Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celníci zabavili v loňském roce celkem osmaosmdesát tisíc CD a DVD

Plzeňský kraj - Přestože se nelegální kopie hudebních a filmových děl zdají být problémem současnosti, počet zabavených vypalených CD a DVD klesá. Alespoň to vyplývá ze statistik, které vydalo plzeňské celní ředitelství.

29.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: Deník

„Za loňský rok celníci na celém území České republiky zabavili osmaosmdesát tisíc kusů nedovolených napodobenin čili pirátských CD a DVD nosičů. Škoda tak na autorských právech činila bezmála čtyřicet milionů korun,“ uvedla mluvčí plzeňských celníků Jitka Blahutová.

Podle ní je tento počet ve srovnání s rokem 2010 o polovinu nižší. „To je pravděpodobně způsobeno poklesem zájmu zákazníků o tento druh nelegálního zboží, který se tudíž nevyskytuje na tržnicích v tak velkém množství jako v minulosti,“ podotkla Blahutová.

Pirátské nosiče, které celníci během svých akcí zabaví, jdou do likvidace. „CD a DVD celní správa pod celním dohledem likviduje u firem, které k tomu mají oprávnění. Napodobeniny nelze nijak využít,“ dodala mluvčí.

Podle odborníků na tuto problematiku se nejedná o výrazný pokles zájmu o nelegální CD či DVD, ale spíše o to, že tržnice, které provozují zejména cizinci, už nejsou tím pravým místem, kde tyto produkty hledat.

„Dneska má skoro každý doma vypalovačku, a proto si tyto kopie dělá sám. Přestože vypálená CD a DVD jsou v porovnání s originálem o polovinu i více levnější, s cenou prázdného nosiče se to nedá srovnat. Přístup k internetu je už dnes takřka běžný u každého člověka, takže nelegální kopie si vytváří každý sám doma,“ řekl nám devětadvacetiletý Plzeňan, který si nepřál zveřejnit své jméno. Sám údajně na tržnici nikdy nenakupoval, přesto má doma stovky vypálených hudebních a filmových nosičů.

Tažení proti nelegálním kopiím začalo s rozmachem internetu v druhé polovině devadesátých let.

Tehdy se nejvíce propírala kauza mezi rockovou kapelou Metallica, která zažalovala společnost Napster, jež jejich alba umístila na virtuální síť ke stažení. Mluvčí Metalliky, její bubeník Lars Ulrich, tehdy spor dotáhl do vítězného konce, ovšem této kapele ani dalším se nepodařilo zamezit nelegálnímu šíření hudby.

I když se proti němu postavily další osobnosti z řad hudební a filmové sféry, někteří umělci tento trend vítají. Podle nich je to velká možnost jak svá díla prezentovat širší veřejnosti.

Doležal: Vypalování je dané cenou CD

Pětačtyřicetiletý hudebník Miloš Doležal, známý svými sólovými aktivitami, ale i působením v kapele Vitacit, by o vypalování mohl mluvit dlouhé hodiny. I jeho se týká. Ovšem nestaví se k němu tak razantním způsobem jako někteří jeho kolegové.

Podle něho jde hlavně o to, aby svou hudbu dostal blíže k lidem, a tomu, podle jeho slov, pomáhá především internetové šíření. Problém však vidí někde jinde. Podle něho za vším stojí snaha společností na hudbě co nejvíce vydělat a ceny nosičů jsou potom přemrštěné.

V čem vidíte příčinu toho, že vypalovaná hudba tolik potlačila prodej originálních nosičů?
Myslím si, že si vypalování a následné šíření neoriginálních nosičů zapříčinily samy vydavatelské firmy svou nenasytností. Přemrštěné ceny hudebních, ale i filmových nosičů donutily z počátku fanoušky k tomu, aby si si svá oblíbená díla opatřovali tímto způsobem. A v momentě, kdy se z vypalování stal trend, už nebyla cesta zpátky. Těžko se už můžeme v českých poměrech bavit o prodejních číslech, jaká se dosahovala na počátku devadesátých let.

Myslíte, že by se ještě někdy mohl vrátit ten trend, že by si lidé kupovali originální nosiče?
To se nevrátí už nikdy. Rozhodně ne v té době, kdy originální CD u nás stojí pět set korun a v sousedním Německu za něj zaplatíš devět euro. Ten rozdíl je tam značný.

Co je podle vás na vypalování pozitivního?
Pro mě osobně je důležité, aby se moje deska dostala blíž k lidem. Pro mě jako hudebníka je více než prodejní čísla přednejší to, aby moje hudba hrála z každého auta, z každé hospody. A jak se k lidem má dostat, když jsou nosiče takhle drahé? Internet je na tohle nejúčinější prostředek.

Neubírá to tedy umělcům na jejich výdělcích?
Já se na to takhle nedívám. Jak jsem řekl, pro mě je důležité, aby moje muzika byla u lidí. Ty výdělky se pak přesouvají někam jinam. Do merchandisingu, do koncertů.

Autor: Jan Skala

29.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Viděli jste je? Policie hledá dvě zmizelá děvčátka z Prahy

Bezpečnostní kontroly před branami Chrámové hory v Jeruzalémě.
3 10

Izrael ustoupil. Ochranné rámy u vchodů na Chrámovou horu odstraní

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Do Turecka jen na vlastní nebezpečí, varují Němci

Diplomatická válka mezi Spolkovou republikou Německo a Tureckem pokračuje. Istanbul totiž stále zadržuje německého aktivistu.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Boj s teroristy. Všechna letiště v ČR dostanou kamery, jež rozpoznají obličeje

Přes letiště Václava Havla cestoval pachatel teroristických útoků, tvrdil německý tisk krátce poté, co na konci května došlo k ataku po koncertě v Manchesteru. Zemřelo při něm 22 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení