Pořádající společnost Plzeň 2015 očekávala, že na zahajovací ceremoniál Evropského hlavního města kultury dorazí na padesát tisíc lidí. Zřejmě pod vlivem počasí, ale nakonec podle ČTK na akci přišlo jen 25 tisíc lidí.

Před pátou hodinou odpoledne náměstí zaplnily tisíce lidí, kteří na náměstí dorazili nejen ve čtyřech průvodech symbolizujících čtyři plzeňské řeky, ale také ti, kteří se přidali až přímo u náměstí. Samotná show se rozjela pozvolna zvukem kroužících vrtulníků a promítaných siluet na stěnu okolních domů. Pozornost diváků poutala i obří loutka rytíře na střeše Meeting Pointu, jež se v závěru proměnila v anděla.

Nejvíce se však přítomným zatajil dech ve chvíli, kdy se nad náměstím objevil švýcarský provazochodec David Dimitri, jenž s dlouhou tyčí v ruce vyrovnával balanc při svém 240 metrů dlouhém přechodu přímo nad hlavami diváků.

Okupace, osvobození i totalita

Okamžik, než dorazil k věži kostela, doplnily archivní záběry promítané na dvě obří plátna po boku kostela a videomapping, který tematicky oživil stěny přilehlých domů. Projekce tak připomněla významné okamžiky z historie města jako byla německá okupace, osvobození města či následná léta totality. Nechyběl blok věnovaný vzpomínce na plzeňské rodáky, jako byli loutkáři Josef Skupa a Jiří Trnka, vynálezce František Křižík, cestovatel Miroslav Zikmund či designér Ladislav Sutnar. Například v okamžiku, kdy se na plátně objevil Trnkův obličej, zaplnily blok domů jeho loutky a ilustrace.

Zazněla i skladba z dílny Marko Ivanoviče napsaná speciálně pro dnešní ceremoniál. David Dimitri na ochoz katedrály dorazil těsně před šestou hodinou. Diváci nejen na náměstí, ale i u obrazovek a v přilehlých ulicích a sadovém okruhu jeho výkon odměnili potleskem a hlasitým pískáním. Krátce na to se poprvé po více než sedmdesáti letech náměstím opět rozezněl zvuk pěti zvonů; mnozí lidé při tom měli slzy v očích. Čtyři z nich se na věž vrátily před nedávnem díky veřejné sbírce.

Tanečníci, akrobati, známí zpěváci

Následovalo působivé několikaminutové vystoupení tanečníků a akrobatů na trapolínách. Zhruba po pětačtyřiceti minutách celé úvodní představení plynule přešlo v koncert, a to v okamžiku, když spadlo jedno z projekčních pláten a za ním se objevil plzeňský rodák Jiří Suchý. Ten Plzeňany následně pozdravil slovy: „Plzeň se stává hlavním městem kultury pro celý svět a přilehlé okolí!" Po třech písních jej na pódiu vystřídal zpěvák Dan Bárta a následně David Koller, který v Plzni odehrál asi hodinový koncert. První větší počty lidí přitom náměstí začaly opouštět už po vystoupení Jiřího Suchého. „Nevěděli jsme, že bude ještě něco následovat," řekla později Deníku Jana Vávrová. Petr Forman, který měl režii celého večera na starosti, totiž scénář celého večera bedlivě střežil. Známo bylo jen několik momentů, které se na náměstí mají odehrát.

Program ve městě neskončil ani po zahajovacím ceremoniálu. Velkou pozornost lidí večer přitahoval ledový bar a další sochy z ledy. Vše vznikalo už od dopoledních hodin pod taktovkou plzeňského sochaře Františka Bálka a jeho zahraničních kolegů. Ve večerních hodinách byl bar navíc krásně osvícen. Řada lidí zamířila také do muzeí, jež byla výjimečně otevřena i do pozdních hodin.

"Všechno dobře dopadlo"

V provozu zůstaly i velkoplošné obrazovky, na kterých byl večer znovu opakován přenos ze zahajovacího ceremoniálu. V půl desáté se pak na projekci objevil přenos varhanního koncertu Adama Viktory, který hrál v katedrále sv. Bartoloměje. Do hotelu Slovan v sobotu večer zavítali příznivci harmonikáře Josefa Pospíšila, Měšťanská beseda se proměnila v puntíkatou tančírnu, kulturním domem Peklo se rozezněl elektro swing.

"Všechno dobře dopadlo, byla to pro mě krásná emoce ve spojení se zvony. V moment, kdy se David Dimitri zastavil v polovině, a bylo tam něco evidentně špatně, se mi zastavilo srdce. Emoce na mě dolehly také při starých záběrech," řekl pro ČTK po skončení show Jiří Suchánek, ředitel společnosti Plzeň 2015, jež projekt Plzně jako města kultury připravila.