VYBERTE SI REGION

Hadrák na silnici budí pozornost a jeho řidič se při jízdě pěkně zapotí

Plzeň - Prchající stan, hadrák nebo velouš, to jsou jen některá z lidových pojmenování pro třístopé vozítko s koženkovou střechou. V době, kdy byl velorex vyráběný pro invalidy, často vzbuzoval opovržení. V současnosti je na silnicích středem pozornosti.

13.5.2012 1
SDÍLEJ:

Majitelé Velorexu Václav Vild (vpravo) a Jaroslav Šiftař nedají na jízdu v hadráku dopustitFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Lidé vám mávají, usmívají se, když nic jiného, tak se aspoň otočí," shodují se majitelé velorexů Václav Vild a Jaroslav Šiftař. Zvědaví bývají i policisté. „Mně zatím zastavili dvakrát a vždycky jen proto, že se chtěli podívat," říká Šiftař, který zprovoznil už dva hadráky.

„Sehnat náhradní díly není složité. Jsou různé burzy, devadesát procent součástek lze použít z motorek, byla i obnovena výroba originálních dílů," přibližuje renovaci Vild.

Ten, kdo by si chtěl velorex pořídit nyní, se musí připravit na to, že bude muset sáhnout hlouběji do kapsy než oba muži, kteří si tříkolku pořídili už před deseti lety. Vild tehdy za kostru zaplatil sedm tisíc korun. Teď by jej přišla i na padesát tisíc. Současná cena po renovaci by se pohybovala okolo 80 až 100 tisíc. „Lidé dnes dobře vědí, jaký mají doma poklad," vysvětluje Šiftař. Přestože si občas posteskne na peníze, které obnova stojí, svůj velorex by nikdy neprodal.

Ačkoliv se dnes ještě najdou lidé, kteří velorex používají jako běžný dopravní prostředek, pro většinu majitelů hadráku je vyjížďka sváteční událostí. „Nemůže jet moc rychle, přirovnal bych to k jízdě na chopperu. Pohoda, kocháte se krajinou," říká Šiftař.

Při jízdě ve velorexu se pěkně zapotíte. Střecha je totiž přetažená přes motor, který hodně topí. Není proto divu, že čeští kutilové vymýšlejí nejrůznější zlepšováky. Třeba jeden z přátel plzeňských velorexářů vymyslel řešení v podobě letní střechy.

Ta je ušita z ubrusu a kryje hlavně prostor nad řidičem a spolujezdcem. „Kolegové z Berouna zase mají nad řidičem jen takové malé stínítko," popisuje odlišnosti jednotlivých komunit Vild.

Co kus, to originál

Jen těžko byste v současné době na silnici potkali dva stejné velorexy. Některé kusy se lišily už z výroby, vozítka byla upravována potřebám invalidních majitelů. Existují tak čtyřdvéřové modely určené pro vozíčkáře i tříkolky s řízením na pravé straně.

„Někteří lidé si mylně myslí, že to byly modely určené na vývoz do Anglie," směje se Šiftař. „Jednalo se ale o úpravu pro lidi, kteří byli ochrnutí na pravou stranu těla," vysvětluje Vild.

Jedinečnou podobu ale velorexu vtiskl až jeho uživatel, který jej nejrůznějším způsobem vylepšoval. „Původní majitel upravil přední světla. To se mi líbilo, takže jsem je takhle nechal a nepředělával je zpátky do původního stavu," říká Vild, který teď svému velorexu právě kvůli tvaru světel říká Myšák Mickey.

V tomto ohledu se přístup jednotlivých majitelů liší. Zatímco někdo se snaží sehnat originální každý šroub, jiný se snaží od originálů odlišit, třeba jinak barevnou střechou.

Opravy na koleni

Svou práci pak milovníci velorexů mohou předvést na nejrůznějších srazech. Ten největší se koná v Boskovicích. Právě na jeden z nich Plzeňané s úsměvem vzpomínají. Jednomu z hadráků při cestě prasknul válec, na místo srazu proto dojel na vleku.

„Kamarád samozřejmě nechtěl, aby se to ostatní dozvěděli. Tak jsme se velorex snažili nenápadně zatlačit na volné místo mezi ostatní," popisuje Vild. „Samozřejmě to hned všichni věděli," doplňuje s úsměvem Šiftař.

I přesto však Plzeňané získali ocenění ostatních. „Druhý den kolega provedl doslova ruční výbrus válce na koleni. Kolem stálo snad 200 lidí a kroutili hlavou, že se to nemůže povést. Nakonec ale sklidil uznalé ovace a společně s ostatními vyrazil na výlet na Macochu," vypráví Vild. Výhodou velorexu je jeho jednoduchost. Většina závad se dá opravit i v nestandardních podmínkách.

Stinnou stránkou tříkolek je jejich bezpečnost. Slabý rám z trubek ani plátěná nebo koženková střecha řidiči příliš velkou ochranu nezajistí. Nepříjemné pocity posádce způsobí už projíždějící autobus, který hadrák snadno rozkymácí ze strany na stranu.

„Zvýšeným rizikem je také nádrž umístěná vpředu. Pokud se vznítí, řidič téměř nemá šanci dostat se ven," říká se smutkem v hlase Šiftař. Oba muži dobře vědí, o čem mluví. Před rokem jim ve velorexu zemřel kamarád. Na silnici jej smetl protijedoucí řidič, který nezvládl řízení. Z hořícího velorexu už pro muže nebylo úniku.

Autor: Hana Pražáková

13.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Starosta Příbrami: Krampuslauf? Žádná akce nevyvolala tolik diskuzí

Příbram - Žádná společenská akce v historii Příbrami nevyvolala tolik diskuzí, a to před jejím konáním, i po jejím skončení. Ať už si lidé o ní myslí cokoli, byla bezesporu vyvrcholením letošních oslav 800. výročí založení města. Jaké je ohlédnutí starosty Příbrami Jindřicha Vařeky po Krampuslaufu?

Ve Sněmovně opět zasedla komise k policii, má dokončit výslechy

Praha - Ve Sněmovně zasedla dnes odpoledne na další schůzi vyšetřovací komise ke sporné reorganizaci policie. Na programu jsou zejména poslední výslechy svědků. Před komisí nyní vypovídá policejní prezident Tomáš Tuhý, po něm dorazí olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištvan a někdejší Tuhého náměstek Zdeněk Laube. Komise by dnes měla výslechy dokončit.

EET padá na zákazníky, restaurace zdražují

Berounsko - V jaké míře zasahuje nová povinnost elektronické evidence tržeb hospodským do provozu restaurací? Je jim na obtíž, nebo se s ní po sedmi dnech už sžili? Na Berounsku převažují zastánci prvního názoru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies