VYBERTE SI REGION

Centrum bez aut? Plzeň má plán

Plzeň - Další pěší zóny v centru Plzně vytvořené z Riegrovy a Dřevěné ulice. Dominikánská ulice a prostor na náměstí Republiky kolem biskupství kompletně vyčištěný od aut. Na pěších zónách kavárničky a obchody (Riegrova ul.), jinde lavičky a prostor k odpočinku doplněný uměleckými díly.

31.5.2013 1
SDÍLEJ:

Jedna z možných podob Plzně v budoucnosti.Foto: Archiv: Útvar koncepce a rozvoje města Plzně

Třeba sochami (Dřevěná ul.). Farmářské trhy (Dominikánská ul.), v Křižíkových sadech fontána s vodou evokující Mlýnskou strouhu.

Bláznivý sen? Ne, možná je to uskutečnitelný plán. Právě tak totiž vidí novou podobu centra, kde by už mělo jezdit mnohem méně aut a přibudou mnohé plochy pro odpočinek, studie vypracovaná Útvarem koncepce a rozvoje.

Jenže teď je třeba odvahy politiků, aby o zklidnění centra města skutečně rozhodli. A té se zástupcům města zatím evidentně nedostává, přestože změnu obě v Plzni vládnoucí strany, ODS i ČSSD, dlouho slibují.

Autem do centra?

Jenže se budou muset vypořádat především s kritiky omezování automobilové dopravy. Spousta lidí chce jezdit autem do centra, protože tu pracují, bydlí, jde o zásobování obchodů a provozoven. A právě kvůli kontroverzi se má rozběhnout debata mezi lidmi. Chtějí vlastně Plzeňané mít centrum města bez aut, nebo jen s minimem vozů, nebo nechtějí?

„Chceme Plzeňany s materiálem seznámit a vyvolat veřejnou diskusi. Chceme znát názor podnikatelů, kteří v centru pracují a mají tu své provozovny, i lidí, kteří tu bydlí," tvrdí technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).

Přiznává, že město má vůči centrální části zatím dluh. Upozorňuje, že tranzit aut přes náměstí Republiky není ideální a byl by pro to vyzkoušet třeba v létě na pár týdnů uzavřít část náměstí pro auta. Pak by se v praxi ukázalo, zda to může fungovat, nebo ne. Jenže radní se na tom nedokážou zatím shodnout ani domluvit.

Kříž pěších zón

Přitom jde o zajímavý návrh architektů. Přímo v centru města by totiž vznikl pomyslný kříž pěších zón, který by proťal náměstí Republiky a zpříjemnil by pěším pohyb v atraktivním srdci Plzně.

Jedna ´trasa´ by vedla z Křižíkových sadů zmíněnou Dřevěnou a Riegrovou ulicí až k sadům Pětatřicátníků. A křížila by ji cesta z už existující zóny v ul. B. Smetany přes horní část náměstí Republiky do zklidněné Dominikánské ulice. Trasu by doplnila lávka na konci, která by překlenula magistrálu.

Ne všichni politici jsou nápadem nadšeni. Například zastupitelka za Občany. cz Jaroslava Maříková argumentuje tím, že naprostým zákazem vjezdu aut do centra budou odsouzeni k zániku drobné krámky a život se tu umrtví. „Zklidnění je jistě hezké, ale nejde tu auta úplně vymístit. Líbil se mi například nápad ze Zlína, kde je vjezd zpoplatněn. Nejde o parkovné, ale o vjezdné," uvádí Maříková.

Podle primátora Martina Baxy (ODS) by se mělo rozhodnout o možnostech ještě letos. Jako první je připravena přeměna Riegrovy ulice na pěší zónu, stavět se má příští rok.

Autor: Dana Veselá

31.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies