VYBERTE SI REGION

V Lovětínské rokli si příroda vládne sama

Třemošnice - Jen kousíček od Třemošnice se rozkládá nádherný kousek panenské přírody – Lovětínská rokle. Ta se také stává cílem našeho letního putování.

13.8.2016
Fotogalerie
9 fotografií
Pochod Lovětínskou roklí

Pochod Lovětínskou roklíFoto: Lukáš Vaníček

Auto necháváme přímo v Třemošnici a po zelené odcházíme vstříc přírodě. Jakmile se vynoříme z městské zástavby, už nás vítají dvojkomíny Berlovy vápenky. Fabrika na vápno zde přitom stojí už od roku 1880 a i když se porůznu upravovala, fungovala až do roku 1960. o 50 let později se znovu otevřela, tentokrát jako muzeum pro veřejnost.

Nás však táhne zelená turistická značka dál a brzy scházíme z asfaltové cesty na polňačku. Záhy mizíme v lese. Chvilku to je ještě les, jak jej známe – udržovaný, hladce průchodný. Jakmile ale mineme rozcestník a jdouc dál po zelené, vstupujeme do té skutečné Lovětínské rokle. Přechod není prudký, ale nemine ani sto metrů a rázem se ocitáme v úplně jiném světě.

HUSTÝ A PANENSKÝ

„Jak to, že to tu nikdo neprosekává. Budu si stěžovat!" láteří má žena, když se prodírá uzounkou cestičkou, kterou hustě lemují trsy všelijaké zeleně. Hlavně kopřiv.

Údržbáři sem ale nemohou. Lesy v rokli jsou od roku 2007 bezzásahové, čili tu nikdo netěží, neodklízí ani nevysazuje nové stromy. Příroda si volně bují a jde jí to náramně. Kmeny stromů leží tam, kam padly. Lesníci maximálně oříznou největší kmeny, aby po stezičce vůbec bylo možné projít.

Obklopuje nás ticho. Kolem ani živáčka, jen Lovětínský potok tiše šumí a my kráčíme proti proudu. Co chvíli narazíme na malinkaté tůňky, jednou dokonce i na decentní vodopád. Míjíme skály porostlé svěže zeleným mechem, na němž se perlí kapky vody.

Turistickými stezkami zhýčkaný chodec musí občas zvednout nohu, aby překonal padlé stromy nebo popadané kamení. Na každém kroku tu příroda dává najevo, že tu je pánem ona. Ani turistické značky nevidíme, ale to nevadí. Uhnout beztak není kam.

O to horší je vystřízlivění, když se z hustého porostu vynoříme u asfaltové cesty a jsme zpátky v civilizaci.

Vezmeme to proto doprava po červené a zase po asfaltce se dopravíme do Podhradí a na hrad Lichnici, který zde stráží Železné hory už více než 760 let. Za tu dobu z něj moc nezůstalo, ale přesto z jeho rozbořených zdí lze obdivovat úctyhodný výhled do širého kraje.

Od zříceniny po červené pak už jen sestupujeme docela slušným sešupem zpět do Třemošnice.

Autor: Lukáš Vaníček

13.8.2016 VSTUP DO DISKUSE

Labutě na Vltavě v Praze.
AKTUALIZOVÁNO

Potvrzení další nákazy ptačí chřipkou může být jen otázkou hodin

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
5 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba.