VYBERTE SI REGION

Autobusů vyjede příští rok více, vlaky zůstávají na svém

Plzeňský kraj – Přestupný rok 2016, více pracovních dní a také nové spoje na žádost škol a obcí. Výsledek? Autobusy v kraji najedou o 55 tisíc kilometrů více. A po dvou letech škrtání vlaků se další spoje na železnici už neruší.

22.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ladislav Jerie

Krajští radní tento týden schválili rozsah dopravní obslužnosti pro autobusy a vlaky. Jízdní řády se pro příští rok příliš měnit nebudou.

Dotované autobusy v příštím roce najedou přibližně 15,5 milionu korun. „Přibudou spoje na Tachovsku, kde o ně požádaly obce, a také několik školních spojů na Sušicku. Autobusy tam jezdily tak, že to školám nevyhovovalo. Nové linky nejsou na úkor těch, které vozí lidi do práce," upřesňuje Zdeňka Kmochová ze společnosti POVED, která má veřejnou dopravu v kraji na starosti. Kilometry naskočily také díky náhradě večerního vlakového spojení Klatovy – Nýrsko. Autobus je oproti vlaku levnější.

Kraj také zajistí autobusovou přepravu lidí ze zaměstnání v Nýrsku, kde dopravci, kteří provozují linky komerčně, nedodržují podle vyjádření vedení kraje jízdní řád ani další stanovené podmínky.

Nové jízdní řády
Kolik ujedou autobusy 2015/16: 15 485 000 km
oproti 2014/15: +55 000 km
Náklady: 426,5 milionu Kč
(kraj 409 mil. Kč, zbytek obce)

Kolik ujedou vlaky 2015/16: 5 034 000 km
oproti 2014/15: +21 000 km
Náklady: 548,5 milionu Kč
(kraj více než 406 mil. Kč, zbytek Ministerstvo dopravy ČR)

Také vlaky najedou oproti letošku více kilometrů, je to však dáno pouze nárůstem pracovních dnů. Od roku 2002 počet regionálních spojů narůstal, teprve v roce 2014 přistoupil kraj k první redukci (o 5,6 %). Letos se vlaky i přes nesouhlas obcí seškrtaly o 4,8 %. Zrušeny byly nejméně využívané spoje, většinou brzy ráno a pozdě večer, zčásti je nahradily autobusy.

Hejtmanství dotuje vlaky a autobusy bezmála miliardou korun ročně, přispívá mu Ministerstvo dopravy ČR i obce. Částka na dopravní obslužnost je v přepočtu na obyvatele jedna z nejvyšších v republice, což je dáno velkou rozlohou a řídkým osídlením kraje. „Na autobusy doplácíme 32 korun na kilometr. Například Ústecký kraj, který je menší a hustěji osídlený, doplácí jen asi 17 Kč," upozorňuje náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Hejtman Václav Šlajs (ČSSD) upozorňuje na nevyváženost dotací veřejné dopravy a jejího využívání. „Ve vlacích a autobusech jezdí zhruba třetina lidí v porovnání s tím, co jezdilo za komunismu, objem přepravy se ale zvýšil," říká.

Rozsah dopravní obslužnosti musí 9. prosince schválit ještě krajští zastupitelé. Nové jízdní řády vlaků a autobusů začnou platit shodně 13. prosince 2015.

Autor: Miroslava Tolarová

22.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies