VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zásobování starého nádraží vnese víc života do šedi, která tu převládá

Ústí nad Orlicí - Stojí mezi kolejemi, zamčená, nevyužitá, prázdná… Historická výpravní budova na ústeckém nádraží měla původně při modernizaci železničního uzlu zmizet z povrchu země, jenže vzniklo sdružení Nádraží nedáme!, které se postavilo proti bourání a přispělo k tomu, že budova byla prohlášena chráněnou památkou. Vítězství? Jen napůl, protože objekt zůstal stát po otevření modernizovaného nádraží jako memento na staré časy uzamčený, nevyužitý, prázdný…

18.5.2016
SDÍLEJ:

Martin KadrmanFoto: DENÍK/David Chládek

Znovu se začaly ozývat hlasy, zda zachraňovat staré nádraží mělo smysl. Příběh, který se začal psát před osmi lety, se však blíží ke šťastnému konci. Členové sdružení Nádraží nedáme! založili společnost Oustecké nádraží, s.r.o., která vyhrála veřejnou soutěž na odkup budovy, s ČD se už dohodla na finální verzi kupní smlouvy. Kupní cena je 1,45 milionu korun. Nádraží pak chtějí otevřít veřejnosti.
O plánech a vizích společnosti jsme mluvili s jejím jednatelem Martinem J. Kadrmanem.

Co bude to první, co uděláte, až se nádražní budova ocitne ve vašem majetku?
Prvním krokem bude zvýšení komfortu cestujícím – navrácení laviček k budově. Před zahájením přestavby nádraží u budovy lavičky byly a cestující, zejména ti starší čekající na vlak, měli možnost si sednout. Po skončení stavby je už k budově nikdo nevrátil a lidé tam stojí jako kůl v plotě.

Již jste určitě jednali se zájemci o pronájem, rýsuje se něco konkrétního?
V tuto chvíli máme prvního potvrzeného zájemce o trvalé bydlení.
Byt si na své náklady zrekonstruuje a tato proinvestovaná částka mu bude odečítána ze smluveného nájmu. Několik let tak bude bydlet „zdarma".
Naším primárním cílem ale je otevřít budovu veřejnosti a nabídnout služby, které žádají. Rádi bychom našli provozovatele restaurace, prodejny pečiva či cukrárny nebo i provozovatele minipivovaru.

Co myslíte, že cestujícím na novém nádraží, respektive v nové odbavovací hale, nejvíce chybí?
Příjemným zjištěním je, že budova není odříznutá od světa i cestujících. Většina odbavení se odehrává na starém pražském a letohradském nástupišti. A v místě čekání na vlak, tedy u naší budovy, budeme chtít lidem nabídnout nejen základní občerstvení, ale budeme chtít oslovit i ty, kteří nemají důvod na nádraží přijet, protože vlakovou přepravu skoro nevyužívají. Kolem nádraží mimo jiné vede cyklostezka. Přesnější plány představíme později. Realizací přestavby nádraží se potenciál Staré dámy mnohonásobně zvýšil, protože lidé vidí, že zůstala jedinou možností, kde si pohodlně sednout, vypít si kafe, přečíst si noviny a zakousnout něco dobrého k snědku.

Nebudou případné rekonstrukce a změny v objektu komplikovány tím, že přišla o předchozí příjezdovou cestu?
Otázka příjezdové komunikace nás i naše pokolení bude pronásledovat asi až ke konci věků. Projektanti nepočítali s tím, že by budova měla kdy vůbec fungovat. Počítalo se maximálně s tím, že bude v budoucnu rekonstruována, ale uzavřena. Taková nazdobená prázdná skořápka. Tím, že jsme do věci opět aktivně vstoupili a v závěru jsme vyhráli i soutěž na prodej budovy, byl stát (SŽDC je státní organizace a ČD jsou vlastněny státem) postaven před novou situaci. Je zřejmé a s tím i počítáme, že zásobování budovy včetně provozů v ní fungujících, se bude odehrávat paletovým vozíkem. Například pekař přijede na parkoviště a prodavačka projde s paletovým vozíkem bezbariérovými přístupy od budovy až k parkovišti a naložená se vrátí nazpět. Bude to hodně specifické, ale aspoň to vnese více života do šedi, která dnes na nádraží převládá. Z toho je zřejmé, že živnostníci podnikající v budově, se budou muset připravit na podmínky, které jsou v České republice a možná i v Evropě ojedinělé. Na druhou stranu jim určité nepohodlí bude vynahrazeno exkluzivními prostory, které budou vráceny do doby vzniku budovy. Nádraží je známo po celé republice a mohlo by se stát originálním turistickým cílem. Budova má skutečně obrovský potenciál a zaslouží si, aby byl objeven. Co se týče budoucí rekonstrukce, její technické možnosti s ohledem na stávající situaci řešíme. Jsme v počátcích jednání, tak si nedovolím předjímat. Všichni zúčastnění však situaci chápou a snaží se najít rozumné východisko. Uvidíme.

V jakém stavebně technickém stavu vlastně budova je? Mluvilo se o něm často s despektem, ale to prý není pravda…
Budova je v naprosto perfektním technickém stavu. Stojí na skále. Dokonce mi jeden dělník z firmy, která stavěla podchody, říkal, že když se hloubil vstup do podchodu, který je tři metry před budovou, zkoušeli dávat do skály co největší rány, ale budova se ani nehnula. V interiéru jsme našli ve zdech drobné trhliny, ale ty snad nejsou závažné. Podle šest let starého stavebně-historického průzkumu je budova po všech stránkách v dobré kondici. Vnější plášť je však povětrnostními vlivy degradován. Není se co divit, budova stojí už 142 let a nikdy nebyla rekonstruována.

Co se týče využití budovy, budete o něm jednat i s městem? Je možné, že by zde mohly najít zázemí nějaké spolky či sdružení?
Rádi bychom, aby město bylo partnerem v konání různých kulturních i jiných akcí, které se budou na nádraží odehrávat. S panem starostou Petrem Hájkem jsme v kontaktu a cítím, že si rozumíme. Město je rádo, že budovu vlastní někdo, koho znají. A my jsme zase rádi, že radnici vede někdo, kdo má zájem s námi komunikovat a v rámci svých možností nám i pomoct. Panu starostovi jsem řekl, že po městě nebudeme žádat žádné statisíce nebo miliony. Budeme rádi, když podpoří některé akce, které budou kulturně propagovat nádraží, protože tím budou propagovat i město.
Navíc se přátelíme se členy sdružení Spousti, kteří už avizovali, že nám organizačně pomohou také. Takže už teď víme, že na navrácení života do Staré dámy nejsme sami a to je snad to nejdůležitější.

Autor: Dana Pokorná

18.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies