Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení těžby kamene lidé odmítají

Prosetín, Leštinka - Těžba kamene patří ke Skutečsku odedávna. V rozlehlém kamenolomu Zárubka mezi Leštinkou a Prosetínem se těží dodnes. Majitel lomu, společnost Skanska, navíc žádá o prodloužení těžby o dalších čtyřicet let. Ne každý obyvatel přilehlých obcí z toho ale má radost. Vznikla tu dokonce petice, která pokračování těžby odmítá.

15.9.2016
SDÍLEJ:

Lom ZárubkaFoto: Marek Nečina

Lom totiž nepřináší jen pozitiva v podobě pracovních míst a finančních příjmů okolních obcí, jimž plynou peníze za využívaní dobývacího prostoru v jejich katastrech. Odvrácenou stranou činnosti kameníků je hluk, zvýšená prašnost a provoz těžkých náklaďáků, jejichž kola dávají zabrat hlavně chatrnějším místním komunikacím.

Silnice v prosetínské místní části Klínek je rozbitá už teď. „Pokud by se dál těžilo, bude situace ještě horší. Dřív se z lomu většina kamene expedovala po železnici. Jenže rozšíření lomu se zřejmě neobejde bez zrušení železniční vlečky a to by se pak všechen kámen odvážel už jen nákladními auty," obává se obyvatel Prosetína Milan Janoušek, který působí i jako předseda občanského sdružení Prosetínský trojlístek.

Lom Zárubka. Milan Janoušek na pozemku Martina Janeby v Leštince ukazuje na nedaleký příkrý svah, který tvoří  vnější přírodní hranu dobývacího prostoru

„Dříve po železnici odcházelo 60 procent kamene, a to těžilo maximálně 150 tisíc tun ročně. Teď se má těžit až 300 tisíc tun a vše půjde po silnici," domnívá se Milan Janoušek. Lidem podle něj vadí i hluk z lomu. „Pracuje se tu i v sobotu a v neděli a okolní obyvatele tak od rána budí sbíjecí kladiva. Problém představuje i prašnost odváženého materiálu," dodává Milan Janoušek.

PODPISY POD PETICÍ

Proti pokračování těžby je také obyvatel Leštinky Martin Janeba, od jehož domu se naskýtá přímý pohled na blízkou vnější hranu lomu. Martin Janeba se ale zlobí i na obecní samosprávu. „Obecní úřad v Leštince na rozdíl od okolních vesnic, nikdy nic ohledně rozšíření lomu nepřipomínkoval a tak se teď staráme sami. Už máme petici, ve které je jasná většina zásadně proti. Z asi sta oprávněných voličů ji podepsalo sedmdesát lidí," dodává Martin Janeba.

SKANSKA SE BRÁNÍ

Odpůrci mluví o rozšíření těžby, avšak firma Skanska hovoří o pouhém dotěžení platného dobývacího prostoru. „Cílem není navyšování těžby, lom se nebude ani rozšiřovat, plánujeme zachovat stávající množství těženého kamene, což je dokonce o 50 tisíc tun méně, než jsme vytěžili vloni. Chceme obyvatelům okolních vesnic vyjít vstříc, proto velké zakázky nakládáme na železniční vlečku, abychom minimalizovali automobilovou dopravu. Auta plachtujeme a všechna sprchujeme, aby neprášila. Každý den kropíme i přilehlé komunikace. Iniciovali jsme na krajském úřadě opravu dosluhující silnice mezi obcemi Prosenice a Vrbatův Kostelec, což brzy rapidně sníží hladinu hluku z projíždějících aut," uvedl na dotaz Deníku mluvčí společnosti Ondřej Svatoň.

Autor: Marek Nečina

15.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
8 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Česká meziválečná avantgarda boduje. Toyen, Šíma a Kupka stojí miliony

Na zahraničních aukcích se z českých autorů stále nejlépe prodávají jména spojená s meziválečnou avantgardou. Mezi nejdražšími bohemiky první poloviny letošního roku figurují obvyklá jména, tedy Toyen, Josef Šíma a František Kupka. Mezi desítkou nejdražších děl českých autorů mají každý po dvou dílech. Ke koupi deseti nejdražších bohemik by případný zájemce potřeboval 2,2 milionu eur, tedy asi 57 milionů korun, uvádí server Artplus.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení