách budou červené i zelené trasy upravovány i během týdne. Fialovou a modrou barvou jsou vyznačeny trasy upravené na klasiku vedoucí až na Kozlovský kopec. Tyto trasy budou pracovníci městských lesů skútrem projíždět pouze na víkend.

Litomyšlané mají možnost běžkovat i prakticky hned za domem. Některé trasy vedou v bezprostřední blízkosti městské zástavby jako například trasa Za Rasovnou. „Běžkařské trasy vedou i pěkný kousek za Litomyšl. Každopádně je tady hezký běžkařský terén, sám to vím, u Pazuchy jsem si zlomil lyži," zavzpomínal s nostalgií Vojtěch Stříteský.

Dohromady město plánuje upravovat více než čtyřicet kilometrů tras. Jejich přesný seznam i názorné mapky, stejně jako informaci o aktuálním stavu trasy, najdou sportovci na webových stránkách města.

Svitavy

V závislosti na sněhových podmínkách upravují technické služby trasy v okolí Svitav. Trasy vedou v oblasti Javornického hřebene, směrem na Poličku. „Bývají tu díky nadmořské výšce dlouhodobě nejlepší sněhové podmínky," vysvětlil René Hnát, vedoucí střediska sportovních zařízení.
V okolí Svitav se sportovci mohou prohánět po čtyřech upravovaných běžkařských okruzích. „Nejméně náročný je zelený okruh dlouhý necelé tři kilometry vedoucí kolem Vodárenského lesa. Okruh má převýšení dvacet dva metrů. Naopak nejnáročnější, ale i nejzajímavější je okruh modrý s délkou pět celých osm kilometrů. Nabízí převýšení sto patnáct metrů, uspokojí tedy i náročnějšího lyžaře," popsal možnosti, které nabízí běžkařské trasy v okolí Svitav René Hnát. Sportovci se dále mohou vydat rovněž po bílém a žlutém okruhu, které také vedou po Javornickém hřebeni.

Trasy nejsou oproti loňskému roku nijak měněné, vedou tedy pro Svitaváky již známým terénem. „Novinky jsme měli loni, kdy u Svaté Trojice a U Studánky Lesy České republiky vybudovaly dva dřevěné sruby jako útočiště a odpočinkové místo. Pro letošek nic nového nechystáme," uvedl René Hnát.

Trasy jsou upravované v závislosti na počasí, například tehdy, když napadne nový sníh. „Na úpravu běžkařských stop máme čtyřkolku s pásy, za kterou vezeme závaží. Upravujeme stopu jen na klasiku. Běžkaři by byli rádi, kdybychom používali stroje, jaké mají ve velkých střediscích, kde vyřezávají pevnou stopu frézou. Ale na naše podmínky je to zbytečné," vysvětlil René Hnát.

Polička

O běžkařské příležitosti milovníků dlouhých prkének z Poličky se stará CYKLO-SKI klub Polička. „Standardně upravujeme dva okruhy v délce dva a šest kilometrů, a to jak na klasické běžkování tak i na bruslení. Pokud je málo sněhu, snažíme se udržovat alespoň ten menší," popsal Otakar Klepárník, předseda CYKLO-SKI klubu Polička.

Stopu, která za dobrých sněhových podmínek začíná naproti sjezdovce v Poličce a vede směrem na Bořiny, upravuje klub převážně vlastním skútrem, případně při nedostatku sněhu manuálně válcem, lopatami či hrablem. „Pokud zima dopřeje dostatek sněhu, najmeme si rolbu ze sjezdovky, a skútrem do něho uděláme stopy, pak je to skutečně super. Na letošní sezónu máme navíc přichystanou novou „minirolbu". Je to zařízení vlastní konstrukce na úpravu stop za skútrem nebo autem," prozradil Otakar Klepárník. Stopy v Poličce upravují podle aktuálních podmínek, někdy i denně.

Pokud je v provozu poličská sjezdovka, mohou běžkaři využít zázemí bufetu u sjezdovky. O všech novinkách a stavu stopy jsou sportovci informováni na webu klubu, kde se také pravidelně objevují zprávy o aktuálním stavu údržby bílé stopy v Poličce. Na webu také mohou běžkaři diskutovat nad kvalitou stopy. „Běžkaři si naše stopy chválí. Jezdí nám sem lidé z širokého okolí. Máme po Novém Městě na Moravě nejlepší tratě v okolí, navíc vždy volně přístupné. Pokud je to možné, tak se i případné připomínky běžkařů snažíme implementovat," pochlubil se Otakar Klepárník.

Zdatnější běžkaři mohou najet i velkou dávku kilometrů. „Z našich stop je například nepřímá návaznost na stopy končící nad Jimramovem, které až tam udržuje Nové Město na Moravě," doplnil Otakar Klepárník.

Mimo města

Své stopy upravují i menší obce na Svitavsku. Například obce integrované v Mikroregionu Litomyšlsko mají možnost zapůjčit si stopovač, který mikroregion zakoupil. Takovou možnost využívají například v Budislavi. „Upravujeme stopy na Kamenných Sedlištích. Většinou se domluvíme s okolními obcemi, hlavně s Poříčím u Litomyšle, a uděláme stopy společně," prozradil starosta Budislavi Luboš Šplíchal.
Běžecké okruhy vyznavači bílé stopy naleznou také v blízkosti některých sjezdovek ve svitavském okrese. „Běžkový ovál nezasněžujeme, ale v případě dostatku sněhu tu běžecký ovál upravujeme. Je to malý ovál dole na sjezdovce a případně i větší ovál dlouhý přibližně kilometr a půl u horní stanice vleku," popsal možnosti, který jsou pro běžkaře k dispozici u sjezdovky v Hamrech u Bystrého předseda lyžařského oddílu Oldřich Janoušek.

Podobně jsou na tom i na Pastvinách v Radiměři, kde také za dobrých sněhových podmínek běžecké stopy upravují. „Upravované trasy máme znázorněné na mapkách u vleku. Běžkaři přijdou k nám na boudu, my je zadarmo vlekem vyvezeme nahoru, kde upravené stopy začínají," prozradil Jiří Harašta, předseda sportovního klubu. Z Radiměře mohou běžkaři podle doporučení Jiřího Harašty vyrazit směrem na Rohoznou nebo dál na Poličku a napojit se na udržované trasy v okolí Poličky.

SERVIS LYŽÍ
Poškrábané běžky je dobré před začátkem sezony dát servisovat. To znamená nabrousit skluznici a vyvařit hlubší rýhy, případně navoskovat skluznici skluzovým voskem. Pakliže jsou běžky v dobrém stavu, stačí pouze aplikace skluzového vosku, ten zajistí, že lyže dobře pojedou.

Skluzový vosk se nanáší na odmaštěnou suchou skluznici. Nakape se na skluznici a pomocí speciální žehličky se za dané teploty zažehlí a následně vyleští.

Je možné použít i starou žehličku na prádlo, samozřejmě ne napařovací. Ale je důležité dobře odhadnout a nastavit teplotu žehličky.
Nanést skluzový vosk je ideální i po zimě, aby skluznice nevysychala.

Voskování
Než ráno vyrazíte na výlet na běžkách, lyže by určitě měly vychladnout. Na zahřátou lyži se nalepí sníh, který zmrzne a lyže nepojede. Běžky by přes noc měly být uložené v chladnu.

Vhodný stoupací vosk vybíráme aktuálně podle teploty sněhu. Nelze se řídit teplotou vzduchu, protože ta je jiná. K určení teploty sněhu existují speciální teploměry.

Stoupací vosk nanášíme na část lyže, která se nazývá stoupací komora. Tu by si měl lyžař nechat přibližně změřit ideálně již při koupi běžek. Orientačně se dá říct, že je to prostor pod vázáním plus pět až deset centimetrů za patou vázání a deset až patnáct centimetrů před špičkou vázání. Konkrétní délka je také závislá na aktuální váze lyžaře a lyžařském stylu.
Známe dva typy stoupacích vosků – tuhé a klistry. Na plusové teploty je nejvhodnější plusový klistr, který je velmi mazlavý. Tuhý vosk takové konzistence ideální pro plusové teploty nedosáhne.

Ideální je nanášet stoupací vosk na běžky ještě večer, pokud víme, jaká bude příští den přibližně teplota, vosk na lyži rozžehlit a následně vyleštit korkem. Pokud nanášíme vosk ručně až ráno a nezažehlujeme ho, tak je potřeba po nanesení vosk alespoň roztáhnout korkem, aby se strhly přebytky vosku a vosk se zatáhl.

Zásada je nanášet stoupací vosk v jednom směru, sice od špičky lyže směrem k patě. 

Vosk na lyži má určitou životnost, proto je dobré brát ho na výlet s sebou. 

Zmíněné postupy voskování stoupacím voskem platí při klasickém stylu jízdy. Na bruslení se lyže voskují pouze skluzovým voskem.

Výběr lyží
Známe tři druhy lyží. Backcountry určené do neupraveného terénu, proto jsou širší a mají kovové hrany. Rekreační běžky, které osloví občasné běžkaře s horší stabilitou, nižší fyzickou kondicí nebo ty, kdo nemají tolik vytříbený běžecký styl. Sportovní běžky (klasické, tvrdé skatové na bruslení, nebo kompromis combi běžky) jsou naopak určené těm, kteří vyráží do bílé stopy často a mají správně zvládnutý styl jízdy.

U výběru délky běžky hraje hlavní roli váha běžce. Ten musí být schopný běžku dostatečně prošlápnout, ne moc a ne málo.

Rady a tipy poskytl:
FILIP HOLUB,odborník na sportovní
 vybavení z Litomyšle

Autor:

29.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies