VYBERTE SI REGION

Optimalizace na Pardubicku se povedla, tvrdí Tichý. Opozice to vidí jinak

Pardubice - Počet autobusových spojů vzrostl v Pardubickém kraji o 24 procent. To je asi 600 denně

19.9.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

S kontroverzní optimalizací veřejné dopravy v Pardubickém kraji vládne spokojenost. Alespoň u vedení kraje, který prý díky změnám ušetří. Velkých změn v jízdních řádech už se cestující obávat nemusí, další kroky by naopak měly cestování zpříjemnit.

„V rozpočtu pro  tento rok je na regionální železniční a autobusovou dopravu vyčleněno 770 milionů korun. Bez provedené optimalizace by byl nárůst nákladů ještě větší," uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý (ČSSD) s tím, že za zvýšené náklady může především růst cen pohonných hmot.

Vlna nevole

Na začátku letošního roku ovšem nové jízdní řády zvedly vlnu nevole především ve východní části kraje.
„Praktický dopad je velmi tristní, těžko se lidem, kteří uvíznou někde v poli, vysvětluje, že musí počkat až do dubna, než dojde ke změně jízdních řádů," stěžovala si tehdy třeba starostka Hlinska Magda Křivanová.

Jan Tichý přiznává, že se chyby při optimalizaci dopravy vyskytly. „Pracovníci firmy Oredo museli kompletně změnit linkotvorbu a tady došlo k chybám, kterým šlo předejít. Při složitosti systému je to ale pochopitelné, tyto chyby už ale byly odstraněny," konstatoval náměstek hejtmana.

Jízdní řády před optimalizací prý byly zastaralé a cestujícím nevyhovovaly, a tak autobusy jezdilo každý rok méně lidí.
„Jízdní řády vznikaly již v 60. letech minulého století. Vůbec se nebraly v potaz třeba jiné začátky pracovní doby," podotkl Jan Tichý.
Po optimalizaci výrazně narostl počet spojů, které v Pardubickém kraji jezdí. Za stejné peníze jezdí o dvacet čtyři procenta více spojů. Denní nabídka se tak zvýšila o zhruba 600 spojů na 2854.

„Díky kvalitnější nabídce se nám do veřejné dopravy vracejí cestující, kraj může objednávat větší množství spojů a především odvrátil reálnou možnost budoucího rozvratu systému dopravní obslužnosti z ekonomických důvodů," dodal Jan Tichý.
Krajská pokladna by měla nejvíce ušetřit tím, že autobusy jsou více využívány. Na linkách s malým počtem cestujících jsou zase čím dál častěji vidět malé autobusy, náklady na ně jsou o pět korun na kilometr nižší než u běžných velkých autobusů.

Opoziční lídr a předseda výboru pro dopravu Petr Tupec (ODS) ale samotnou optimalizaci za tak úspěšnou rozhodně nepovažuje.
„Nikdy jsem neprotestoval proti optimalizaci veřejné dopravy, je to určitě pozitivní krok, ale její současnou podobu považuji za nevyhovující. Byla podceněna příprava, takže se cestující dočkali mnoha bolestivých momentů. Některé negativní jevy se nepodařilo odstranit. Kraj nyní objednává mnohem víc spojů, ačkoliv počet cestujících se téměř nezměnil," nechal se slyšet Petr Tupec.
Navíc se mnoha lidem zvýšila doba, kterou jízdou v autobuse  stráví.

„Jako příklad mohu uvést trasu Horní Jelení – Vysoké Mýto. Dříve lidem cesta trvala 23 minut, nyní je to 45 minut a ještě musí přestupovat. Někteří proto radši jezdí autem," řekl Petr Tupec, který je starostou Horního Jelení.

Autor: Lukáš Dubský

19.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
3 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies