Historické centrum Domažlic bývá obvykle zaplněno vozidly a místo pro zaparkování se často hledá obtížně. Včera však byla horní část náměstí pro automobilovou dopravu uzavřena. Konal se zde totiž mezinárodní Den bez aut, jehož cílem je každoročně 22. září poukázat na přijatelnější a ekologičtější způsoby dopravy a podpořit omezování městského automobilismu.

Nešlo však jen o to, ukázat prázdné náměstí. Pro návštěvníky byl připraven informační stan BESIP Teamu se simulátory jízdy na motorce i jízdy v automobilu a také automobil, který otáčením kolem vlastní osy simuloval rotaci při dopravní nehodě.

Lidé si mohli vyzkoušet chůzi na chůdách či špalcích, podívat se na výrobu 'bosých bot', pro děti pak byly připraveny různé hry a soutěže, testy ze znalostí dopravních předpisů a mnoho dalšího.

Odpoledne pak byly naplánovány sraz klubu historických bicyklů, společná cykloprojížďka městem a také veřejná diskuze o dopravní situaci v Domažlicích.

Organizátoři Dne bez aut ze spolku Chodsko žije! ve svém stánku představili návštěvníkům návrh řešení dopravní situace na náměstí a zároveň poukázali na problematická místa a situace v Domažlicích.

Mezi ta patří například přeplněné parkoviště u Kauflandu a kolony aut na semaforech, chybějící přechod pro chodce u školky v Poděbradově ulici, kolony na semaforech u základní školy, nebezpečný průjezd viaduktem ve Waldhegerově ulici, kolony aut čekajících na semaforech, které blokují vjezd a výjezd na kruhový objezd 'U Golema' a další.

Lidé rovněž mohli vyplňovat anketu o tom, jak vnímají dopravní situaci na náměstí či která místa oni sami považují za problematická.

„Je to různé, některým lidem se nelíbí například vyjíždění z křižovatky U Svatých nebo výjezd do křižovatky naproti Kauflandu," podotkla organizátorka akce Denisa Drahonská.

Z uzavírky náměstí neměli naopak radost řidiči, které na křižovatce před Dubinou vítala značka zákazu vjezdu a kteří se zde mnohdy chaoticky otáčeli a hledali cestu pryč. Před Dubinou se dvě auta i srazila. Závozníci pak parkovali před zátarasy a zboží a zásilky do prodejen přenášeli po svých.

„Je to hrozný opruz. Zaparkoval dodávku až tamhle vzadu a musím se s tím nést přes celé náměstí alespoň nadvakrát," postěžoval si Zbyněk Hána, který na náměstí doručoval zásilku elektrospotřebičů. „Alespoň pro zásobování mohla být výjimka," podotkl.

Návštěvníkům se náměstí bez aut líbilo

„Je to krásné, pokud jde o mě, klidně by to takhle mohlo zůstat napořád," prohlásila Martina Bauerová, která se středem náměstí projížděla s kočárkem. Pro mnoho maminek je častým problémem přejít z jedné strany náměstí do druhé, protože se jim mezi zaparkovanými auty nedaří najít místo, kterým by projel kočárek.

„Já jsem pro to dostat ta auta pryč," prohlásila seniorka Jaroslava Čížková. „Postavit záchytné parkoviště a povolit vjezd jenom zásobování. Náměstí má být místo, kde se setkávají lidé, kde jsou různé akce a akcičky, stánky a podobně. Má tam být příjemně. Nemá to být jedna velká dopravní zácpa. Vždyť lidé po náměstí nechodí, ale přebíhají z loubí do loubí!"

„Náměstí bez aut má své kouzlo. Když ho člověk jen přebíhá a kličkuje mezi automobily, tak nedocení tu krásu, ty oblouky, tu architekturu. Je to osvěžující, když tu nepanuje vláda těch plechových monster," prohlásila Anežka Pikhartová ze skautského oddílu Ještěrky. Domažličtí skauti se podíleli na organizování kratochvílí pro návštěvníky Dne bez aut.

„Poselství akce je jasné. Líbí se mi, že alespoň jednou za rok lidem připomínají, že to jde i jinak, že v centru města můžeme chodit pěšky nebo jezdit na kole, že nemusíme pokaždé jet autem. A také že bychom se měli zajímat o to, jaká je dopravní situace, a ne to jenom slepě přijímat," shrnul své dojmy Domažličan Petr Bedřich. „Ale i když by domažlické náměstí úplně bez aut vypadalo hezky, myslím, že by také bylo pustší a centrum by 'vymíralo'," dodal.

Podnikatelům se uzavírka nezamlouvala

Domažlickým podnikatelům se projekt Den bez aut moc nezamlouval. Vedoucí prodeje pekárny na náměstí paní Petrásková uvedla: „Měli jsme problémy se zásobováním, museli jsme do prodejny dostat zásoby přes čtvrtku náměstí. Sice jsme to věděli dopředu, ale nemůžeme se předzásobit na víc dní. Kdybychom prodávali elektroniku, tak to neřešíme, ale s potravinami a občerstvením je to potíž. Potrpíme si na čerstvost pečiva, takže máme závoz i třikrát za dopoledne."

„Takhle slabý den ještě nepamatuji," řekla paní Hrušková, zaměstnankyně květinářství na náměstí. Za den tu bylo extrémně málo lidí a tržbu nemám skoro žádnou. Se zásobováním ale problém nemám, jsem domluvená s dodavateli na pátou hodinu," říká paní Hrušková.

„Já se Dnem bez aut nesouhlasím," prohlásil Luboš Ouřada, majitel prodejny zeleniny na náměstí. „Pro nás podnikatele s potravinami je to těžké, když musíme řešit otázku zásobování, a dneska, když sem nikdo nezajede, tak nezásobujeme," dodal.

Jaroslav Kuneš z hotelu Sokolský dům uvedl, že ho uzavřené náměstí nijak neomezuje. „Mám vlastní parkoviště vzadu za hotelem, kde probíhá zásobování. Takže mě se to netýká. Ale myslím, že na ekologii to vliv nemá, protože auta, která momentálně nejezdí nebo neparkují na náměstí, stejně projedou nebo zaparkují v ulicích okolo," řekl Kuneš.

Návrh nového řešení parkování na náměstí

Den bez aut na domažlickém náměstí.Zdroj: Deník/ Stanislav Šebek

Organizátoři Dne bez aut ze spolku Chodsko žije! představili návštěvníkům i svoji vizi řešení dopravní situace na náměstí s šikmými parkovacími místy a s pěšími zónami před loubím (viz plán).
Pozitivní dopady navrhované změny vodorovného značení spatřují zejména v následujícím:

➤ zvýšení bezpečnosti automobilové dopravy (parkování pouze ve směru jízdy a zákaz otáčení)
➤ vznik pěších zón před loubím domů
➤ znemožnění chaotického parkování ve dvou řadách,
umožnění vjezdu zásobovacích či stěhovacích vozů přímo před dům či provozovnu do pěší zóny
➤ přesun pravidelných středečních trhů do nově vzniklé pěší zóny v horní části náměstí bez nutnosti uzavírky jakékoliv jiné části náměstí
➤ možnost umístění veřejných parkovacích stojanů pro kola
➤ jednoduchá a rychlá proveditelnost změny