VYBERTE SI REGION

R35 by se konečně měla pohnout dopředu

Východní Čechy - V pátek nastal Den D, silničáři začali nabízet více peněz za potřebné pozemky, právě kvůli výkupům stavba R35 stála. A jasno je od středy už i v trase kolem Litomyšle.

19.9.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Možná už za čtyři roky bychom se mohli svézt po dálnici z Hradce až před Vysoké Mýto. Slibu premiéra Bohuslava Sobotky nahrává skutečnost, že právě tento týden na celé trase R35 až do Mohelnice padly dva velké zádrhele.

Už ve středu pardubičtí krajští zastupitelé zopakovali své tři roky staré rozhodnutí o jediném problematickém úseku R35, a to kolem Litomyšle. Proti schválené tzv. severní variantě, která město obkrouží vzdálenějším obloukem, se totiž stavěly některé sousední obce a kvůli nedodržení procedur projednávání uspěly i u soudu, který přikázal celé řízení zopakovat. Tříleté zdržení je však znát, podle původních plánů měla být celá, více než stokilometrová silnice hotová do roku 2020…

A dnešek je pro změnu dnem, kdy začíná platit novela zákona, podle níž může stát vyplácet majitelům potřebných pozemků až šestnáctinásobek loňských částek. Právě kvůli loňskému snížení výkupních cen na zhruba 30 korun za metr se postavily na zadní desítky majitelů a dokonce i starostů. Jen na dvanáctikilometrovém prvním úseku R35 z Opatovic nad Labem do Časů na Pardubicku se tak podařilo vykoupit jen pětinu pozemků a běželo tam několik desítek vyvlastňovacích řízení.

„Jenže vlivem personálních změn zaměstnanci státního Ředitelství silnic a dálnic nemají připravenou metodiku nových cenových nabídek. Nemají pokyny, jak to udělat. Čekal jsem, že tady na pobočce v Pardubicích už budou mít připravených třeba 200 dopisů, a ono to tak není," posteskl si však pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Navalí se k nám kamiony, stěžují si obce

Původně byly v plánech R35 tři trasy, nakonec ale pardubičtí krajští zastupitelé ve středu – už potřetí za poslední tři roky – potvrdili tu, proti které starosta Bohuňovic u Litomyšle Jaromír Gregor nejvíc bojoval. „Je to smutné, ale už s tím asi nic neuděláme. Nám přitom nejvíc nevadí ani tak trasa R35, jako neexistence přivaděčů. Jejich stavba je v gesci kraje, ten však na ně nemá peníze. Takže po okreskách v okolí se po dostavbě dálnice povalí denně tisíce aut a kamionů," zlobí se starosta. Proti se stavělo i sousední Sedliště, velká Litomyšl si však dokázala prosadit svou. Gregor zopakoval i letitou námitku odpůrců trasy kopírující současnou státovku I/35, že její dálniční náhrada by měla být vedena úplně jinudy, přes aglomeraci Ústí nad Orlicí a České Třebové, kde pořádné silnice a napojení na dálniční síť chybí. A chybět prý bude i nadále.

Autor: Kamil Dubský

19.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Muž našel v autě zaseknutý krumpáč. Je to pomsta, myslí si

Klatovy – Pořádný šok čekal na muže z Klatov. Když přišel ke svému autu, zjistil, že v něm má zaseknutý krumpáč.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies