VYBERTE SI REGION

Autobusů vyjede příští rok více, vlaky zůstávají na svém

Plzeňský kraj – Přestupný rok 2016, více pracovních dní a také nové spoje na žádost škol a obcí. Výsledek? Autobusy v kraji najedou o 55 tisíc kilometrů více. A po dvou letech škrtání vlaků se další spoje na železnici už neruší.

22.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ladislav Jerie

Krajští radní tento týden schválili rozsah dopravní obslužnosti pro autobusy a vlaky. Jízdní řády se pro příští rok příliš měnit nebudou.

Dotované autobusy v příštím roce najedou přibližně 15,5 milionu korun. „Přibudou spoje na Tachovsku, kde o ně požádaly obce, a také několik školních spojů na Sušicku. Autobusy tam jezdily tak, že to školám nevyhovovalo. Nové linky nejsou na úkor těch, které vozí lidi do práce," upřesňuje Zdeňka Kmochová ze společnosti POVED, která má veřejnou dopravu v kraji na starosti. Kilometry naskočily také díky náhradě večerního vlakového spojení Klatovy – Nýrsko. Autobus je oproti vlaku levnější.

Kraj také zajistí autobusovou přepravu lidí ze zaměstnání v Nýrsku, kde dopravci, kteří provozují linky komerčně, nedodržují podle vyjádření vedení kraje jízdní řád ani další stanovené podmínky.

Nové jízdní řády
Kolik ujedou autobusy 2015/16: 15 485 000 km
oproti 2014/15: +55 000 km
Náklady: 426,5 milionu Kč
(kraj 409 mil. Kč, zbytek obce)

Kolik ujedou vlaky 2015/16: 5 034 000 km
oproti 2014/15: +21 000 km
Náklady: 548,5 milionu Kč
(kraj více než 406 mil. Kč, zbytek Ministerstvo dopravy ČR)

Také vlaky najedou oproti letošku více kilometrů, je to však dáno pouze nárůstem pracovních dnů. Od roku 2002 počet regionálních spojů narůstal, teprve v roce 2014 přistoupil kraj k první redukci (o 5,6 %). Letos se vlaky i přes nesouhlas obcí seškrtaly o 4,8 %. Zrušeny byly nejméně využívané spoje, většinou brzy ráno a pozdě večer, zčásti je nahradily autobusy.

Hejtmanství dotuje vlaky a autobusy bezmála miliardou korun ročně, přispívá mu Ministerstvo dopravy ČR i obce. Částka na dopravní obslužnost je v přepočtu na obyvatele jedna z nejvyšších v republice, což je dáno velkou rozlohou a řídkým osídlením kraje. „Na autobusy doplácíme 32 korun na kilometr. Například Ústecký kraj, který je menší a hustěji osídlený, doplácí jen asi 17 Kč," upozorňuje náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Hejtman Václav Šlajs (ČSSD) upozorňuje na nevyváženost dotací veřejné dopravy a jejího využívání. „Ve vlacích a autobusech jezdí zhruba třetina lidí v porovnání s tím, co jezdilo za komunismu, objem přepravy se ale zvýšil," říká.

Rozsah dopravní obslužnosti musí 9. prosince schválit ještě krajští zastupitelé. Nové jízdní řády vlaků a autobusů začnou platit shodně 13. prosince 2015.

Autor: Miroslava Tolarová

22.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál nymburské nemocnice.
1 4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Sebevražda. Policie ČR. Ilustrační snímek.
1

Tragédie: Mladá žena se střelila do hlavy

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Čínský prezident chce zakázat a zničit všechny jaderné zbraně

Všechny jaderné zbraně by měly být zcela zakázány a zničeny. V sídle OSN v Ženevě to dnes řekl čínský prezident Si Ťin-pching, jehož země patří mezi jaderné velmoci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies