VYBERTE SI REGION

Klimatizace usnadňuje cestu jen u některých dopravců

Plzeň – Zavřená okénka a puštěná klimatizace. Takhle vypadá jízda veřejnou dopravou v horkém létě. Vzduch v autobusech a ve vlacích jde totiž stěží vyvětrat. Většina dopravců proto vylepšuje komfort lidí nákupem klimatizovaných vozů.„Více než deset let pořizujeme už pouze klimatizované autobusy. Přes padesát procent vozového parku má klimatizaci," řekl Zbyněk Hupák z ČSAD autobusy Plzeň.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Před pěti roky měl klimatizaci každý čtvrtý autobus. Podle Hupáka se klimatizace v autobusech pustí automaticky. „Občas přijde stížnost, že ji řidič pustil schválně. Jenže klimatizace začne fungovat sama od sebe," uvedl Hupák.

Díky klimatizaci se podaří stlačit teplotu na 20 až 25 stupňů Celsia, tedy o 5 – 10 stupňů méně, než je venku.

Soukromý dopravce Student Agency má klimatizované všechny autobusy.

Naopak bez puštěné klimatizace se musí obejít cestující Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). „S ohledem na počet veder by bylo pořízení klimatizovaných tramvají, autobusů a trolejbusů velmi neefektivní. Prodražila by se nejen cena vozidla, ale i provozní náklady," vysvětlil dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Podle něj se změna do budoucna nedá očekávat. Klimatizace naopak nechybí v kabinkách řidičů MHD.

V poslední době dochází ke zlepšování kvality cestování ve vlacích. České dráhy (ČD) zvýšily o 150 počet klimatizovaných vlaků. A letos se budou čísla opět měnit, protože dopravce nakupuje pouze vlaky klimatizované. V Plzeňském kraji vozí pasažéry soupravy moderních RegioSharků, které brázdí trati Plzeň – Domažlice, Plzeň – Žihle a z Chrástu do Mariánských Lázní. Klimatizace nechybí u vlaků na trati z Plzně do Berouna. „V rychlících Pendolino Praha – Plzeň – Františkovy Lázně či na trati Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov," vyjmenovala mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Klimatizaci mají i vlaky na lince Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Stejný komfort mají cestující i na trati z Brna do Plzně. Vyhláška mezinárodní železniční unie dokonce nařizuje poměr mezi venkovní teplotou a tou ve vlaku. Při teplotách 35 °C má být ve vlaku maximálně 27 °C , při teplotě od 27 do 35 stupňů by neměla překročit 22 až 26 °C.

Podle doporučení lékařů by rozdíl neměl přesáhnout 5 až 10 stupňů Celsia. Chladnější vzduch nemusí vyhovovat každému. Trpí hlavně lidé se srdečními vadami a vysokým krevním tlakem.

Autor: Martin Švec

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Transgas
1 2

Historikové bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies