VYBERTE SI REGION

Bagry úplně zastaví vlaky v Plzni

Plzeňský kraj - Západočeskou metropoli čeká největší rekonstrukce železnice za posledních několik desítek let. Vymění se sedm kilometrů kolejí, vznikne osm mostů a podchody na hlavním nádraží dostanou zcela nový kabát.

15.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Cestující však čekají tři roky komplikací - stavební úpravy, čekání a zejména výluky, a to nejen přímo v Plzni, ale i na výjezdech na Klatovy, Domažlice, Cheb či Prahu.

Už příští rok neprojede mezi hlavním nádražím a Jižním Předměstím ani vagon. „Od března do listopadu bude v tomto úseku úplná výluka,” potvrdil Pavel Halla ze Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby za téměř miliardu korun. V této době tu vznikne nový, 114 metrů dlouhý most přes Radbuzu a Prokopovu ulici. „Násep je v těchto místech úzký, takže nejde, aby tu zároveň jezdily vlaky a otáčely se bagry,” podotkl Halla.

Až do března budou probíhat přípravné práce, u nichž omezení provozu na trati nejsou nutná, České dráhy (ČD) i poté chtějí výluky minimalizovat. „Je možné, že pak budou vlaky čekat před nádražím třeba deset minut, až bude volno,” vysvětluje regionální mluvčí ČD Radka Pistoriusová s tím, že je to lepší, než nahnat lidi před Plzní do autobusů. „Výluky jsou nepříjemné a ubývají nám kvůli nim cestující,” dodala.

Rekonstrukce a následné zavření trati se dotkne také tzv. Plzeňské linky, kterou před časem zřídilo hejtmanství a která jezdí z Blovic do Kozolup. Výlukou v centru města přijde o svou výhodu, tedy plynulý průjezd Plzní ze severu na jih a naopak. Jakým způsobem bude linka v době uzavírky jezdit, zatím jasné není.

„Tohle musíme ještě dořešit, jedna možnost je náhradní autobusová doprava,” řekl Deníku šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.

Most přes Radbuzu je jen první vlaštovkou, následovat bude například přemostění Vejprnického potoka nebo Vejprnické ulice. Překlenutí Radbuzy s sebou ponese i omezení pro řidiče a plzeňskou veřejnou dopravu. „Musíme dořešit odklonění trolejbusů,” doplňuje Halla.

Nová technologie ušetří 600 milionů korun

Díky změně technologie výstavby tohoto mostu ušetří SŽDC zhruba 600 milionů korun. Původně se měl most přes Radbuzu stavět pomocí lešení nad řekou. „Nové řešení spočívá v tom, že se most postaví na jednom břehu a poté se pomocí jeřábu na místo položí najednou,” vysvětlil generální ředitel společnosti Skanska, která vyhrála tendr.

Obrovské změny doznají také podchody na hlavním nádraží. V roce 2014, kdy musí být modernizace uzlu Plzeň hotova, se z hlavní budovy cestující dostanou na jedné straně do Šumavské ulice, na druhé straně do Železniční. „Zde bude východ poblíž policejní služebny,” upřesňuje Pavel Halla s tím, že oba podchody budou bezbariérové.

Na investici, která je součástí modernizace III. železničního koridoru žádá SŽDC dotaci z Bruselu, až 85 procent nákladů by měl pokrýt příspěvek z Operačního programu Doprava Fondu soudržnosti EU.

Co čeká cestující

Rekonstrukce železničního uzlu Plzeň začíná v těchto dnech, skončí v březnu 2014.

Větší omezení čeká cestující od března, kdy stavba mostu zcela uzavře trať mezi hlavním nádražím a Jižním Předměstím.

Za tři roky vznikne mimo jiné osm mostů a vymění se cca 7 km kolejí.

Původně se náklady na modernizaci pohybovaly kolem 1,6 miliardy korun, nakonec se cena snížila na zhruba 950 milionů korun.

Čtěte také: Prezidenti otevřeli po rekonstrukci hlavní nádraží

Autor: Miroslava Tolarová

15.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies