VYBERTE SI REGION

Archeologové z Plzně objevili neznámé zaniklé město v Iráku

Plzeň - Pozůstatky velkého města z předislámského a raně islámského období, které prý nelze spojit s žádnou lokalitou známou z písemných pramenů, objevili minulý týden archeologové Západočeské univerzity v Plzni (ZČU).

15.10.2013

Archeologové ze Západočeské univerzity objevili neznámé zaniklé město v iráckém Kurdistánu. Na snímku členové archeologického týmu Karel Nováček a Hynek Švácha dokumentují cenné pozůstatky středověké architektury.Autor: ČTK/PR/ZČU Plzeň/Kamila Kvapilová

Mimořádný nález se podařil při průzkumech v arbílské provincii v iráckém Kurdistánu. Češi se podílejí na výzkumu a záchraně iráckého archeologického dědictví od roku 2006.

„Zaniklé město jsme si vytipovali na satelitních snímcích v málo probádané oblasti, kde před námi působil dosud jediný archeolog, sir Max Mallowan, manžel Agathy Christie, a to před 60 lety. Předběžný průzkum lokality předčil veškerá naše očekávání," přiblížil okolnosti nálezu Karel Nováček, vedoucí české archeologické mise v severním Iráku z katedry archeologie Fakulty filozofické ZČU.

Lokalita se rozkládá na ploše přes sto hektarů a její ústřední stavbou byl rozsáhlý opevněný areál čtvercového půdorysu. "Kromě něj se zde nacházelo několik dalších zděných opevnění, některá dokonce i s klenutými místnostmi uvnitř. Plocha mezi opevněními je vyplněna nesčetnými pozůstatky jednodušších staveb," doplnil Nováček.

Rozsáhlé pohřebiště

Podle povrchových nálezů archeologové odhadují, že město existovalo přibližně v rozmezí mezi 3. a 12. stoletím našeho letopočtu. Památka leží v oblasti středního Tigridu, asi 290 km severně od Baghdádu, poblíž současného města Machmúr. Kromě pozůstatků staveb objevili archeologové náhodně i rozsáhlé pohřebiště, které mohlo k městu patřit.

„Město bylo strategicky umístěno před vyústěním horského průsmyku, kterým procházela historicky významná cesta spojující střední Irák s Kurdistánem. Existovalo dlouhou dobu a bylo nepochybně významné, je proto s podivem, že se o něm nedochovala žádná historická zpráva. Náš výzkum, jak v terénu, tak v archivech, je ovšem v úplných začátcích," doplňuje člen týmu, Miroslav Melčák z Orientálního ústavu Akademie věd ČR.

Čeští archeologové působí v Iráku souvisle od roku 2006, a to jak v samostatných projektech, tak i jako členové jiných výzkumných týmů. Současné průzkumy, které se zaměřují na středověké městské lokality v severovýchodní Mezopotámii, finančně podporuje Grantová agentura ČR.

Autor: Redakce

15.10.2013 VSTUP DO DISKUSE

Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Mnichov/Praha - Astronomové doslova "za humny" Sluneční soustavy objevili planetu přibližně o hmotnosti Země, která obíhá kolem své hvězdy Proxima Centauri v takzvané obyvatelné zóně, a na které by tedy mohla být tekutá voda. Oznámila to dnes Evropská jižní observatoř (ESO), jejíž dalekohledy, mimo jiných zařízení, vědci při objevu použili. O události podrobně informuje prestižní vědecký časopis Nature.

Lovec zvěře zastřelil v srbských lesích mladého afghánského migranta

Bělehrad - V srbských lesích u bulharských hranic zastřelil v noci na dnešek jeden z lovců zvěře mladého afghánského migranta. Informovalo o tom dnes srbské ministerstvo obrany bez upřesnění, zda se případ vyšetřuje jako nešťastná událost nebo podezření z úmyslného činu.

Britská hybridní vzducholoď Airlander měla při přistání nehodu

Londýn /VIDEO/ - Britská hybridní vzducholoď Airlander 10, která nedávno zahájila zkušební provoz, měla dnes lehkou nehodu při přistání. Podle výrobce stroje neutrpěl nikdo z posádky zranění.