Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybějících chodníků se okrajové čtvrti v Plzni letos nedočkají

Plzeň - I běžná cesta do práce či do školy je pro mnoho Plzeňanů nebezpečným dobrodružstvím. Na vině jsou chybějící chodníky na frekventovaných silnicích, po nichž se nejen dospělí, ale i děti denně vydávají na zastávky městské hromadné dopravy. Své o tom vědí třeba obyvatelé Božkova, Černic nebo Valchy.

18.2.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

A situace se podle Správy veřejného statku, která má budování chodníku na starosti, nezmění ani letos. „V okrajových částech města v tomto směru nepočítáme žádnou novou investicí," říká Ondřej Vohradský, který má na starosti dopravní inženýrství.

Výstavbu chodníků kromě peněz brzdí také výkup pozemků či plánované zavedení infrastruktury. „V okrajových částech se vše odvíjí od kanalizace. Dělat pouze povrchové úpravy by nebylo efektivní," vysvětluje místostarosta druhého městského obvodu Jan Fluxa.

To je třeba případ koterovské ulice Na Hradčanech vedoucí na Starý Plzenec. „Na kanalizaci zde zatím není ani zpracovaný projekt. A tedy ani chodníky v dohledu," říká předseda občanského sdružení Koterov Vladimír Gabriel.

Přesto se místní mohou alespoň trochu radovat. Během právě probíhající rekonstrukce Koterovské návsi totiž přibude chodník v její horní části. Lidé navíc usilují o to, aby v místě byla také snížená rychlost či vybudované zábradlí.

Po zlepšení bezpečnosti chodců už roky volají obyvatelé Božkova. Ti se začátkem roku společně s rekonstrukcí silnice dočkali chodníků v ulicích K Hrádku a Ve Višňovce, pak měla přijít na řadu frekventovaná Letkovská. Nyní ale z dalších plánů vypadla, podle Martina Víta ze Správy a údržby silnic není vyřešen výkup všech pozemků.

Místní tedy usilují alespoň
o provizorní řešení v podobě zpevnění krajnice za odvodňovacími žlábky. Aby se z kopce rychle jedoucím náklaďákům mohli vyhnout, uskakují nyní právě do žlábků, které jsou však v zimě plné sněhu. „Představte si maminku s kočárkem, té nezbývá nic jiného než prostě jet v silnici," říká Jan Kašpar z občanského sdružení Božkov.

To si vymohlo alespoň umístění tabule, která ukazuje rychlost projíždějících vozidel. Výjimkou nejsou ani hodnoty přesahující 80 kilometrů v hodině.

Situace v Dobřanské ulici protínající novou zástavbu na Valše děsí nejen chodce, ale i řidiče. „Hlavně teď v zimě jsou chodci špatně vidět, někteří s sebou na cestu k autobusu nosí i baterku," popisuje situaci žena, která místem projíždí do sousední Lhoty.

V ohrožení jsou i lidé jdoucí k nové zástavbě mezi Újezdem a Červeným Hrádkem. Opravě silnice a vybudování chodníků zde brání opět výkup pozemků. „Uvažujeme o jiném napojení než podél silnice. Nic konkrétního ale není na pořadu dne," říká starosta čtvrtého obvodu Michal Chalupný.

Po chodníku, po němž by šlo ve Štefánikově ulici bezpečně dojít na trolejbusovou zastávku, roky volají i v Černicích. Dočkat by se podle Vohradského mohli za dva až tři roky, kdy je v plánu rekonstrukce trolejbusového napájení.

Chodník není vybudován ani na části hlavní silnice v Radobyčicích v Dlážděné ulici, kde staví autobusy městské dopravy. „Místo chodníku jsou tu léta položené panely na jedné straně ulice, na druhé není nic. Nezdá se, že by s tím někdo chtěl něco dělat, je to tu tak dlouho," podotkla jedna z místních obyvatelek.

Chodníky nejsou ani v ulicích u rodinných domků. „Když jsem se na obvodě ptala, jak to bude s úklidem sněhu, o nějž se má postarat město, bylo mi řečeno, že tam chodníky nejsou, takže se z nich odklízet sníh nedá. Pak jsem tam ale dostala botičku od městské policie s oznámením o přestupku, že parkuji s autem na chodníku. Tak možná, že tu chodníky přece jen máme," dodala žena.

Autor: Hana Pražáková

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kim Čong-un a Donald Trump
4 11

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

/ANKETA/ Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení