VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatizace usnadňuje cestu jen u některých dopravců

Plzeň – Zavřená okénka a puštěná klimatizace. Takhle vypadá jízda veřejnou dopravou v horkém létě. Vzduch v autobusech a ve vlacích jde totiž stěží vyvětrat. Většina dopravců proto vylepšuje komfort lidí nákupem klimatizovaných vozů.„Více než deset let pořizujeme už pouze klimatizované autobusy. Přes padesát procent vozového parku má klimatizaci," řekl Zbyněk Hupák z ČSAD autobusy Plzeň.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Před pěti roky měl klimatizaci každý čtvrtý autobus. Podle Hupáka se klimatizace v autobusech pustí automaticky. „Občas přijde stížnost, že ji řidič pustil schválně. Jenže klimatizace začne fungovat sama od sebe," uvedl Hupák.

Díky klimatizaci se podaří stlačit teplotu na 20 až 25 stupňů Celsia, tedy o 5 – 10 stupňů méně, než je venku.

Soukromý dopravce Student Agency má klimatizované všechny autobusy.

Naopak bez puštěné klimatizace se musí obejít cestující Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). „S ohledem na počet veder by bylo pořízení klimatizovaných tramvají, autobusů a trolejbusů velmi neefektivní. Prodražila by se nejen cena vozidla, ale i provozní náklady," vysvětlil dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Podle něj se změna do budoucna nedá očekávat. Klimatizace naopak nechybí v kabinkách řidičů MHD.

V poslední době dochází ke zlepšování kvality cestování ve vlacích. České dráhy (ČD) zvýšily o 150 počet klimatizovaných vlaků. A letos se budou čísla opět měnit, protože dopravce nakupuje pouze vlaky klimatizované. V Plzeňském kraji vozí pasažéry soupravy moderních RegioSharků, které brázdí trati Plzeň – Domažlice, Plzeň – Žihle a z Chrástu do Mariánských Lázní. Klimatizace nechybí u vlaků na trati z Plzně do Berouna. „V rychlících Pendolino Praha – Plzeň – Františkovy Lázně či na trati Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov," vyjmenovala mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Klimatizaci mají i vlaky na lince Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Stejný komfort mají cestující i na trati z Brna do Plzně. Vyhláška mezinárodní železniční unie dokonce nařizuje poměr mezi venkovní teplotou a tou ve vlaku. Při teplotách 35 °C má být ve vlaku maximálně 27 °C , při teplotě od 27 do 35 stupňů by neměla překročit 22 až 26 °C.

Podle doporučení lékařů by rozdíl neměl přesáhnout 5 až 10 stupňů Celsia. Chladnější vzduch nemusí vyhovovat každému. Trpí hlavně lidé se srdečními vadami a vysokým krevním tlakem.

Autor: Martin Švec

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
45 10

Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Ilustrační foto
1

Učitelka ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Nové varhany pro Svatovítskou katedrálu vytvoří španělská firma, za 70 milionů

Zástupci nadačního fondu dnes ohlásili na Pražském hradě jméno výrobce, který zhotoví nové varhany pro Svatovítskou katedrálu. Bude to varhanářská firma Gerharda Grenzinga. Slavnostního oznámení se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka a kardinál Dominik Duka.

Asadovi vědci se dostali ve Spojených státech na černou listinu

Americké ministerstvo financí umístilo na černou listinu 271 zaměstnanců syrského vládní střediska pro vědu a výzkum. Tvrdí o nich, že zodpovídají za vývoj chemických zbraní pro vládu Bašára Asada.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze. 

Dočkají se přidání? Marksová žádá nárůst platů v sociálních službách

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) navrhne růst platů v sociálních službách, v přímé péči o 5,1 procenta. Ostatním pracovníkům, jako jsou uklízečky, kuchařky a také vedoucí pracovníci, o 9,4 procenta. Od července by některým platy stouply o víc než 1000 korun měsíčně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies