Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pardubice měly mít zoo, operu, tramvaje i skokanský můstek

Pardubice - Výstava věnovaná návrhům, vizím a projektům, které nebyly nikdy uskutečněny, je k vidění v budově Archivu

19.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

Až do neděle 1. prosince si můžete ve Státním okresním archivu prohlédnout   unikátní výstavu, která je věnována návrhům, vizím a projektům, které však nakonec nebyly z nejrůznějších důvodů uskutečněny, případně své realizace doznaly jen zčásti či ve výrazně pozměněné podobě.

Nerealizovaná budoucnost, jak se výstava jmenuje, nabízí pohled do minulosti a seznamuje veřejnost s odvážnými plány tehdejších architektů či politiků. Pokud by všechny tyto návrhy, projekty nebo alespoň jen nápady byly uskutečněny, jezdil by do Bohdanče vlak, Sezemice by s Pardubicemi spojovala tramvajová linka, na Labi by stál přístav, pod Kuňkou skokanský můstek či v Opatovicích nad Labem atomová elektrárna…

Nápad na vystavění přístavu se datuje od roku 1931, kdy byla vypsána soutěž. Přístav měl usnadnit a zlevnit překládku zboží z lodi na železnici či na silnici. S tím pochopitelně souviselo i splavnění Labe, se kterým se také počítalo. Ze šesti návrhů byl nakonec vybrán ten, jenž umisťoval přístav na levý břeh Labe pod Rosicemi. Přestože je splavnění Labe a vybudování přístavu některými institucemi stále podporováno, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by k tomu v dohledné době došlo.

Ještě větší sci-fi

Jako ještě větší sci-fi se jeví návrh, který ovšem zase až tak starý není. V roce 1980 se začala projednávat možnost vystavět ve východních Čechách jadernou elektrárnu! V té době byly ve výstavbě elektrárny v Jaslovských Bohunicích, Dukovanech, Mochovcích a Temelíně. Plánovány však byly další tři, z nichž jedna měla stát buď v Opatovicích nad Labem nebo v Holicích. Přestože sovětští poradci tehdy doporučili jako vhodnou lokalitu Opatovice, byly i nadále souběžně zpracovávány plány pro obě varianty. Stavět se mělo začít v roce 1992 a první blok měl být spuštěn v červnu roku 2000…

Jako utopie se nyní jeví i tramvajová trasa z Pardubic do Sezemic, která se začala plánovat již v roce 1892. Vážná jednání pak byla vedena až do roku 1914, kdy realizaci zastavila 1. světová válka. I přes oživení myšlenky v roce 1920 nakonec k výstavbě kolejí nedošlo a trasu začaly definitivně obsluhovat autobusy.

Vlastně stejně dopadl i návrh projektu, který měl spojit Pardubice s Bohdančí. Tentokrát měl mezi oběma městy jezdit vlak. Poslední náznak jednání o vybudování této trati byl zaznamenán v roce 1941. O jedenáct let později začal mezi oběma městy „pendlovat" trolejbus, čímž definitivně padla možnost jezdit mezi zmíněnými městy vlakem.

Opera v Pardubicích

Kdyby se dostálo všem návrhům a projektům, mohly by třeba Pardubice v současné době klidně konkurovat operním městům, jako je Milán, New York, Sydney a další. Nevěříte? Ale ano! V místech, kde je nyní Dům hudby, který pamětníci znají ještě jako megalomanskou budovu OV KSČ, totiž plánovala rada národního výboru zřídit Divadlo opery a baletu! V architektonické soutěži se v roce 1961 sešlo 43 návrhů. Přestože byly konkrétní a zajímavé, z myšlenky sešlo.
Stejně tak sešlo z toho, postavit pod Kunětickou horou skokanské můstky! V roce 1950 byly dokonce již zahájeny stavební práce, na kterých se podíleli učňové z Průmstavu. Iniciátoři stavby si však uvědomili nesmyslnost záměru a práce ukončili. Dodnes je na severním svahu rondelu viditelná vyrytá brázda připravované nájezdové dráhy.

Tímto však výčty neuskutečněných plánů zdaleka nekončí. Na výstavě se mimo jiné dozvíte třeba také to, kde měl stát pomník Josifa V. Stalina, že měla být v Polabinách nemocnice a výstavní pavilony či, že se v současnosti stále přetřásaný projekt Přednádraží řeší už několik desítek let. Za zmínku rozhodně stojí také to, že se na pravém břehu Labe počítalo s vybudováním rozsáhlého Parku kultury a oddechu. Projekt, který zde měl vyrůst v letech 1955 –  1965, zahrnoval tři zóny. V té sportovní měl být stadion pro 50 tisíc lidí, koupaliště, krytá jízdárna, tenisové kurty, veslařský kanál či golfové hřiště. V areálu parku měla být dále zóna kultury mimo jiné s botanickou zahradou, lunaparkem, zoo…

Zůstala jen Cihelna

Samozřejmostí měly být letní kina, knihovny, čítárny, dětské koutky a další. Prostě ideální odpočinková zóna. Vše měla spojovat takzvaná pionýrská železnice. Z velkorysých projektů a plánů bylo ale nakonec zrealizováno pouze koupaliště Cihelna…

Autor: Jan Šafář

19.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Karolína Plíšková na Roland Garros.
20

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Desetisíce obyvatel Hongkongu vyšly do ulic
1 4

Tisíce lidí v Hongkongu vyšly do ulic kvůli zatčení trojice aktivistů

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady. 

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

/FOTOGALERIE/ U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku ve středních Čechách. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení