VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatizace usnadňuje cestu jen u některých dopravců

Plzeň – Zavřená okénka a puštěná klimatizace. Takhle vypadá jízda veřejnou dopravou v horkém létě. Vzduch v autobusech a ve vlacích jde totiž stěží vyvětrat. Většina dopravců proto vylepšuje komfort lidí nákupem klimatizovaných vozů.„Více než deset let pořizujeme už pouze klimatizované autobusy. Přes padesát procent vozového parku má klimatizaci," řekl Zbyněk Hupák z ČSAD autobusy Plzeň.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Před pěti roky měl klimatizaci každý čtvrtý autobus. Podle Hupáka se klimatizace v autobusech pustí automaticky. „Občas přijde stížnost, že ji řidič pustil schválně. Jenže klimatizace začne fungovat sama od sebe," uvedl Hupák.

Díky klimatizaci se podaří stlačit teplotu na 20 až 25 stupňů Celsia, tedy o 5 – 10 stupňů méně, než je venku.

Soukromý dopravce Student Agency má klimatizované všechny autobusy.

Naopak bez puštěné klimatizace se musí obejít cestující Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). „S ohledem na počet veder by bylo pořízení klimatizovaných tramvají, autobusů a trolejbusů velmi neefektivní. Prodražila by se nejen cena vozidla, ale i provozní náklady," vysvětlil dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Podle něj se změna do budoucna nedá očekávat. Klimatizace naopak nechybí v kabinkách řidičů MHD.

V poslední době dochází ke zlepšování kvality cestování ve vlacích. České dráhy (ČD) zvýšily o 150 počet klimatizovaných vlaků. A letos se budou čísla opět měnit, protože dopravce nakupuje pouze vlaky klimatizované. V Plzeňském kraji vozí pasažéry soupravy moderních RegioSharků, které brázdí trati Plzeň – Domažlice, Plzeň – Žihle a z Chrástu do Mariánských Lázní. Klimatizace nechybí u vlaků na trati z Plzně do Berouna. „V rychlících Pendolino Praha – Plzeň – Františkovy Lázně či na trati Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov," vyjmenovala mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Klimatizaci mají i vlaky na lince Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Stejný komfort mají cestující i na trati z Brna do Plzně. Vyhláška mezinárodní železniční unie dokonce nařizuje poměr mezi venkovní teplotou a tou ve vlaku. Při teplotách 35 °C má být ve vlaku maximálně 27 °C , při teplotě od 27 do 35 stupňů by neměla překročit 22 až 26 °C.

Podle doporučení lékařů by rozdíl neměl přesáhnout 5 až 10 stupňů Celsia. Chladnější vzduch nemusí vyhovovat každému. Trpí hlavně lidé se srdečními vadami a vysokým krevním tlakem.

Autor: Martin Švec

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Děčínská zoo.
5

Mladík šel na noční procházku zoo. Měl sexuálně obtěžovat zvířata

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Po stopách hrdinů českého odboje: tři králové doháněli okupanty k zuřivosti

Praha /INFOGRAFIKA, FOTOGALERIE/ - S Prahou Neznámou protentokrát vyrazíme na vycházku po stopách statečných příběhů „tří králů" českého odboje.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies