VYBERTE SI REGION

Víno musí správně vonět
 a chutnat, říkají fajnšmekři

Brněnec /FOTOGALERIE/ – Tramín, Ryzlink, Rulandské, Veltlínské, Svatovavřinecké, či Frankovka. Pivařům tyto názvy možná nic neřeknou. Ale gurmáni vědí, že se pod nimi skrývají odrůdy jakostních vín.

9.4.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
24 fotografií
MORAVSKÁ VÍNA koštovali v sobotu milovníci tohoto moku v Lidovém domě v Moravské Chrastové. Lidé si nezapomněli k obsahu skleniček také přivonět.

MORAVSKÁ VÍNA koštovali v sobotu milovníci tohoto moku v Lidovém domě v Moravské Chrastové. Lidé si nezapomněli k obsahu skleniček také přivonět. Foto: Deník/Květa Korbářová

A právě ty a mnohé další ochutnávali v sobotu poprvé návštěvníci Lidového domu v Moravské Chrastové.

V Lidovém domě tentokrát nehráli ochotníci divadlo, ani sběratelé nevystavovali plastikové modely. Sešli se zde milovníci vína, aby ochutnávali mok vyrobený z bobulí. Vinaři dovezli celkem tři sta čtrnáct vzorků kvalitních vín z okolí Břeclavi. „Růžových je zhruba dvacet, červená a bílá jsou padesát na padesát," upřesnil starosta Brněnce Blahoslav Kašpar.

Vůně napoví

Za vůní moravských strání skrytou ve víně a za cimbálovkou přijeli i přespolní. „Milujeme víno. Myslím si, že mu tak trošku rozumíme. Každý rok absolvujeme vinnou turistiku. Navštěvujeme vinařské oblasti na jižní Moravě a ochutnáváme," svěřila se Ivona Procházková z Letovic. S manželem si oblíbili červené. „Vybírám podle toho, co mi zachutná," potvrdil Josef Procházka. Skleničku přiložil pod nos, aby k obsahu přivoněl. „Nejde o to, aby víno vonělo, ale spíš abych cítil konkrétní bylinky, koření nebo ovoce. To tam hledám a snažím se ve vůni rozpoznat," vysvětlil letovický gurmán.

Příjemnou atmosféru hledali také místní. „Nejsem odborník, ale když si víno dám, chutná mi a nepálí mě po něm žáha, tak jsem spokojená," řekla Ludmila Pavlíková. Vybírá i podle toho, jak voní. Má ráda spíš taková, která voní po ovoci. „Chutná mi polosuché víno, ale nemusím mít originální značku. Musí mi především chutnat. Nesmí být kyselé, nebo polosladké. Nikdy bych také nepila víno z pet lahví. Jedině ze skla," poznamenala Iva Hromádková.

Proč se obec rozhodla pořádat košt vín právě v Chrastové? „Podle státoprávního uspořádání patří Moravská Chrastová do Čech, ale historicky jsme na Moravě," uvedl Blahoslav Kašpar. Spousta Čechů má ráda Moravu pro povahu lidí. „Jejich mentalita je nám velmi blízká. Moravskou vlídnost, pohostinnost a družnost chceme dostat také k nám na pomezí. To je důvod, proč tuto a podobné akce u nás pořádáme," dodal Blahoslav Kašpar. Sobotní ochutnávkou tak v Brněnci odstartovali novou tradici.

Autor: Květuše Korbářová

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies