VYBERTE SI REGION

Projížďkou oslaví výročí trati

Lanškroun - V Rudolticích a Lanškrouně si v sobotu připomenou 130. výročí zahájení provozu na místní železniční trati. U příležitosti oslav si Chornický železniční klub, jenž akci pořádá, objednal u Českých drah speciální vlak, který cestující proveze nejen po jubilující trati, ale i zajímavým úsekem přes nákladní kolejové spojky, kam se veřejnost běžně nepodívá.

21.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Během jízd mezi Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí i Třebovicí v Čechách tak cestující zvláštního vlaku poznají různá zákoutí nákladního nádraží českotřebovského železničního uzlu. V čele soupravy historických vozů bývalé třetí třídy pojede parní lokomotiva 524.009. Chybět nebude ani oblíbený bufetový vůz a personál v historických uniformách," představil, jaké zajímavosti na účastníky oslav železnice čekají, předseda Chornického železničního klubu Dušan Stolarik.

Pamětní razítko

Po celou dobu akce bude drážní personál zájemcům a sběratelům nabízet upomínkové předměty s železniční tematikou v pokladně lanš-
krounské stanice. Získat bude možné také pamětní razítko vyrobené speciálně pro tuto událost. Ve stanici Lanškroun se malým i velkým příznivcům vlakové techniky naskytne pohled na dnes už raritní doplňování vody do parní lokomotivy nebo posun historických vozů.

Na projížďku s nádechem starých časů pořadatelé všechny srdečně zvou. „Rád bych pozval všechny zúčastněné i veřejnost, abychom společně důstojně oslavili výročí krátké, ovšem poměrně důležité železniční trati," dodal Dušan Stolarik.

Jízdní řád

Historie trati Rudoltice-LanškrounSlužby železnice využívali obyvatelé Lanškrouna už od roku 1845. Za tímto účelem jim sloužilo nádraží v Žichlínku, případně zastávka v Rudolticích. S rozvojem průmyslové výroby ve městě rostla i potřeba zajištění dopravní obslužnosti. Zástupci města proto roku 1882 vyjednali se společností Státní dráha, která provozovala trať z Olomouce do České Třebové, vybudování místní dráhy z Rudoltic do Lanškrouna. Na novou trať přispělo město 22 tisíci zlatými. Stavbu místní dráhy, která probíhala od září 1884 do června 1885, prováděla italská firma ILOK a pracovali na ní především dělníci z okolních obcí, z velké části se na ní však podíleli také Italové. Celkové náklady na stavbu trati činily 210 tisíc zlatých. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 1. června 1885 za hojné účasti obyvatel města i širokého okolí. První vlak přivezla parní lokomotiva společnosti Státní dráhy kategorie IVc a přijela s ním řada význačných hostů. Provoz na trati společnost zajišťovala až do svého postátnění v roce 1908. Po roce 1918 se trať stala majetkem Československé republiky. Místní dráha z Rudoltic do Lanškrouna byla jednou z prvních, kde byla zavedena motorová vozidla, která zde jezdila pro větší komfort cestujících. Za války zajišťovala provoz na místní trati Německá říšská dráha. Po osvobození převzaly trať opět ČSD a jejich prvořadým úkolem se stalo rychlé obnovení dopravy. Parní provoz na místní dráze byl ukončen v roce 1966 a dosud se po ní prohánějí motorové vlaky.

Autor: Redakce

21.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Daňové úlevy: odběr krve tři tisíce korun, za registraci nic

Ilustrační foto.

Češi nebezpečně tloustnou. Na cukrovku umírá 3,5 tisíce lidí ročně

Německá vláda podle Bildu varuje před chemickým útokem

Německá vláda a Spolkový kriminální úřad (BKA) varují před možností útoku chemikáliemi. Uvedl to dnes deník Bild s odvoláním na zprávu spolkové vlády analyzující rizika v oblasti civilní ochrany.

Ruské ženy oživují pohanské tradice

Moskva - "Koňská hlava značí muže," říká Jekatěrina Kostrikinová sledující teplý vosk, jak tuhne ve sklenici studené vody. V jejím moskevském bytě se několik kamarádek snaží poznat svou budoucnost za pomoci pohanských tradic, píše agentura AFP.

Mezinárodní den studentstva má šanci na návrat do kalendáře

Patří 17. listopad především studentům, nebo stačí si ho obecně připomínat jako Den boje za svobodu a demokracii? Zdánlivě akademický spor budí i po 28 letech po roce 1989 vášně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies