VYBERTE SI REGION

Pilot z nebeské formule 1: Kokpit nového letadla byl legrační. Hlava trčela ven

Moravská Třebová - Elitní český akrobatický pilot Martin Šonka letos přesedl do nového letadla a trochu se hledá. Závodník trénující v Moravské Třebové má totiž stroj po ikoně Red Bull Air Race.

10.5.2016
SDÍLEJ:

Jihočeský sportovec roku 2015 Martin ŠonkaFoto: Deník/ Jiří Kopáč

Vloni MARTIN ŠONKA v nebeské formuli 1 překvapil všechny celkovým čtvrtým místem. Jenže letos to s o třídu lepším strojem zatím neklape a na kontě Red Bull Air Race má po závodech v Abú Zabí a v Rakousku nulu. Zvyká si totiž i na nový knipl. Ba co víc, ve Spielbergu se musel ve vzduchu prodírat v rychlosti 400 kilometrů prodírat stejně jako ostatní sněhem.

Jak jste vůbec spokojený se startem sezony, v níž za sebou máte dva závody s novým letadlem a všechno je pro vás vlastně nové?
Vážně je všechno úplně nové. Na letadle bylo strašně moc práce a ještě navíc je. Ale už ho učíme létat relativně rychle. Samozřejmě ale nejsem spokojený, protože začátek sezony dobrý nebyl, přitom jsme očekávali víc. A zrovna v prvním závodě v Abú Zabí. Nemohlo za to letadlo, ale byla to moje vina.

Navrhli trať tak, aby trať byla hned u čáry, kam už nesmíme. Jen kvůli tomu, aby manévr byl vertikální a nemohli jsme jej točit do horizontu, což je nejrychlejší. Byl jsem velký kritik téhle úpravy a nesouhlasil jsem s tím, aby to tak bylo postavené. Ale to je naše interní věc, komise pilotů tak, jak je to v jiných sportech při jednání s organizátory. No a v dalším závodu můj čas nestačil na to, abychom postoupili rovnou. Chyběly dvě desetiny. Jinak se mi letělo dobře, jen čas byl takový. Jestli mi zrovna foukalo více či méně, o tom se dá polemizovat. Je to faktor sportu, který probíhá venku. Musí se s tím počítat, že někdo bude mít větší štěstí a někdo zase menší.

Během závodů Red Bull Air Race jste zažil už nejrůznější povětrností podmínky. Ale už jste někdy létal za hustého sněžení tak, jako to bylo ve Spielbergu?
To byla opravdu zajímavá premiéra. (úsměv) Muselo se s tím počítat, ještě než jsme tam vyrazili. V kalendáři je Spielberg tentokrát dosazený brzy. A tím, že leží uprostřed Alp, je to potom velice nevyzpytatelný závod. Můžete narazit na krásné jarní počasí, nebo si zkusit to, co jste tam viděl teď. To je ta horší varianta – sněžilo, foukal silný vítr a ještě do toho byla fakt zima.

Jak se v takovém počasí létá se speciálním akrobatickým letadlem?
Musím říct, že mám rád těžší povětrnostní podmínky. Takové ty laboratorní, kde úplně vynikne, kdo má zrovna silnější letadlo, to moc nemusím. Mám rád, když je závod pro pilota větší výzvou a opravdu to není jednoduché. Většinou se mi v chmurném a tvrdém počasí dařilo, ale teď na mě padl černý petr. Podmínky mi nepomohly a holt jsem měl pomalejší čas. Zřejmě zato mohla jedna otočka o sto osmdesát stupňů. Letěl jsem jí trochu jinak než v tréninku. To znamená, že se dostanete do silnějšího vrutu a to vás samozřejmě zbrzdí… Prostě to nedopadlo.

Kontroluje se pilot v tak nepříznivých podmínkách abnormálně, aby nedošlo k neštěstí?
Když letíte 400 km/h tak deset metrů nad zemí, musíte se kontrolovat, i když nefouká. Pokud by však panovaly podmínky, které by nás ohrožovaly, nelétalo by se. Pokud však máte takové počasí, nepřidává to na nebezpečnosti, ale spíše na náročnosti, co se času týče. Musíte se umět pohybovat ve větru. Když vám fouká 10 metrů za sekundu, znamená to, že letíte vteřinu rovně, jste o deset metrů vedle a v žádném případě se netrefíte do brány. Musíte s tím neustále pracovat a kalkulovat v hlavě, kam vás to snese. Je to náročné, ale ne nebezpečné. Kromě toho, že je to trochu turbulentní a v letadle to s námi hází, připadáte si, jako když jedete po rozbité silnici. (úsměv)

Když jsme se bavili o těžkém počasí, musíme zmínit i velké rozestupy mezi závody. Někdy až dvě a půl vteřiny. Překvapilo vás to?
Mezi těmi nejrychlejšími zase tak velké rozdíly nebyly. Časy kolem 58,1 létali skoro všichni. Potom jsou tam pomalejší piloti, kteří lítají o dvě vteřiny pomaleji. Takhle se zadařilo Slovinci Peteru Podlunšekovi. Ačkoliv létá pomalu, letěl proti španělskému pilotovi Juanovi Velardemu, který přetáhl povolená G a byl diskvalifikovaný. Jinak by Peter na čas neměl šanci bodovat. Ale tím, že létáme duely a máme striktně daná pravidla, jak můžeme, tak i tohle k tomu patří. Když máte fakt štěstí, můžete získat i nějaké body. To se povedlo v Abú Zabí i francouzskému pilotovi. To se vám však může povést jednou.

Jak se vůbec chová vaše nové letadlo po maďarské legendě Peteru Besenyeiovi? Je už teď patrný rozdíl v rychlosti?
Popravdě řečeno jsem od letadla očekával víc. Je to stejný typ, který jsem i já v minulosti používal, ale je to úplně jiná a vylepšená verze. Muselo se investovat i do jeho zrychlení. Má to i nové kryty motoru pro odpor vzduchu a potřebovali jsme zabezpečit i dostatečné chlazení motoru, což se tady nepovedlo. Měli jsme obrovské problémy, kryty jsme museli kompletně předělat, abychom mohli létat v destinacích, kde teď bude opravdu teplo. Zatím jsme neměli možnost otestovat to v jiných podmínkách. Dosud jsme nejvíc létali v 25 stupních, ale v hlavní sezoně bude až pětatřicet, v Americe může být klidně čtyřicet stupňů. Tam se ukáže, jak moc dobře jsme to vymysleli.

Jak moc jste vůbec museli pracovat na rekonstrukci kokpitu? Přece jen, Peter Besenyei má úplně jinou figuru než vy.
(smích) Kokpit byla docela sranda. Když jsem do něj poprvé usedl, nemohl jsem zavřít kabinu. Hlava mi koukala ven. Jednak je asi o patnáct až dvacet kilo lehčí než já, takže si mohl přidávat různé věci, které mu zpříjemňovaly posezení. Používal různé polštářky, aby se mu měkce a dobře sedělo. S tím bych se tam nevešel, všechno jsem proto musel vyrvat ven a sedím vlastně čistě na kompozitové skořápce. Už se tam vejdu dobře, ale kabina je samozřejmě tak malá, že to rozhodně není žádná rozhledna. Z kokpitu je poměrně špatně vidět.

Zvykal jste si i na jiné řízení?
Jsou tam úplně jiné věci a návyky. Hlavně na přitažení výškového kormidla. Do vertikálních manévrů je tam síla přes dvacet kilo. A Peter si tam ještě dával různá odlehčení, což zase mně nevyhovovalo. Abych to dostal do ruky, museli jsme ho celé předělávat. I knipl má jiný tvar, než v mém původním letadle. V neutrální poloze mám vlastně ruku v jiné pozici, než jsem byl zvyklý. Musím si na to zvyknout. Takže vidíte, že ačkoliv jsme měli stejné typy letadel, to nové je úplně jiné.

A navíc nebyla zcela možnost pořádně nový model vyzkoušet, že.
Když jsme jeli na první závody Air Race do Abú Zabí, měl jsem za sebou jen pár letů, možná hodinu v letadle.

A jak to vypadá teď? Jste už na správné cestě k bodům?
Máme na to skončit na bodech a podle tréninků jsme tak do pátého místa. Tam je vidět, že létáme poměrně rychle. Ale v závodě to buď zkazím já, anebo já. (smích) Nemáme asi závodní štěstí, nebo jestli je to tím, že je člověk při závodě trochu nervózní? Nevím. Nebo jestli to kazím jen já. Zatím nejsme spokojení. Myslel jsem si, že sezonu začneme jinak. Vloni jsme začínali také tak, že jsme dva závody měli bez jediného bodu, ale nakonec z toho bylo čtvrté místo celkově. Říkal jsem si, že tentokrát se toho vyvarujeme a budeme opravdu bojovat o titul. Namísto toho máme dva body a ostatní srovnatelní piloti už na nás získávají bodový náskok. To už začíná být složité a budeme muset začít bodovat na nejvyšších příčkách.

To ukazuje nejspíš na to, že Red Bull Air Race se zase kvalitativně posunula?
Všichni zase zrychlili, týmy investují obrovské finanční prostředky do inovace technologií a do vývoje tak, aby letadlo létalo ještě rychleji. Musíme to dělat také, jinak člověk bude někde uprostřed nebo vzadu startovního pole.

Zdá se, že ostatní piloti ovšem také dost experimentují a některým velkým esům také na začátku sezony ujíždí vlak a nedaří se jim. Vypadá to, že letos to nuda až do konce sezony nebude, co myslíte?
No, to je na tom to krásné, že je to takhle bezvadně vyrovnané a na tom jasně vidíte, že každá sezona je úplně jiná. Stačí, aby se člověk trošku necítil, nebo se mu někde něco nepovede a už ztrácíte. Je super, že to je tak napínavé. Vezměte si, že Hannes Arch udělal v Abú Zabí to samé, co se „povedlo" i mně. Takže byl také bez bodu. Matt Hall překročil povolená G a ve Spielbergu se mu také extra nedařilo. Hannesovi se alespoň podařilo dostat nyní na pódium a získat slušné body. Ovšem počítám s tím, že ti rychlí závodníci z loňska, budou letos zase rychlí, anebo jsou na tom podobně jako já a nepovedly se jim závody. Jinak v tréninku létají také rychle. Rozhodně se s nimi musí počítat na ty nejvyšší pozice.

Autor: Bohuslav Stehno

10.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies