VYBERTE SI REGION

Kraj šetří, chystá škrty na kolejích. Objeví se konkurence ČD?

Plzeňský kraj - Několik let po sobě se hejtmanství kasalo, že zatímco v ostatních částech republiky se vlakové a autobusové spoje škrtají, v Plzeňském kraji počet ujetých kilometrů stoupá. S tím je ale konec. I tady ale nastala doba šetření a některé vlaky zřejmě přestanou jezdit.

20.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

„Slíbil jsem vyrovnaný rozpočet, ale ať dělám, co dělám, nemůžu se do něho vejít," vysvětluje nutnost škrtat ekonomický náměstek hejtmana Václav Šlajs. On i náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer ujišťují, že žádná trať není ohrožena celá. „Může se to týkat jen některých spojů, kdy vozíme doslova vzduch," prohlásil Bauer s tím, že zatím není nic rozhodnuto.

Ovšem na dlouhé rozmýšlení nemá vedení kraje příliš času, rozsah železniční dopravy pro rok 2014 musí objednat už na začátku dubna. Pokud by zrušení některých spojů krajská rada schválila, v jízdním řádu by se změna projevila až s prosincovým jízdním řádem.

Pustí kraj konkurenci na trať?

Vlaky v Plzeňském kraji letos ujedou více než 5,6 milionů kilometrů. Ještě v roce 2002 to bylo přitom téměř o milion kilometrů méně, což znamená nárůst téměř o čtvrtinu. A to chce nyní ekonomický náměstek hejtmana Václav Šlajs zastavit. „Nemůžeme donekonečna zvyšovat počet takzvaných vlakokilometrů, když počet cestujících neustále klesá," prohlašuje Šlajs.

Připomněl, že obsazenost některých spojů je pouze 25 až 40 procent. A právě jich by se mělo týkat případné zrušení. „Jestliže od 9 do 13 hodin jezdí vlak každou hodinu a je prázdný, klidně můžeme interval prodloužit až na dvě hodiny," míní Šlajs. Podle něj by se mohla škrtat přibližně tři procenta vlaků.

Kraj ročně doplácí ztrátu železniční dopravy částkou zhruba 600 milionů korun, od státu přitom dostává pouze 135 milionů, zbytek hradí ze svého. Šlajsův požadavek na úsporu až 30 milionů korun ročně dostala společnost POVED, která se stará o veřejnou dopravu v kraji, teprve před týdnem. Od té doby se snaží najít, kde by se dalo ušetřit.

„Náš záměr je vůbec počet vlakových spojů neredukovat. Veškeré změny, které bychom teď měli udělat, by byly příliš narychlo. Termín je šibeniční," řekla ředitelka POVEDu Zdeňka Kmochová. Na dotaz, jak jinak než škrtáním vlaků se dá najít úspora, Kmochová zmínila oslovení jiného dopravce, než jsou České dráhy.

Tuto možnost potvrzuje i náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. „Až do roku 2019 můžeme zadávat tratě dopravcům na přímo, potom už musí být všechny vysoutěženy," vysvětluje Bauer. Kraj tedy může vyhlásit poptávkové řízení například na lokálky a s dopravcem, který nabídne nejnižší cenu, uzavřít smlouvu na několik let. „Třeba od roku 2013 do 2017, abychom pak měli dva roky na výběrové řízení," doplňuje Bauer.

Že by tedy na tratě vyjely třeba žluté vlaky Student Agency nebo Leo Express? Zatím nejspíše ne. „Věřím spíš tomu, že už jen vyhlášením poptávkového řízení donutíme České dráhy zlevnit," prohlásil náměstek pro dopravu.

Autor: Miroslava Tolarová

20.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies