VYBERTE SI REGION

Střet se stromem, s hospodou, s vlakem... Letos už zemřelo deset lidí

Orlickoústecko - Ty tam jsou doby, kdy každá rodina měla jen jedno auto. Provoz na silnicích houstne a ruku v ruce s tím se pak zvyšuje počet dopravních nehod. Jen za letošní rok podle policejních statistik na Orlickoústecku zemřelo deset lidí.

16.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Michal Fanta

Nedání přednosti, nepozornost, příliš rychlá jízda, nezvládnutí řízení nebo opilost. To jsou stále dokola omílané prohřešky, které řeší dopravní policisté. I letos za ně však několik řidičů zaplatilo svým životem.

ČERNÝ ČTVRTEK

Jedním z nejtragičtějších dnů letošního roku se v kraji stal čtvrtek 23. června. Dopoledne vyhasl lidský život u Třebovic na Českotřebovsku, kde dvaašedesátiletý muž nepřežil náraz do stromu. O pár hodin později a zhruba dvacet kilometrů dál – u Litomyšle na Svitavsku – zahynuli dva lidé pod koly nákladního automobilu.

STŘET S HOSPODOU

Na Českotřebovsku to byla druhá tragédie letošního roku. V půlce června se tu stala dopravní nehoda dodávky, jejíž řidič na rovince, kde je povolená sedmdesátka, naboural do hospody. Ve snaze mu pomoci přiletěl i záchranářský vrtulník, odletěl však prázdný…

SMRT POD KOLY VLAKU

Vrtulník letěl na Orlickoústecko i na začátku srpna, konkrétně do Letohradu. V místní části Orlice tu ráno po sedmé hodině došlo ke střetu auta a vlaku. Ačkoli údajně zabezpečovací zařízení fungovalo, dvěma seniorům už záchranáři nedokázali pomoci. Proč senioři vjeli se svou felicií na koleje, jasné nikdy nebude.

CHYBA STÁLA ŽIVOT

Na Lanškrounsku letos přibyly dva křížky. V květnu v Horní Čermné, na silnici I/14. „Řidič projel pravotočivou zatáčkou, pak pravděpodobně nezvládl řízení, vyjel mimo komunikaci a tam narazil do stromu. Ve vozidle zůstal zaklíněn," uvedla tehdy mluvčí policie Lenka Vilímková. Záchranáři mu nedokázali pomoci, podobně jako dvacetileté řidičce v Žichlínku. Ta zřejmě nedala přednost projíždějícímu „náklaďáku" a toto opomenutí ji stálo život.

Letos už policisté čítají devět obětí dopravních nehod, loni na silnicích Orlickoústecka za celý rok zemřelo dvanáct osob. Příčiny nehod jsou stále dokola stejné: „Nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost řidičů, zejména na místních komunikacích a silnicích II. třídy," konstatovala mluvčí.

Smutnou statistiku doplnila i pondělní večerní nehoda ve Vysokém Mýtě, která měla letošní desátou oběť. Řidič osobního automobilu tu na přechodu srazil chodkyni vedoucí jízdní kolo. Byla na místě mrtvá. 

PÍT = NEŘÍDIT?

Nepoučitelnými se pak zdají být i řidiči, kteří sednou za volant nebo nasednou na kolo či motorku pod vlivem alkoholu. Naposledy to byl například cyklista v Letohradu, který s 2,78 promile nabořil zaparkované auto, či řidič s 1,34 promile, který „zrušil" auto u Skuhrova.

Odborník: V autě vás může zabít i láhev vody

Praha – Místo pohody a odpočinku se prázdninové cestování za volantem může změnit na pořádný stres. Kolony, nervozní řidiči, nebezpečné předjíždění. A bohužel někdy i tragické nehody. Dopravní experti nedávno spočítali, že na českých silnicích o prázdninách denně zahyne 2,4 člověka. V ostatních měsících je tento průměr „jen" 1,7 osoby. Loni se domů z prázdnin nevrátilo 147 lidí, letos (k 7. 8.) zemřelo na silnicích 78 lidí. Před některými úskalími (nejen) letní dopravy varuje v rozhovoru pro Deník Lukáš Hutta 
z Asociace Záchranný kruh.

Prázdniny jsou obdobím, kdy na silnicích umírá více lidí. Je to dáno jen vyšším počtem aut, nebo svoji roli sehrává i počasí, vyšší nervozita či únava z delších cest?
Obecně o prázdninách dochází k většímu přesunu řidičů z místa na místo. Období dovolených a pěkné počasí také často vyláká na cesty i tzv. sváteční řidiče s malými zkušenostmi. Jestliže k tomu přičteme vysoké teploty, dlouhé cesty bez patřičného odpočinku a určitě nervozitu některých řidičů, tak máme smutné číslo usmrcených osob na světě. Celkově lidé podceňují ještě celou řadu dalších faktorů, které mají za následek vážné dopravní nehody. Nerespektování předpisů a překračování rychlosti i svých řidičských dovedností rozhodně mezi tyto faktory patří také.

Pro letní dopravu jsou typické dopravní zácpy. Čeho by se řidiči měli vyvarovat při brzdění, rozjíždění, setrvání v koloně?
V prvé řadě by řidiči měli svou cestu dobře naplánovat. Podívat se na dopravní zpravodajství, vyhnout se uzavírkám, vyjet s dostatečným předstihem – to jsou jedny z nejzákladnějších pravidel jízdy. Jízda by měla být co nejvíce plynulá a dodržování patřičných odstupů by mělo být samozřejmostí. Kolikrát mě samotného na silnici předjíždí řidiči doslova jako blázni a vždy se pak přesvědčím, že díky riskantnímu jednání si pomohli možná tak o dvě až tři minuty. Je proto úplně zbytečné někam spěchat a raději si vychutnat klidnou jízdu. Pokud se dostaneme do kolony, nechávejme také patřičné rozestupy a snažme se uhnout auty co nejvíce ke krajnici – i třeba kvůli potenciálnímu průjezdu záchranářských vozidel.

Policie nejčastěji trestá překročení rychlosti, ale velkým tématem je dodržování bezpečné vzdálenosti. Lepší se 
v tomto ohledu naši motoristé, nebo se „lepí na kufry" stále stejně?
Dle mého názoru je to stále stejné. Nevím proč, ale jako Češi jsme asi opravdu zvědavý národ a za každou cenu potřebujeme vědět, co vezou lidé v autě před námi. Každý by si měl zkusit za volantem hru a zkusit odhadnout, jakou ujede vzdálenost za dvě vteřiny. Dvě vteřiny je zhruba doba, než řidič zareaguje a začne brzdit v případě nenadálé události. Při 100kilometrové rychlosti je to již neuvěřitelná vzdálenost, a to si vezměte, kolik řidičů jede ani ne délku deseti metrů za autem.

Řidiči – nejenom v létě – mají různé způsoby, jak rozhánějí únavu. Nejčastěji kávou nebo energetickým nápojem. Jak se na to tváří dopravní odborník?
Ne moc pozitivně. Zdání totiž klame. Měli bychom si uvědomit, že například káva a podobné nápoje nás spíše dehydratují. Nedostatek tekutin pak zákonitě znamená zvýšenou únavu. Takže je lepší zastavit, projít se, zacvičit si apod. V žádném případě bychom neměli pravidelné pauzy podceňovat, v horkém počasí letních dní by to mohlo platit i dvojnásobně. Ideální je odpočinek 20 minut na každých 150 minut jízdy.

Jeden bonmot říká, že naši řidiči neumějí v autech ani sedět, natož aby je uměli řídit. Mají špatně seřízená sedala do „lehu", nevidí pořádně do zrcátek či nedokážou v kritické chvíli plnou silou nohy brzdit. Které nešvary vídáte vy?
Za svou řidičskou praxi mohu říct, že jsem toho viděl již opravdu hodně. Od sledování TV a čtení novin až po řízení nohami. Jenom když si na to vzpomenu, tak bych nejraději nikam nejezdil a zůstal doma. Vždy, když jedu z Prahy do Karlových Varů, tak říkám ženě, že si připadám jak po 12hodinové šichtě. Hledání těchto „bláznů" na silnici dá opravdu zabrat. Prostě jsem pořád ve střehu.

Před čím varujete?
Řidiči by například na cestu s dětmi měli mít nachystán dobrý program – umět děti zabavit různými hrami apod. – to aby děti neřádily a nerozptylovaly. Svačinu dětí nechávat na pauzy – zamezit jedení a pití v autě. Takové rozlité pitíčko dokáže pěkně rozhodit řidičovu pozornost. Rovněž například pohodlí 
v autě je určitě namístě, ale i to má svá pravidla. Takové nohy na palubní desku rozhodně nepatří, a to i v případě spolujezdce. Ještě na záchranné službě jsem byl 
u takové nehody a nebyl to vůbec pěkný pohled.

Když jsem zmínil zrcátka, 
v létě má mnoho lidí logicky kufry aut naplněny až na vrch. Umějí čeští řidiči správně „nakládat" auta, nenechávají v interiéru zbytečně volné předměty, které by je mohly při brzdění zranit?
To by vydalo na samostatný článek. Lidé si vůbec neuvědomují, kolik potenciálních vrahů si s sebou vezou ve svém autě. Vezměte si například takový lehký mobilní telefon a nebo 0,5litrovou lahev s pitím. Při nehodě na dálnici ve 130kilometrové rychlosti se tyto nenápadné předměty změní doslova v projektily. Telefon ztěžkne na více než 5 kg a původně půlkilová lahev má hned těch kil více než 18. A dostat 18 kily do hlavy může být opravdu smrtelné. Proto všechny věci v autě řádně upevnit, do kufru dát nejdříve těžké věci, pak ty lehčí. Rozhodně by ale neměly přesahovat výšku sedadel a měly by být zajištěné poklopem a nebo třeba sítí. (jak)

Autor: Iva Janoušková, Redakce

16.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies