Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce letiště v Líních. Čínská montovna tam nebude

Plzeň, Líně - Plzeňský kraj se rozhodl, že o letiště v Líních stojí a začne se státem vyjednávat o bezúplatném převodu. Letecká záchranka zůstane, o využití zbytku obrovského areálu ale zatím jasno není.

15.9.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vlastimil Leška

Někteří politici mají obavu, aby tu nevznikla čínská montovna nebo další velká průmyslová zóna, která by sem přivedla nákladní dopravu. „Na Borských polích pracovalo svého času dvacet tisíc zahraničních dělníků se všemi sociálními a dalšími problémy, které to s sebou neslo. Doufám, že jsme se poučili," nechal se slyšet plzeňský zastupitel za Pravou volbu Vladimír Duchek.

Zastupitelé Plzeňského kraje posvětili záměr nechat si na sebe letiště převést. „Podmínkou je převod celého areálu kromě letecké záchranky, kterou si stát ponechá," prohlásila náměstkyně hejtmana pro oblast majetku Zdeňka Lišková (KSČM). Podle jejích slov ale bude nutné samotný převod zvážit ve chvíli, kdy budou vyčísleny veškeré finanční nároky s letištěm spojené - a nejde jen o náklady na samotný provoz.

Většina budov je totiž ve velmi špatném stavu. „Podle mě by se muselo 90 procent budov zlikvidovat. Navíc je otázka, za jakých podmínek nám stát areál předá," dodala Lišková s tím, že u převodu od státu bývají nemovitosti mnohdy velmi těžko využitelné. Může se totiž stát, že jednou z podmínek bude nekomerční využívání.

Předseda kontrolního výboru Jan Šašek (ODS) také upozornil, že by v areálu mohla být velká ekologická zátěž, která by převod zdarma ze státu na kraj mohla pořádně prodražit. Podle hejtmana Milana Chovance (ČSSD) se ale ani obyvatelé, ani starostové okolních obcí nemusí žádných čínských továren obávat. Také se objevily úvahy o tom, že by tu mohlo vzniknout letiště pro přepravu zboží. Už několikrát totiž plány zkrachovaly - fungující cargo letiště je v Praze.

„Šlo by sem umístit například vědeckotechnický park. Součástí letiště je také velký lesopark, v jeho částech bych si dovedl představit čisté bydlení nebo projekt spojený s cestovním ruchem," poznamenal Chovanec (ČSSD). Jakýkoli rozvoj ale závisí i na tom, zda se podaří napojit areál na dálnici D5 - existuje dokonce studie a několik variant sjezdu, žádná ale plně nevyhovovala.

Veškeré úvahy o využití jsou předčasné. A nejen proto, že ministerstvo obrany, jemuž nyní bývalé vojenské letiště patří, vede soudní spor s posledním nájemcem – společností Plane Station. „Dostali výpověď, ale nehnuli se odtamtud. Letos v červnu byla podána žaloba na vyklizení," připomněla náměstkyně Lišková. Hejtman Chovanec odhaduje, že konkrétní řešení bude mít kraj na stole nejdřív za rok nebo dva.

Autor: Miroslava Tolarová

15.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení