Milovníky jednostopých vozidel však mají lidé spjaty s hanlivou přezdívkou „dobrovolní dárci orgánů“. 

Právě motorkářům v těchto dnech pomalinku, ale jistě začíná sezona.

A ne zrovna šťastně.

Helma je základ šťastného návratu

„O Velikonočním pondělí jsme vyjížděli ke sraženému motocyklistovi do Nové Paky, který při nehodě utrpěl poranění hlavy a byl převezen do hradecké fakultní nemocnice,“ řekla mluvčí krajské zdravotnické záchranné služby Anna Krempová s tím, že ještě týž den vyjížděli záchranáři také ke zraněnému motorkáři do Broumova.

Kdyby neměl motorkář při nehodě v Nové Pace helmu, mohl pro něj karambol skončit daleko hůř.

Před jízdou na motorce je totiž důležitá správně zvolená výstroj.

Ta začíná u výběru helmy, která motocyklistu ochrání proti úrazu, větru, chladu, létajícímu hmyzu i před nadměrným hlukem.

„Pro každou kategorii motocyklu existuje přímo vhodný typ. Ať budete kupovat jakoukoliv přilbu, rozhodně by nemělo být vaší snahou na ní ušetřit. I když to na první pohled nevypadá, jsou v kvalitě přileb velké rozdíly,“ říká tisková mluvčí krajských policistů Lenka Burýšková.

Dodává, že na dodatečné zjištění, že přilba nebyla kvalitní, může být někdy pozdě.

„Pokud nezbude než pořídit si přilbu z druhé ruky, zásadně se vyvarujte přileb odřených či dokonce poškozených po havárii. Všechny jsou totiž konstruovány tak, že vydrží pouze jeden větší náraz,“ vzkazuje motorkářům mluvčí Burýšková.

Hned po přilbě by měl motorkář přemýšlet nad vhodným „úborem.“

Kvalitní oblečení (nejvhodnější je kožené), určené přímo k těmto účelům, je nezbytnou součástí každého motocyklisty.

„Nutno dodat, že dnešní sortiment nabízí opravdu kvalitní zboží s ochrannými prvky, do kterých motorkáři již nelitují investovat, což je čím dál více vidět i na silnicích,“ říká Lenka Burýšková.

Motorka 
se nerozhlédne

Před každou jízdou nesmí motorkář zapomenout zkontrolovat základní funkce svého stroje. „Každý motocyklista by měl prověřit povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje, paliva, funkci elektrických zařízení, bovdenů a brzd,“ radí Burýšková s tím, že při samotné jízdě by měl být milovník jednostopého vozidla neustále ve střehu. (

Jaroslav Mach z motorkářského klubu Doly Bikers nedávno hradeckým studentům vštěpoval do hlavy jednu ze zásad bezpečné jízdy na motorce: „Přednost máš až v okamžiku, kdy ti ji opravdu někdo dá.“

Jezdec by také neměl zapomenout na důležité pravidlo – vidět a být viděn.

„Motocyklista by měl také neustále sledovat zpětná zrcátka a situaci kolem sebe. Identifikuje tím včas možná rizika, například odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby nebo zvířata,“ vzkazuje Burýšková s tím, že nejdůležitějším uměním na motocyklu je především uhlídat sám sebe.

Motorkář by měl proto jezdit podle svých schopností, možností a s ohledem na celkové podmínky v dopravě.

„Když už motorkáři mají silné a hezké stroje, stejně jako oblečení, měli by jezdit tak, aby sklidili pochvalu a třeba i obdiv okolí. Při velmi vysoké rychlosti totiž nedávají moc šancí ostatním, aby měli i oni možnost ocenit a vychutnat si krásu jejich motocyklu,“ dodává Lenka Burýšková.