VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlečný vůz se vrátil do pardubických ulic. Bude vozit svatebčany

Pardubice - „Do budoucna počítáme s tím, že vlečný vůz nasadíme na historické a nostalgické jízdy," řekl Tomáš Pelikán.

31.7.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
21 fotografií

Zrekonstruovaný vlečný vůz Jelcz z roku 1965 znovu vyrazil do provozuFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Vlečný vůz Jelcz P 01E
Počet míst k sezení: 30 + 1
Počet míst k stání: 12
Maximální hmotnost: 6 865 kg
Celková délka: 6 924 mm
Celková šířka: 2 500 mm
Výška: 2 865 mm

Vlečná rychlost: 60 km/hNový přírůstek do vozového parku má Dopravní podnik města Pardubic (DPMP).

Poprvé byl v ulicích města k vidění zrekonstruovaný vlečný vůz Jelcz z roku 1965. Na svou první cestu se vydal společně s historickým autobusem Škoda 706 RTO. „Snažíme se věnovat i historii městské hromadné dopravy. Do budoucna počítáme s tím, že vlečný vůz nasadíme na historické a nostalgické jízdy, stále častěji si lidé historická vozidla pronajímají třeba na svatby," uvedl ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

Stovky hodin práce

Vůz měl několik majitelů včetně zemědělských družstev, takže se do dopravního podniku dostal v dost neutěšeném stavu. Jeho oprava si tak vyžádala více než 1200 hodin práce klempířů, elektrikářů, zámečníků, truhlářů, automechaniků či čalouníků.

„Na voze bylo třeba některé části kompletně nahradit nebo doplnit. Některé komponenty a součástky šlo sehnat na vrakovištích, ale jiné jsou napodobeniny. Nový lak pak dodal krásným tvarům vlečného vozu i ten správný lesk," řekl vedoucí střediska údržby vozidel Josef Vytlačil.

Novou podobu historického vozidla ocenili pamětníci, ale i děti. A co se jim na autobusových veteránech líbilo? „Není tak hranatej jako ty ostatní autobusy," prohlásil jeden z dětských návštěvníků slavnostní jízdy. Na rekonstrukci vlečného vozu se podílela celá řada dobrovolníků, dopravní podnik tak oprava nevyšla příliš draho, z rozpočtu DPMP se kupovaly hlavně náhradní díly.

Od roku 1950

Osobní vlečné vozy byly v pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jelcz P 01 E byl historicky třetím typem vlečného vozu, vyráběny byly od roku 1965 v Polsku. Za pardubickými autobusy jezdily do roku 1977, poté byly postupně vyřazeny a prodány dalším provozovatelům. DPMP vlastnil celkem deset kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.

Nově zrekonstruovaný vůz byl zakoupen v roce 2000 od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi.

Autor: Lukáš Dubský

31.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Národní park Křivoklátsko? Kraj znovu otočil

Současný stav ochrany přírody na Křivoklátsku je dostačující, říká Ivo Šance.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies