VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pavel Čížek: „V první fázi jsme se z toho osypali“

Svitavy - Pokračuje se s plány na výstavbu obchvatu města, nebo se projekt kvůli změně zákona zdrží na neurčito? I takového otázky si kladli obyvatelé Svitav poté, co na veřejnost pronikla zpráva o tom, že se projekt obchvatu musí znovu přezkoumat kvůli dopadu této stavby na životní prostředí.

21.4.2016
SDÍLEJ:

Místostarosta Svitav Pavel ČížekFoto: Svitavy.cz

Čtenářům Deníku se pokusil trochu světla do tohoto případu vnést místostarosta Svitav PAVEL ČÍŽEK (ODS a Nezávislí).

Pane místostarosto, mohl byste čtenářům přiblížit, co se vlastně stalo v souvislosti s obchvatem Svitav? K jaké došlo změně?
Stalo se to, že naše legislativa neuměla reagovat na některé problémy, které vznikají v souvislosti s požadavky Evropské unie. Jde především o to, že se znovu musí projednávat posouzení vlivu na životní prostředí liniových staveb. Myslím si, že je to z hlediska legislativy dost problematická záležitost, protože plno dopravních liniových staveb je ve fázi územního rozhodnutí, vykupování pozemků a stavebního povolení. Znovu dělat posouzení vlivu na životní prostředí jenom kvůli tomu, že to bylo posuzováno podle původního zákonu a není to podle nejnovější legislativy… Myslím si, že se na to určitě měla vyjednat výjimka.

Máte nějaké informace o tom, zda teď bude posuzování přísnější a mohlo by dojít v nejhorším případě k odložení stavby obchvatu?
Já si nedokážu představit, jakým způsobem to bude probíhat. V každém případě je to určité omezení a zdržení. Není to jenom o obchvatu Svitav, týká se to i dálnice D35, po které všichni v Pardubickém kraji toužíme. Jsou to další obchvaty, které by vyřešily problém s dopravou v dalších městech.


Co se teď tedy v souvislosti s těmito stavbami děje? Dá se s tím něco dělat?
Ředitelství silnic a dálnic dělá kroky pro to, aby se přeschvalovaly jen záležitosti posuzování vlivu na životní prostředí a nedělaly se úplně nové dokumentace, což má podle mě logiku.

Znáte nějaký časový horizont, do kterého se má vše ohledně nového schvalování stihnout?
Když jsme mluvili s vedením ředitelství silnic a dálnic, tak jsme se dozvěděli, že by tento proces měl být jednoroční. To znamená, že průzkum území by měl vycházet z jednoho kalendářního roku.
Naším cílem je, že se stavba má zahájit v roce 2017 nebo 2018.

Přeschvalování vlivu na životní prostředí je posledním problémem?
Překážky se najdou vždy, ale myslím si, že se teď hodně uvolnily věci týkající se především výkupu pozemků, protože ředitelství silnic a dálnic, popřípadě ministerstvo dopravy, uvolnilo peníze i na přípravu. Myslím si, že je to strašně dobře. Probíhají výkupy pozemků. Po nich by následovalo vyřízení stavebního povolení a následně zpracování projektové dokumentace pro výběr zhotovitele. Myslíme si, že by to mohlo být opravdu načasováno tak, aby realizace projektu byla zahájena na přelomu let 2017 a 2018.

Jak jste na radnici reagovali, když jste se dozvěděli, že se musí vše znovu přezkoumat?
V první fázi jsme se osypali. Řekli jsme si, že je to velký problém. Šli jsme se informovat, jak to vlastně je. Můžu říci, že ředitelství silnic a dálnic, alespoň to pardubické, dělá plno věcí pro to, aby se stavby, které jsou připravené, dokončily a realizovaly. Takže i oni to viděli jako velkou nepříjemnost a dělali kroky především na ministerstvu dopravy a na ministerstvu životního prostředí, aby se ještě s touto záležitostí dalo něco dělat.

V čem má vlastně obchvat Svitav pomoci obyvatelům?
Ve městě Svitavy jsou dvě průjezdné silnice první třídy, tedy státní. Když to vezmu podle světových stran jih -sever, tak je to silnice I/43. To je průtah městem směrem na Brno a nahoru do Polska. Dále je to průtah západ-východ, což je silnice od Havlíčkova Brodu na Moravskou Třebovou, kde se vlastně propojuje silnice I/34 s komunikací I/35, která vede dál do Mohelnice. Sami víme, jak doprava zatěžuje toto město. Možná to před 10 lety nevypadalo tak hrůzostrašně, ale narůstá tu tranzitní doprava. Svitavy jí jsou velmi zatíženy. Ať už to jsou polské kamiony nebo nová překladiště – v současné době se rozšiřuje Metrans 
v České Třebové.

Dá se s narůstající dopravou kromě vybudování obchvatu ještě něco dalšího dělat? V Lačnově například došlo k zjednosměrnění pro náklaďáky.
Myslím si, že by se ministerstvo dopravy mělo více zaměřit na železniční dopravu. Domnívám se, že kdyby více fungovala, tak nemáme takto zatížené silnice. Problémem je nejenom doprava, ale také zatížení hlukem. Myslím si, že to už legislativa začíná razantně řešit.

Nebojíte se toho, že v případě, že se vybuduje obchvat Svitav, do města nebude jezdit tolik potenciálních návštěvníků?
Nebojíme se toho. Do města se lidé dostanou přes okružní křižovatku.

Jaké máte ohlasy od obyvatel na zmíněné problémy s vybudováním obchvatu?
Informace jim dáváme průběžně a jsem rád, že lidé chápou, že to není jednoduchá záležitost. Naší snahou je vyvíjet součinnost s vedením ředitelství silnic a dálnic tak, abychom jako město pomohli s co nejrychlejším vybudováním obchvatu. Ať už se jedná o spolupráci při výkopu pozemků nebo třeba jednání s příslušnými orgány a organizacemi. Jsme ochotni se aktivně podílet na řešení případných problémů. Cítím, že lidé vnímají to, že pro obchvat děláme dost.

Jak dlouho si myslíte, že bude trvat stavba obchvatu? Pokud se samozřejmě podaří zajistit veškeré formality.
Myslím si, že tato stavba se dá postavit v horizontu dvou až dvou a půl let. Pokud na to budou peníze a bude hotová příprava.

Jak dlouho se vlastně obchvat Svitav řeší?
Myslím si, že historie tohoto projektu je snad třicet let stará. Obchvat měl v prvopočátku dělit průmyslovou zónu, kde v současné době probíhá výstavba společnosti Schaeffler Group (jedná se o stavbu továrny INA, pozn. red). Obchvat se pak odklonil více na východ tak, aby se průmyslová zóna mohla v klidu rozšiřovat. Musíme si totiž uvědomit, že v momentě, kdy je vydáno územní rozhodnutí, se musí počítat s ochranným pásmem komunikace, takže vznikají určitá omezení pro okolní pozemky.

Autor: Michele Vojáček

21.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze
1

Nové televizní vysílání startuje od března

Co zabilo bratra Kim Čong-una? Smrtící neurotoxická látka VX

Na těle mrtvého bratra severokorejského vůdce Kim Čong-una se našla smrtelně nebezpečná nervová látka VX. Sdělila to dnes podle agentury AFP malajsijská policie. Kim Čong-nam byl podle vyšetřovatelů nejspíš otráven 13. února na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies