Jak bude vypadat dopravní terminál před pardubickým nádražím? To mohl zaplněný sál pardubické radnice zjistit na veřejném projednávání, kde architekt Tomáš Med představil projekt opravy prostoru před vlakovým nádražím.

„Projekt již spěje do finále. Brzy budeme vypisovat soutěž na dodavatele a pak začne samotná stavba. Chceme proto veřejnosti připomenout, co nás všechny čeká, ale také co za to získáme. Bude to složité období. Jde o silně frekventovanou lokalitu a my chceme apelovat na to, aby lidé byli po dobu přestavby trpěliví a tolerantní," řekla náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková.

Zmizí autobusové zastávky u lihovaru

Co všechno má před vlakovým nádražím vzniknout? Největší změnou bude terminál pro městskou hromadnou dopravu, kvůli němuž dojde ke zrušení autobusových zastávek u lihovaru. Počítá se rovněž s krytým stáním pro jízdní kola, stanovištěm taxislužby nebo takzvaným parkovištěm kiss and ride. To bude sloužit pro vyložení a naložení cestujících, kteří jedou vlakem.

„Prostor před nádražím je koncipován tak, že by se tam neměla míchat individuální a hromadná doprava. V návrhu počítáme i s místem, kde by mohl vzniknout památník Jana Pernera," sdělil jeden z autorů projektu Tomáš Med.

Hodně se diskutovalo o možnostech parkování, ty ovšem projekt neřeší. Dlouhodobé stání tak bude nejspíš nadále možné v areálu lihovaru či u blízkého hypermarketu. „Přednádražím se zabýváme už druhé volební období, současný projekt je už třetí variantou řešení. Z mého pohledu architekti splnili zadání," uvedl primátor Pardubic Martin Charvát s tím, že celková cena by měla být kolem 175 milionů bez DPH.

Cena se ovšem některým politikům příliš nelíbí. „Předchozí návrh počítal v prostoru před vlakovým nádražím i se stanovištěm autobusů regionální dopravy. Připadá mi, že za hodně peněz dostaneme málo muziky. Vždyť celý projekt má stát dvojnásobek než oprava třídy Míru," řekl zastupitel za ODS Petr Klimpl.

Vedení města se bude snažit projekt přednádraží rozjet co nejrychleji, jelikož hrozí, že město přijde o přislíbené dotace ze švýcarských fondů.

„Tato část Pardubic je branou do města. Je to první, co vidí návštěvník i domácí poté, co vystoupí z vlaku či autobusu. Že to není pohled hodný moderního krajského města, víme všichni. Letos ještě máme možnost získat na tuto přestavbu dotaci zhruba 100 milionů korun, proto s přípravou spěcháme. I rozpočet města je připraven na dofinancování této akce," dodala Helena Dvořáčková.

Jaká omezení stavba přinese?

Hodně se hovoří také o dopravních omezeních, která přestavba přinese. Obavy panují především z toho důvodu, že se ve stejné době stále bude opravovat i nadjezd Paramo. Jaký bude mít souběh rekonstrukcí dopad?

„Zatím na to neumím odpovědět. Ke zdvojnásobení problémů by určitě dojít nemělo," podotkl primátor.

Modernizace přednádraží zasáhne lokalitu, která je silně zatížena městskou i tranzitní dopravou. Přestavba odtud sice dopravu neodvede, v tom pomůže až obchvat města, ale měla by ji usměrnit tak, aby zde byl průjezd plynulejší a bezpečnější. Hotova by měla být do konce letošního roku.

„Silnice, která vede kolem nádraží, je v majetku státu, takže ji větší změny nečekají. V projektu se s ní počítá ve stejné šíři, jen se bude měnit řazení do pruhů," vysvětlil architekt Tomáš Med.