VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tým vyšetřovatelů leteckých katastrof pracoval po nehodě letadla celou noc

Pardubice /ROZHOVOR/ - Po nedělním incidentu, kdy na pardubickém letišti dosedl plně naložený Boeing 737, aby poté vyjel mimo dráhu, se stal stroj ihned předmětem zájmu specialistů z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

27.8.2013
SDÍLEJ:

Boeing 737-800 skončil po nezdařeném přistání mimo dráhuFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Příčinou kolize, při které byly ohroženy životy téměř dvou set lidí, se zabývá rovněž vedoucí technického oddělení  ústavu Lubomír Stříhavka. Právě on byl z vyšetřovatelů na místě první.

„Bydlím ve Svítkově, a tak, když to řeknu s trochou nadsázky, byl jsem tam dříve, než letadlu vychladly motory. Ne, vážně, třicet minut poté, co stroj přistál mimo dráhu, jsem byl na místě," sdělil Pardubickému deníku Lubomír Stříhavka a následně nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Kolik lidí má váš tým vyšetřovatelů a jak dlouho jste na stroji pracovali?
Vlastně ihned poté, co jsme se tam všichni sešli, jsme začali pracovat. Včetně mě na tom dělali čtyři vyšetřovatelé. Pracovali jsme celou noc, až do rána.

Co přesně se s letadlem dělalo?

Téměř čtyři hodiny zabralo, než se stroj vůbec vyprostil 
z trávy zpět na ranvej. Potom jsme začali analyzovat a shromažďovat veškerá dostupná data. Pochopitelně práce trvají i nyní.

Jsou už známy nějaké závěry, proč k této události došlo?

Ne, vše se musí teprve vyhodnotit. Nabrali jsme data z černých skříněk a zajistili jsme výpovědi všech, kteří s tím měli co do činění, tedy i pilotů. Technici to nyní všechno utřídí a zanalyzují a následně se to vyhodnotí.

Přesto, můžete alespoň naznačit, jak se bude vyšetřování dále vyvíjet?

Tyto případy mají svoje označení. Buď se jedná o incident či leteckou nehodu. V tomto případě to bylo z počátku označeno za incident. Po našem nočním šetření jsme to ale překvalifikovali na vážný incident. Jinými slovy – málem došlo k letecké nehodě!
Mluvilo se o tom, že na vině by mohl být takzvaný aquaplaning, nebo-li jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla po mokré vozovce. Vozidlo se stává neovladatelné.
To zatím nelze jednoznačně určit. To vše se dozvíme až 
z následných analýz. A ty zatím k dispozici nemáme.

Co nyní bude s tímto letadlem dál? Vrátí se do provozu?
V současné době se na něm dělají testy, v jakém je stavu. Buď testy dopadnou dobře a stroj bude schopen dalšího provozu nebo bude muset být opraven. Pokud by to byla nějaká drobnost, dělalo by se to přímo v Pardubicích. Pokud by však byla potřeba nějaká větší oprava, letadlo by muselo do Prahy. To by pak záleželo také na tom, zda by byl možný technický přelet.

Jak často váš ústav podobné problémy řeší?
Co se týká Pardubic, tak to je po patnácti letech vůbec první obdobný případ. Jinak v celé České republice se jedná zhruba o dva případy do roka.

Autor: Jan Šafář

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
7

Dětský praktik jako obor vzdělání? Vláda návrh ODS zřejmě odmítne

Letecká společnost Emirates provozuje nejvíce typů letadla Airbus A380
21

Do největšího dopravního letadla udeřil v Praze blesk, lidé čekali na náhradní

Infografika: Škoda vyrobila miliontý Superb. Připomeňte si příběh vozu

Vlajkové lodi automobilky Škoda se daří skvěle. Nedávno totiž z výrobní linky sjel miliontý Superb.

DOTYK.CZ

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí života současné generace. Ačkoli Facebook ovládá tento trh téměř neomezeně, pořád se objevují nové a nové sítě, které bojují o přežití. A to především mobilními aplikacemi. 

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

Papež František vyzývá: Urovnejte korejskou krizi, nebo nás válka zničí

Cestou z Egypta poskytl papež František rozhovor novinářům, ve kterém navrhl, aby se řešení krize na Korejském poloostrově ujali prostředníci. Hovořil o možnosti, že by jím mohlo být Norsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies