VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projížďkou oslaví výročí trati

Lanškroun - V Rudolticích a Lanškrouně si v sobotu připomenou 130. výročí zahájení provozu na místní železniční trati. U příležitosti oslav si Chornický železniční klub, jenž akci pořádá, objednal u Českých drah speciální vlak, který cestující proveze nejen po jubilující trati, ale i zajímavým úsekem přes nákladní kolejové spojky, kam se veřejnost běžně nepodívá.

21.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Během jízd mezi Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí i Třebovicí v Čechách tak cestující zvláštního vlaku poznají různá zákoutí nákladního nádraží českotřebovského železničního uzlu. V čele soupravy historických vozů bývalé třetí třídy pojede parní lokomotiva 524.009. Chybět nebude ani oblíbený bufetový vůz a personál v historických uniformách," představil, jaké zajímavosti na účastníky oslav železnice čekají, předseda Chornického železničního klubu Dušan Stolarik.

Pamětní razítko

Po celou dobu akce bude drážní personál zájemcům a sběratelům nabízet upomínkové předměty s železniční tematikou v pokladně lanš-
krounské stanice. Získat bude možné také pamětní razítko vyrobené speciálně pro tuto událost. Ve stanici Lanškroun se malým i velkým příznivcům vlakové techniky naskytne pohled na dnes už raritní doplňování vody do parní lokomotivy nebo posun historických vozů.

Na projížďku s nádechem starých časů pořadatelé všechny srdečně zvou. „Rád bych pozval všechny zúčastněné i veřejnost, abychom společně důstojně oslavili výročí krátké, ovšem poměrně důležité železniční trati," dodal Dušan Stolarik.

Jízdní řád

Historie trati Rudoltice-LanškrounSlužby železnice využívali obyvatelé Lanškrouna už od roku 1845. Za tímto účelem jim sloužilo nádraží v Žichlínku, případně zastávka v Rudolticích. S rozvojem průmyslové výroby ve městě rostla i potřeba zajištění dopravní obslužnosti. Zástupci města proto roku 1882 vyjednali se společností Státní dráha, která provozovala trať z Olomouce do České Třebové, vybudování místní dráhy z Rudoltic do Lanškrouna. Na novou trať přispělo město 22 tisíci zlatými. Stavbu místní dráhy, která probíhala od září 1884 do června 1885, prováděla italská firma ILOK a pracovali na ní především dělníci z okolních obcí, z velké části se na ní však podíleli také Italové. Celkové náklady na stavbu trati činily 210 tisíc zlatých. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 1. června 1885 za hojné účasti obyvatel města i širokého okolí. První vlak přivezla parní lokomotiva společnosti Státní dráhy kategorie IVc a přijela s ním řada význačných hostů. Provoz na trati společnost zajišťovala až do svého postátnění v roce 1908. Po roce 1918 se trať stala majetkem Československé republiky. Místní dráha z Rudoltic do Lanškrouna byla jednou z prvních, kde byla zavedena motorová vozidla, která zde jezdila pro větší komfort cestujících. Za války zajišťovala provoz na místní trati Německá říšská dráha. Po osvobození převzaly trať opět ČSD a jejich prvořadým úkolem se stalo rychlé obnovení dopravy. Parní provoz na místní dráze byl ukončen v roce 1966 a dosud se po ní prohánějí motorové vlaky.

Autor: Redakce

21.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly u Lačnova

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly nyní na loukách a zahradách v okolí Lačnova na Vsetínsku. Lokalit je 18, k největším patří například louka za školou nebo na Sucháčkových pasekách, tam bývá až 20.000 nebo 30.000 květů, řekl dnes Milan Orálek z Českého svazu ochránců přírody Valašské Meziříčí.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies