Květen je pro Pardubice měsícem letectví. V květnu se narodil první český aviatik Jan Kašpar, který pak rovněž v květnu podnikl svůj slavný přelet z Pardubic do Prahy. A včera začala stavba nového terminálu na pardubickém mezinárodním letišti.

Moderní odbavovací hala a příjezdová komunikace by měly společnost East Bohemian Airport (EBA) přijít na 256 milionů korun. Akcionáři EBA jsou přitom město Pardubice a Pardubický kraj.

„Z profesního hlediska je to pro mě velký úkol, terminál jsem ještě nestavěla," řekla ředitelka letiště Hana Šmejkalová, která má v oboru letecké dopravy dlouholeté zkušenosti. Svoji předchozí kariéru spojila s Českými aeroliniemi.

STAVBA TERMINÁLU 
POTRVÁ 16 MĚSÍCŮ

Zatímco včera při poklepání základního kamene nové stavby se na plácku vyčleněném pro nový terminál zelenala tráva, za zhruba 16 měsíců by tam měla již stát odbavovací hala.
Plánovaný termín dokončení je 30. září 2017, potom má zhotovitel ještě 14 dní na odstranění závad a nedodělků.

„Terminál je základní kámen dalšího růstu města," poznamenal primátor Pardubic Martin Charvát.

Nový terminál se měl stavět už loni, ale firmy nabídly cenu 400 milionů korun, což se zdálo vedení firmy i akcionářům – tedy kraji a městu – drahé. Upravený projekt je bez parkoviště a bez vybavení druhého patra, kde měly být kanceláře. Vzduchotechniku neumístí stavaři v horním podlaží, ale na střeše, a trafostanice nebude součástí budovy, nýbrž se postaví venku. V terminálu nebudou chybět klasické služby, jako je restaurace, obchody a možná i směnárna.

KOMPROMISNÍ NÁVRH

Dohodnout se na kompromisním návrhu nové odbavovací haly nebylo právě jednoduché.

„Cesta k terminálu byla trnitá, plná politikaření a osobní zášti. Snad budou zapomenuty spory samospráv i nezájem o budoucnost letiště. Funkci předsedy představenstva jsem přijal pouze pod podmínkou, že oživíme skomírající společnost. Když už nemáme v Pardubicích pořádné napojení na evropskou dálniční síť, tak ať máme alespoň letecké spojení," nechal se slyšet předseda představenstva East Bohemian Airport Pavel Svoboda.
Vedení letiště spoléhá na to, že nový terminál přitáhne do Pardubic nové letecké dopravce a s tím i cestující.

„Terminál nám pomůže, abychom se vrátili zpět do 'hry'," podotkl primátor Pardubic Martin Charvát.

Letiště nové cestující nutně potřebuje. Za první čtvrtletí zaznamenalo meziroční pokles počtu odbavených cestujících o více než 80 procent. Zlepšit čísla by trochu mohly letní charterové lety.

„Jsem zastánce letectví v Pardubicích a terminál sem patří. Možná se debatovalo dlouho a terminál mohl stát už před několika lety. Ale to není vina současného vedení města a kraje. Současný kompromis je funkční. Nyní je potřeba do Pardubic přilákat letecké společnosti. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku jsou totiž tragické," sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Problémy letiště začaly v okamžiku, kdy byly zrušeny pravidelné linky do Ruska. Ruských cestujících ubylo také kvůli slabému kurzu rublu. Výpadek cestujících ovšem na letišti očekávali.

„Propad proti loňsku je markantní, ale nijak neočekávaný. Už při svém nástupu jsem říkala, že rok 2016 pro nás bude rokem odrazovým. Loni jsme začali jednat s operátory ohledně charterových destinací na podzim, kdy jsou karty na další rok většinou již rozdány, a to je pozdě. Výsledky jednání se tak projeví až v letní sezoně příštího roku," řekla před časem Deníku ředitelka letiště Hana Šmejkalová.

Kromě shánění nových dopravců se na pardubickém letišti snaží rozvíjet i v dalších oblastech. „Doháníme resty z minulých let v oblasti pohybu malých letadel. Za první čtvrtletí stoupl počet těchto letů o téměř 30 procent. Snažíme se někam posunout i cargo přepravu." dodala Šmejkalová.

„Terminál je nezbytností," říkají podnikatelé
Na nutnost výstavby nového terminálu pardubického letiště upozorňovali od začátku i pardubičtí podnikatelé.
„Již v počátku nárůstu počtu odbavených cestujících na pardubickém civilním letišti upozorňovali podnikatelé prostřednictvím Krajské hospodářské komory Pardubického kraje (KHK PK) krajské i městské politiky na nutnost výstavby nového terminálu," uvedl předseda představenstva KHK PK Jiří Doležal.
Odbavovací hala se po zrušení prvního výběrového řízení začala stavět později, než se čekalo. První veřejná soutěž musela být zrušena, jelikož žádná podaná nabídka nebyla nižší než stanovený limit. Podnikatele nicméně potěšilo, že nakonec došlo k vypsání nového tendru.
„Pomůžeme letišti při navazování nových kontaktů jak v oblasti byznysu, tak v oblasti turistiky a budeme podporovat využití letiště pro nákladní dopravu jako dalšího zdroje jeho příjmů," dodal k novým úkolům KHK PK Jiří Doležal.