VYBERTE SI REGION

Jezdíte nepřipoutaní? Riskujete svůj život i vězení pro řidiče

Plzeň – Spolujezdkyně neměla pás a zaplatila životem. Nehoda skončila před plzeňským soudem.

12.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Od začátku roku rozdali policisté na území Plzně 78 pokut za nepoužívání bezpečnostních pásů. To je pro lidi za volantem jistě nepříjemné, řidiči a spolujezdci však připoutáním či nepřipoutáním mnohdy rozhodují o větší hodnotě, o svém životě.

Případ, kdy nepřipoutaná spolujezdkyně nepřežila nehodu, která se stala u Merklína v září 2014, včera rozplétal Okresní soud Plzeň-jih. Šofér Jaroslav Hraběta z Volduch na Rokycansku si odnesl trest 27 měsíců vězení s odkladem na tři a půl roku, zákaz řízení na šest let a náhradu škody 435 tisíc korun.

Přizvaný znalec při včerejším jednání uvedl mimo jiné: „Pokud by byla žena připoutána, nemuselo k její smrti pravděpodobně dojít, i když jako takovou ji nikdy nelze vyloučit," připomněl Hynek Řehulka.

Podle odvolacího soudu odpovědnost za připoutání ve vozidle nesou osoby, které se nepřipoutaly, ale zároveň má řidič spolujezdce upozornit.

Stejně situaci obecně vidí také dopravní expert Václav Ircing. „Odpovědnost nese každý sám za sebe. Ať už ve chvíli, kdy by vůz zastavila policejní hlídka a chtěla za nezapnuté pásy pokutovat, nebo při dopravní nehodě," popsal Ircing s tím, že na zapnutí pásů má řidič pasažéry upozornit, a to i ve veřejné dopravě. Jedinou výjimkou jsou podle něj děti. „Odpovědnost za připoutání dětí nese vždy řidič auta. Na tento fakt se myslelo i při vzniku bodového systému, kdy nepřipoutané dítě stojí řidiče čtyři body, zatímco když se nepřipoutá on sám, dostane tři body," upozornil expert.

Petr Vaněček je jedním z řidičů, kteří za nepoužití pásu dostali pokutu. „Jsem dospělý, nepřipásáním ohrožuju jen sám sebe. Nemyslím si, že je správné, aby za to mohla policie rozdávat pokuty či odebírat body," postěžoval si.

Chyba v řízení spojená s 'pásovou pohodlností' však přitahuje fatální následky.

Podle dopravního experta Ircinga je myšlenka, že se při případném nárazu dokáží lidé ve voze udržet, naprosto mylná. „Už při 50 kilometrech za hodinu působí na dospělého síla přes dvě tuny. Proti tomu se nedá zapřít rukama nebo udržet se," popsal.

Ircing poukázal také na případ, kdy se muž ve voze nepřipoutal – jel přece jenom kousíček. „Chtěl se svézt jen 800 metrů, nepřipoutal se, auto nabouralo a on nehodu nepřežil," dodal.

Šofér řídil i přes zákaz, zavinil smrt

Padesátiletý Jaroslav Hraběta neměl za volantem co dělat. Kvůli špatnému zdravotnímu stavu mu úřady vzaly řidičský průkaz. Muž z Volduch u Rokycan ale nařízení nerespektoval a auto stále řídil. Osmnáctého září 2014 se jemu a posádce, kterou vezl, stal osudným náraz do stromu u Merklína na jižním Plzeňsku. Nehodu nepřežila třicetiletá Lucie O., další spolujezdci Helena K. a Robert T. utrpěli těžká zranění. A Hrabětu Okresní soud Plzeň-jih potrestal podmínkou za usmrcení z nedbalosti, těžkého ublížení na zdraví a maření výkonu úředního rozhodnutí. Verdikt je pravomocný, protože Hraběta trest přijal a ani státní zástupkyně Vilma Reiserová se neodvolala.

Obžalovaný se podle soudu částečně přiznal. Hrabětovu vinu navíc prokázala výpověď spolujezdkyně Heleny K. „Chtěl bych se omluvit. Nemělo se to stát," sypal si včera popel na hlavu Hraběta.

„Příčinou nehody bylo překročení rychlosti. Obžalovaný projížděl zatáčkou rychlostí 85 km/h. Doporučená rychlost je ale 69 až 72 km/h," uvedla předsedkyně soudního senátu Simona Kuboušková.

Podle ní se Lucie O. z větší míry podílela na své smrti, protože nepoužila bezpečnostní pás. „Ze sedmdesáti procent. Zbytek viny je na obžalovaném, který nerespektoval zákaz řízení, a tím pádem k nehodě nemuselo vůbec dojít," odůvodnila Kuboušková.

Nepřipoutaný Robert T. za svá zranění mohl z dvaceti procent. „Oba nesplnili povinnost přepravované osoby a tím se podíleli na rozsahu svých zranění, která jim byla při nehodě způsobena. Na druhé straně, nelze opominout povinnost řidiče zajistit bezpečnost přepravované osoby, což obžalovaný jako řidič nesplnil," konstatovala soudkyně.

Podle spisu na zadních sedadlech seděli Lucie O. a Robert T.

Pitva ukázala, že Lucie O. byla pod vlivem drog, konkrétně metamfetaminu, pervitinu a morfinu. Mladá žena zemřela několik hodin po nehodě. Hraběta si na incident nepamatuje, probral se až v nemocnici. Vzpomněl si, že v Plzni na Domažlické nabral prostitutku, na ostatní pasažéry v autě si ale nepamatuje.

Autor: Martin Švec, Lukáš Matoušek

Když řídíte auto a vezete pasažéry, dbáte na to, aby měli zapnuté pásy?

Ano, bezpodmínečně

60 %

Před jízdou jim řeknu, aby se připoutali, dál mne to nezajímá

12 %

Ne, je to na nich

28 %

Hlasovalo: 43

Anketa byla ukončena

12.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies