Unikátní nálezy archeologů v Litomyšli budou přístupné veřejnosti

Litomyšl – Rekonstrukce Regionálního muzea v Litomyšli se blíží do finále. Během oprav probíhal také archeologický výzkum, který odhalil unikátní nálezy. Očím veřejnosti utajeny nezůstanou.

22.1.2014
Fotogalerie
5 fotografií

Regionální muzeum prochází rekonstrukcí, během které byly odhaleny pozůstatky nového města ze 16. století. Celý objekt bude přístupný ze suterénu muzea. Tmavá plocha před muzeem skrývá suterénní objekt s archeologickými nálezy, vpravo je vidět nový vstup.Foto: archiv Regionální muzeum Litomyšl

„Během archeologického výzkumu jsme zjistili, že nálezy, které jsme tu očekávali, tu opravdu byly," konstatoval ředitel regionálního muzea René Klimeš.

Před muzeem archeologové odkryli větší množství zdiva, které pochází z takzvaného nového města ze 16. století, dále například různě staré dlažby.

„Tento nález nás nepřekvapil, ale co nás překvapilo, je komplexnost dochování nálezů. Což vedlo k tomu, že památkáři celkem pochopitelně požadovali zachování alespoň části nálezů," dodal ředitel muzea.

Nový projekt

Kvůli zachování nálezů musel být přepracovaný projekt rekonstrukce muzea. Vstupní prostor byl přemístěn na dvorek čajovny, což se podle slov ředitele ukázalo být jedinou možností. V suterénu muzea tak zůstane zachovaný objekt, který archeologové během výzkumu odkryli.

Okno do historie

Pozůstatky nového města budou přístupné vizuálně. „Běžně přístupné nebude. Celý prostor je zajištěn velkými prosklenými okny, takže je dovnitř vidět," popsal René Klimeš. Je to nutné z důvodu bezpečnosti návštěvníků, protože neopatrný volný pohyb zvědavců by mohl být nebezpečný. „Uvědomujeme si, že je to zajímavá věc. Velmi rád bych tu zavedl specializované prohlídky poučených návštěvníků s helmou na hlavě," prozradil ředitel muzea.

Okno do historie, které bude v litomyšlském muzeu, je v českých podmínkách unikátní. „Snažil jsem se zamyslet nad tím, kde jsem něco podobného viděl, a musím říct, že asi u nás zatím nikde," vzpomínal ředitel.

Podle René Klimeše je unikátní, že v suterénu muzea budou přes velké prosklené okno viditelné archeologické nálezy takzvaného nového města ze 16. století. „Samozřejmě známe například z metra ve Francii nebo i v Praze podobná prosklená místa, kde jsou vidět původní části. Ale že by přímo muzeum mělo něco podobného, o tom nevím," komentoval René Klimeš.

Celý odkrytý prostor nového města je široký asi šest až sedm metrů a dlouhý přibližně dvacet metrů. Jedním z výrazných viditelných prvků, které budou moci návštěvníci ze suterénu přes okno pozorovat, je například dlážděná cesta.

Kvůli zachování nálezů byl přesunutý vhod do muzea. Vstupní objekt se dvěma vchody je zastřešený jehlanovitou střechou. Směrem do parku je pak otevřený velkým ateliérovým oknem.

Co jste možná nevěděli

Rekonstrukce barokní budovy muzea z 18. století začala na podzim roku 2012. Spolu s ní byl započat i archeologický průzkum, který odhalil spoustu zajímavých nálezů.

Podle původního plánu měl být celý projekt rekonstrukce muzea dokončen v prosinci 2013. V současné chvíli je konec plánovaný na květem 2014. Nečekaně dochované nálezy totiž celý projekt prodloužily a vyžádaly si určité změny v projektu.

Autorem projektu je architekt Josef Pleskot, který se již svými dřívějšími návrhy zapsal do podoby Litomyšle.

Archeologický výzkum probíhal mimo jiné také na dvoře čajovny, kde nyní vyrostl nový vstupní objekt. Archeologové zde odkryli několik stavebních fází zděných septiků bývalých piaristických škol a ve starších vrstvách rovněž torzo dlažby raně novověké cesty, která byla odhalena již při vykopávkách před muzeem.

Muzeum by se veřejnosti mělo otevřít už na tuto turistickou sezónu.

„Do objektu bychom se měli stěhovat po kolaudaci, ale to by znamenalo otevřít expozici až někdy v listopadu, což je nesmysl. Snažíme se, abychom byli do budovy právě na instalaci expozice vpuštěni co nejdříve. Instalace expozice takového rozsahu trvá standardně půl roku. My tolik času nebudeme mít, na instalaci budeme mít čtyři, maximálně pět měsíců," sdělil ředitel muzea.

Jednou z výstav bude například výstava starých počítačů.

Během roku se regionální muzeum připojí k několika akcím, které v rámci celoročního kalendáře akcí Hvězdná Litomyšl ve městě proběhnou.

Autor:

22.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Národní park Křivoklátsko? Kraj znovu otočil

Současný stav ochrany přírody na Křivoklátsku je dostačující, říká Ivo Šance.