Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Policisté a technik si posvítili na stav vozidel

Svitavy - Máte pořádně seřízené světlomety tak, abyste co nejlépe viděli v noci všechna úskalí na silnici? A jste si jistí, že je vaše brzdová kapalina natolik kvalitní i po několika letech, že brzdy vašeho auta v případě nouze pomůžou odvrátit nehodu?

12.11.2014
SDÍLEJ:

Je tu všechno v pořádku? Technik Pavel Klein zkontroloval teplotu brzdové kapaliny a řidičům dal rady. Foto: Deník/ Bohuslav Stehno

Právě na tyto aspekty se v pondělí zaměřili policisté ve spolupráci s Besipem v rámci dopravně-bezpečnostní akce Vidět a být viděn, která proběhla včera a bude pokračovat v pátek. „Nabízíme řidičům také seřízení světel zdarma. Obě akce probíhají u Tří mostů," říká policejní mluvčí Hana Kaizarová. V autoservisu řidičům zkontrolují to, zda osvětlení funguje na obou stranách vozů stejně, technici se ptají také na to, zda si lidé seřídili světla vpředu i vzadu a kdy naposledy a poučí vás o tom, jak je správně nastavit.

„Řidiči byli poměrně ukáznění. Doporučoval bych hlavně řádně očišťovat osvětlení. Plastová světla jsou náročnější na údržbu," doporučuje před zimou pracovník STK ve Svitavách Robert Řehoř a radí, jak mít seřízená světla: „Univerzální tolerance na potkávací světla je patnáct centimetrů na deset metrů, pak podle toho, co udává výrobce. Na dálková je větší – sedm a půl stupně proti hodinovým ručičkám." Seřízení se také liší podle momentálního zatížení vozidla. Správné seřízení předního osvětlení prý řidiči příliš neřeší. Podle policistů je třeba na to také dbát. Nesprávně seřízené světlo či poskožené a méně svítící se totiž posuzuje jako nefunkční.

Bod varu kapaliny

Technik řidičům změřil i bod varu brzdové kapaliny, která hraje hlavní roli hlavně v zimě při případných smycích a jejich vybržďování. „Problém u řidičů je bod varu kapaliny. To je ten hlavní faktor, zda vozidlo zabrzdí nebo ne. Pokud tam mají vysoký obsah vody v kapalině, vede to k totálnímu selhání brzd," upozorňuje technik společnosti Autocontrol Pardubice Pavel Klein. Včera otestoval vůz i Milanu Petrášovi ze Svitav. „Je to dobrá věc, teď jen, aby to bylo v pořádku. Auto půjde ještě na kontrolu. Zatím mám jen komplet zimní výbavu," uvedl řidič Milan Petráš ze Svitav. Technik Pavel Klein ho však příliš nepotěšil. „Teplota vaší „brzdovky" je 164 stupňů, takže velmi špatný výsledek. To znamená, že kdybyste sjel Mohelničák, tak se obsah vody odpaří, voda se změní v páru, stane se z toho bublina, prošlápnete pedál a svezete se dolů šupem. Doporučuji ihned na výměnu kapaliny," vyřkl ortel Klein.

„Tý jo," zalekl se Milan Petráš. „Pozítří si to nechám vyměnit." Optimální teplota brzdové kapaliny je dvě stě stupňů. „Na vzorku řidičů jsme viděli, že stav kapaliny ve vozech nemají dobrý, zda-li není katastrofální, což je alarmující a je to skrytá bomba," míní Pavel Klein.

Autor: Bohuslav Stehno

12.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kim Čong-un a Donald Trump
11

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, tvrdí

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

/ANKETA/ Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Smrtelné nehody chodců. Nejvíce jich umírá v noci

/INFOGRAFIKA/ Nejdříve ta lepší zpráva: počet mrtvých při dopravních nehodách obecně spíše klesá. Ta horší: pořád se výrazně nedaří snížit úmrtí chodců. Loni zemřelo při nehodách 545 lidí (nejméně od roku 1961), z čehož 111 bylo chodců. A viník? V 90 případech to byl řidič, chodec v 21 případech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení