Devadesátka zůstane normou
Podle novely, kterou před posledním schvalováním ještě doladí hospodářský výbor sněmovny, zůstane maximální rychlost 90 km/h u většiny státovek. Tedy všude tam, kde mezi oběma směrovými pruhy nejsou svodidla.
Dojde rovněž ke změně označení kvalitnějších silnic: Zanikne kategorie rychlostních silnic, které se 1. ledna 2016 stanou ze dne na den dálnicemi. Státovky s maximální 110 km/h pak budou oficiálně „silnicemi pro motorová vozidla". Tedy právě i „hradubická".

Na této silnici bude, podobně jako na 130 kilometrech dalších čtyřproudých silnic I. třídy v Česku se svodidly uprostřed, od nového roku zvýšena povolená rychlost na 110 km/h. A vzhledem k výborným parametrům konkrétně „hradubické" není vyloučeno, že po bezpečnostním auditu zde bude lokálně povolena i rychlost 130 km/h.

Autostráda přitom nespadne do kategorie dálnic, bude mít podobně jako jiné úseky se stodesítkou nové označení „silnice pro motorová vozidla". Řidiči se tak nemusejí bát dálničních známek.

Ve hře je i zvýšení povolené rychlosti na některých lepších dálnicích na 150 km/h. To se týká především D11 v úseku od Poděbrad do Hradce.

Na obyčejných, směrově nedělených státovkách bude nadále platit devadesátka.

Z centra Hradce přes Pardubice do Chrudimě za nějakých 18 minut, když ještě před deseti lety stejná cesta trvala skoro třikrát tolik?

Až bude hotová čtyřproudovka u pardubického Parama i navazující druhý dvoupruh na Chrudim, se kterým se výhledově počítá, nemuselo by tomu nic stát v cestě.

Na „směrově oddělených komunikacích" I. třídy, jakou pak celá trasa z východočeské metropole až do Chrudimě bude, by totiž teoreticky mohla platit maximální povolená rychlost 130 km/h. Svými parametry by tato – de facto dálnice – podmínky navýšení rychlosti nejspíš splňovala.

Poslanci totiž pustili do třetího čtení novelu, která umožní od nového roku zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraných silnicích I. třídy z 90 na 110 km/h. A ministr dopravy Dan Ťok dokonce počítá s tím, že na těch nejmodernějších a nejbezpečnějších úsecích čtyřproudých státovek by dokonce mohla platit stotřicítka.

„Na vybraných úsecích silnic s maximální rychlostí 110 km/h by se mohlo po bezpečnostním auditu jezdit i stotřicítkou," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Právě moderní, široká a přehledná „hradubická" s bezpečnými nájezdy by nejspíš podmínky splňovala. V případě protažení čtyřpruhu až do Chrudimě by však bylo nutno rekonstruovat dnešní semaforovou křižovatku na jižním okraji Pardubic v Dražkovicích. Řidiči by tak na celé trase museli zpomalit pouze při samotném průjezdu Pardubicemi, hlavně pak na okružní křižovatce u Parama.

„Hradubická" by se tak se svou stotřicítkou mezi čtyřpruhovými státovkami, které se přesto nestanou oficiálními dálnicemi, těšila obrovské výsadě. Na naprosté většině jiných podobných čtyřpruhových silnicích bude totiž maximální povolená stodesítka.
Stodesítka, resp. stotřicítka na vybraných státovkách však není vše. Trutnovský starosta a poslanec Ivan Adamec totiž navrhuje, aby o 20 km/h byla navýšena maximální rychlost i na některých dálnicích. Konkrétně mu jde například o budovanou D11 na Hradec a Trutnov.

„Dálnice nám z novely úplně vypadly a domnívám se, že neprávem. Už dnes tudy jezdí stotřicítkou málokdo a domnívám se, že oficiální zvýšení povolené rychlosti na 150 km/h zde nebude mít žádný negativní bezpečnostní vliv. Zvýšených emisí bych se také nebál," řekl Adamec.

Podle jeho názoru by stopadesátku snesla dokonce i zmiňovaná „hradubická", kde je přitom zatím povolená jen devadesátka. „To je všechno ale na policii, jak se k tomu z hlediska bezpečnosti vyjádří," dodal.

Zato na dvou dnešních rychlostních silnicích bude maximální rychlost 110 km/h zachována a nestanou se dálnicemi. Konkrétně jde o přivaděč z Teplic na dálnici D8 a také o hodně klikatý úsek R35 z Turnova do Liberce.